• Rails

Kikhosta som vuxen?

Hej,
    Min influensa började för 3,5 vecka sedan med att jag hade ont i halsen, sen tappade jag rösten för att  jag hade så mycket slem, lite feber. Efter ca 1 vecka började jag hosta som blev värre och värre. Hostmedicin m morfin och vanlig hostmedicin hjälper inte alls, jag har dessutom fått medicin som ska hjälpa mig att andas lättare, som inte hjälper. Jag har spytt många gånger för att jag hostar så mycket. När jag hostade idag så var det slem och blod som jag hostade upp. Jag googlade mina symptom och när jag kollade upp kikhosta så lät det som något jag har! Finns det någon här som känner igen sig eller haft kikhosta som vuxen? Går det över av sig själv? 

Jag ringde till 1177 och hon sa att jag ska ringa till närakuten om jag orkar inte vänta till imorgon, då jag kan ringa till vårdcentralen. Jag har redan varit till närakuten/vårdcentralen 3 gånger under dessa 3,5 veckor som jag har varit sjuk. Jag orkar inte gå dit i onödan igen. Hon sa att de borde ha upptäckt om jag har kikosta under de 3 gånger jag varit till läkaren. Vad ska jag göra?

Mina läkare har kollat snabbsänkan flera gånger, lyssnat på andningen och kollat om jag har halsfluss. De säger bara att det är influensa orsakad av virus. 

• Svar på tråden Kikhosta som vuxen?
  • Surkärring

Jag har haft kikhosta både som vuxen.

Började som typ  luftrörsskatarr......blev hes tappade rösten och sen kom hosta från hell.
    Känner inte igen att hosta slem och blod utan jag hostade liksom mer vitt skum blandat med pipande,visslande torrhosta (kikningar)

Fick  morfinbaserad hostmedicin och så fick kikhostan läka ut av sig själv...det tog 3 månader.

Kan ju inte säga nåt egentligen eftersom jag inte är läkare...men jag tycker dina symtom vekar mer vara tecken på infektion. Vet det är jobbigt behöva gå till läkare ytterligare en gång..men tycker du ska ändå för att ffa kolla så det inte utvecklats till lunginflammation eller dylikt.

Endast döda fiskar följer strömmen
  • Rails

Jag vill inte verka som värsta hypokondriken! Det är så jävla jobbigt att inget hjälper och jag är så trött på att spy o få ont huvudet av att hosta så mycket.

• Rails
    Surkärring skrev 2013-03-13 18:47:45 följande:

Började som typ  luftrörsskatarr......blev hes tappade rösten och sen kom hosta från hell.
    Känner inte igen att hosta slem och blod utan jag hostade liksom mer vitt skum blandat med pipande,visslande torrhosta (kikningar)

Fick  morfinbaserad hostmedicin och så fick kikhostan läka ut av sig själv...det tog 3 månader.

Kan ju inte säga nåt egentligen eftersom jag inte är läkare...men jag tycker dina symtom vekar mer vara tecken på infektion. Vet det är jobbigt behöva gå till läkare ytterligare en gång..men tycker du ska ändå för att ffa kolla så det inte utvecklats till lunginflammation eller dylikt.
    Surkärring skrev 2013-03-13 18:47:45 följande:

jag har hosta med slem halva dagen och sen från en till kväll har jag torrhosta, jättekonstigt.
  • Rails
    Rails skrev 2013-03-13 19:57:55 följande:

jag har hosta med slem halva dagen och sen från en till kväll har jag torrhosta, jättekonstigt.
    Rails skrev 2013-03-13 19:57:55 följande:

en=em, det skulle stå förkortning
    för eftermiddag
Svar på tråden Kikhosta som vuxen?