• Anonym (?!)

Visste du att eldorados- och willys frysta kycklingfiléer är halalslaktad kyckling?

Jag har upptäckt de små loggor som visar på att kyckling (och andra djur) är halalslaktade och har nu sett att både eldorados frysta kycklingfiléer och willys frysta kycklingfiléer båda kommer från halalslaktade kycklingar. 

Visste du det?

Däremot har jag inte hittat loggan (eller någon text) på ICA-basics frysta kycklingfiléer, kronfågelns kyckling och färska kycklingfiléer från Garant. 

Borde det inte vara mer tydligt märkt? 

• Svar på tråden Visste du att eldorados- och willys frysta kycklingfiléer är halalslaktad kyckling?
  • Anonym (?!)
    Anonym (suck) skrev 2013-03-14 10:15:09 följande:
    Men OCH?
    Jag blev faktiskt paff när jag såg loggan, då jag inte vill äta halaslaktade djur då jag ser det som ett hemskt sätt att slakta på så tänker jag inte heller köpa halalslaktade produkter. Det var av en ren slump jag såg halal-loggan och därför vill jag föra ut kunskapen om det. Så andra som inte vill äta sådana produkter görs medvetna om att halalslaktat inte bara ligger i den frysdisk där det är markerat med halalslakt. Sådana produkter finns lite överallt.  
  • Trixie

På det willys jag brukar handla har dom ett märke som inte är hallal. Och det är kronfågeln. Kan tycka att det ska stå med större logga. Men är bara glad att det står över huvud taget. Köper inte något som är hallal, kollar alltid såna varor noga innan det åker ner i vagnen.

• Anonym (?!)
    Trixie skrev 2013-03-14 10:19:10 följande:
    På det willys jag brukar handla har dom ett märke som inte är hallal. Och det är kronfågeln. Kan tycka att det ska stå med större logga. Men är bara glad att det står över huvud taget. Köper inte något som är hallal, kollar alltid såna varor noga innan det åker ner i vagnen.
    Jag har blivit mer noggrann och mindre naiv nu. Kollar allt ordentligt och struntar i om det är billigt eller inte. 
  • Anonym (suck)

Ni som inte vill äta halal ska sluta äta kyckling ute överhuvudtaget. Ett exempel jag vet om är McDonald's vars största kycklingleverantör är danska Danpo som enbart slaktar sin kyckling halal. För att inte tala om alla andra restauranger som också köper in sin kyckling i halalformat. Jeez.

Eller så kan ni välja att uppgradera er i kunskapsnivå och inse fakta - halalslaktad kyckling har inte lidit ett dugg mer än vanlig slaktad kyckling. Det är inte en ett dugg värre slaktmetod än vanliga slakter. Är så less på dessa halaldiskussioner som grundar sig på så mycket fördomar och okunskap, läs på lite istället för att skräckslaget leta efter en halalstämpel på varje produkt. Det hade gjort mer nytta.

• Anonym (?!)
    Anonym (suck) skrev 2013-03-14 10:23:02 följande:
    Ni som inte vill äta halal ska sluta äta kyckling ute överhuvudtaget. Ett exempel jag vet om är McDonald's vars största kycklingleverantör är danska Danpo som enbart slaktar sin kyckling halal. För att inte tala om alla andra restauranger som också köper in sin kyckling i halalformat. Jeez.

Eller så kan ni välja att uppgradera er i kunskapsnivå och inse fakta - halalslaktad kyckling har inte lidit ett dugg mer än vanlig slaktad kyckling. Det är inte en ett dugg värre slaktmetod än vanliga slakter. Är så less på dessa halaldiskussioner som grundar sig på så mycket fördomar och okunskap, läs på lite istället för att skräckslaget leta efter en halalstämpel på varje produkt. Det hade gjort mer nytta.
    Jag äter aldrig kyckling när jag äter ute. 
    Min åsikt är att halalslakt är värre än vanlig slakt. Du kan inte ta den åsikten från mig och jag har all rätt till den och jag har all rätt att undvika köpa kött som är en produkt av halalslakt.

• Philippa

Jag måste ha legat under en sten i många år... men vad fan ÄR halalslakt??

• Anonym (?!)
    Philippa skrev 2013-03-14 10:28:53 följande:
    Jag måste ha legat under en sten i många år... men vad fan ÄR halalslakt??
    Djuret får halspulsådern avskuren och får blöda till döds är den korta förklaringen. Ingen form av bedövning får användas. 
  • Anonym
    Anonym (suck) skrev 2013-03-14 10:23:02 följande:

Gäller det övriga djur som halalslaktas med då? Kika på industriell halalslakt på t ex kor!
Svar på tråden Visste du att eldorados- och willys frysta kycklingfiléer är halalslaktad kyckling?