• Anonym

Att behöva gå ifrån på jobbet pga psykologbesök

Hej,

Skulle behöva rådfråga en sak.
    Jag går i terapi sedan en tid tillbaka, har en stående tid 1 gång i veckan. Tiden är kl 16.
    Nu ska jag på arbetsintrevjuer de kommande veckorna då jag vill byta jobb och hur gör man i detta läget? Jag bheöver alltså gå ifrån jobbet lite tidigare 1 dag. Vanligtvis kanske man kommer jobba till kl 17 och för att hinna till terapin som börjar kl 16 så kommer jag behöva gå ifrån kanske allra senast kl 15.30 för att hinna. Hur lägger man upp detta för en framtida arbetsgivare??
    Visst, jag ska höra med terapeuten om vi kan flytta tiden till kl 17  men troligtvis går det inte för vi hade kl 17 tidigare och bytte på hennes önskemål/begäran. Men absolut, ska höra med henne igen. Men lek med tanken att min tid kommer vara kl 16 varje vecka. Vill också poängteera att detta är viktigt för mig och inget jag kan eller vill avbryta utan jag behöver gå där 1 gång i veckan en tid framöver.
    Hur lägger man upp detta? Känns inte helt ok att säga till en ev framtida arbetsgivare att hörra du du, bara så ni vet så går jag till psykolog 1 gång i veckan och behöver gå tidigare... ja ni hör ju själva hur det låter Skrikandes
    Känns nästan som detta hindrar mig från att byta jobb för att jag har just denna tiden att passa och den är viktig för mig men samtidigt kan jag ju inte låta detta bli ett hinder heller...

Hjälp mig..  

• Svar på tråden Att behöva gå ifrån på jobbet pga psykologbesök
  • Anonym (Jag fick)

Beror väl kanske på, vad har du för jobb?
    När jag bytte jobb och hade en stående tid hos min psykolog förklarade jag det för arbetsgivaren typ såhär: 
    "Jag har en stående tid hos en psykolog som jag måste gå till en gång (i mitt fall) varannan vecka. Det skulle innebära att jag måste gå tidigare från jobbet för att hinna dit. Hur ställer ni er till det? går det att jobba in på något sätt?"
    Jag fick gå tidigare från mitt jobb utan att behöva arbeta in det, men jag såg till att jag gjorde mig förtjänt av jobbet också :) 

• Anonym
    Anonym (Jag fick) skrev 2013-03-14 13:49:58 följande:
    Beror väl kanske på, vad har du för jobb?
    När jag bytte jobb och hade en stående tid hos min psykolog förklarade jag det för arbetsgivaren typ såhär: 
    "Jag har en stående tid hos en psykolog som jag måste gå till en gång (i mitt fall) varannan vecka. Det skulle innebära att jag måste gå tidigare från jobbet för att hinna dit. Hur ställer ni er till det? går det att jobba in på något sätt?"
    Jag fick gå tidigare från mitt jobb utan att behöva arbeta in det, men jag såg till att jag gjorde mig förtjänt av jobbet också :) 
    Kontorsjobb.

Känner mig inte helt bekväm med att säga "öppet" att jag ska till psykolog, bara en sån grej känns som att dom kommer backa att anställa mig.  
    Och när ska man isåfall säga det? Känns som man ska hinta om det innan man tackat ja till jobbet och skrivit på så att säga.

Fan, känns som jag sitter fast. Hittar ingen utväg på detta problem
    Kanske inte stor grej men i min värld känns det så.  
  • Anonym (Jag fick)
    Anonym skrev 2013-03-14 14:47:16 följande:
    Kontorsjobb.

Känner mig inte helt bekväm med att säga "öppet" att jag ska till psykolog, bara en sån grej känns som att dom kommer backa att anställa mig.  
    Och när ska man isåfall säga det? Känns som man ska hinta om det innan man tackat ja till jobbet och skrivit på så att säga.

Fan, känns som jag sitter fast. Hittar ingen utväg på detta problem
    Kanske inte stor grej men i min värld känns det så.  
    Det är egentligen en ganska stor sak om du frågar mig, och en knepig sådan. 
    Men ja, du borde säga det innan du tackar ja till jobbet. Frågan är sen bara hur. Men jag tror det går bra och hoppas dom accepterar det. Många går till psykologer idag, det är inte speciellt ovanligt längre.
    Hoppas det löser sig!  
  • Anonym

OM jag var du skulle jag inte säga något men jag skulle när det började bli dags att skriva på fråga mer om hur det är med flexmöjligheter och sådant. sondera terrängen lite och sedan skriva på och sedan när du börjar får du ju berätta hur det är...att du behöver gå tidigare? Kanske finns möjlighet att ta mötet på morgonen istället och komma till jobbet lite senare? Det kanske går att ordna.

• 20130219

Vad för jobb är du intresserad av? har du provat jobb hemifrån? Har många tips och idéer så skicka ett meddelande till mig om du har frågor. 

• Anonym
    20130219 skrev 2013-03-14 18:45:53 följande:
    Vad för jobb är du intresserad av? har du provat jobb hemifrån? Har många tips och idéer så skicka ett meddelande till mig om du har frågor. 
    Tack men nej tack.

• Anonym (Jag fick)

När ska du på din intervju? 
    Jag håller en tumme för att allt går bra. 
    Känn av personen som intervjuar dig och ta det lite som det kommer för hur mycket jag än vill ge dig ett svar och hjälpa dig så kan jag inte ge dig bättre råd än min egen erfarenhet ( som jag berättade om tidigare). 
    Håll oss uppdaterade :) 

• Anonym
    Anonym (Jag fick) skrev 2013-03-16 11:14:44 följande:
    När ska du på din intervju? 
    Jag håller en tumme för att allt går bra. 
    Känn av personen som intervjuar dig och ta det lite som det kommer för hur mycket jag än vill ge dig ett svar och hjälpa dig så kan jag inte ge dig bättre råd än min egen erfarenhet ( som jag berättade om tidigare). 
    Håll oss uppdaterade :) 
    jag har två intervjuer på ons och torsdag denna vecka...

jag ska känna av, o höra hur det fungerar med flex/friskvårdstimma o se möjligheterna där..  o se hur det känns. Det kansk e är så att jag känner direkt att här vill jag inte jobba osv o då e det ju ingen ide att oroa sig i onödan för att gå tidigare utan får börja där...
    känner jag att jag vill jobba där o dom är intresserade så får jag kolla det mera då... kanske börja fråga mera om flex osv men helst av allt hade jag nog velat säga att jag behöver gå torsdagar lite tidigare... jag e så trött att det ska vara så hemligt o att jag nästan ska gå runt o gömma det...
  • Anonym

Ok, har vart på intervjun. Och där nämnde dom att möjligheten till flex är mkt liten men det går nån gång.... suck! Jag behöver ju gå 1h tidigare 1 dag i veckan.. hur som, så ringde dom igår o sa att dom var intresserad o jag nämnde då hur möjlgheterna ser ut att gå 1h tidigare 1 dag i veckan. Hon som jobbar med rekryteringen skulle kolla upp det...

Svar på tråden Att behöva gå ifrån på jobbet pga psykologbesök