• Cherry Cupcake

Ska på anställningsintervju - Berätta om dig själv?

Ja vad är tanken att man ska berätta här egentligen?

*om sina personliga egenskaper? (den frågan kommer ju alltid sen)

*Om vad man pluggat och jobbat med innan? (det brukar väl också vara en egen fråga?)

• Svar på tråden Ska på anställningsintervju - Berätta om dig själv?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det är ju något man kan berätta.

Annat är ju saker som "jag är 32 år och bott här i stan hela mitt liv, just nu studerar jag så det är mycket att göra men när jag får tid över så fiskar jag gärna eller springer i skogen".

Det är ju bland annat för att se vad du lägger vikt vid, vem du presenterar dig och ser dig själv som. Det är skillnad om en person säger "ja, jag är Anna och jag är väl inte så intressant egentligen utan..." mot "jag är Anna, har precis flyttat hit efter att ha bott i USA i två år, jag älskar språk och att laga mat".

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Cherry Cupcake

ja det är ju en bra start., jag har hört att man "ska" prata om sig själv en minut eller två.. det är ganska långt. vet inte vad jag ska fylla det med mer..

jag är bra på att prata för mig och vara intresserad. det är mest vad jag ska säga jag funderar på.

• Amidina

Först brukar jag fråga om det är något speciellt de vill veta, sen drar jag bara igång med att jag är såochså gammal, bor i hmmhmm med sambo/föräldrar/hund/katt/barn. Har jobbat inom det och det området, började med det och det jobbet.

Drar helt enkelt min arbetslivshistoria lite kort, berättar om relevanta arbeten och väldigt kort vad jag gjorde där, om jag utmärkte mig med något speciellt.
    Sen när man kommit till slutet har de fått en överblick och kan börja ställa lite mer specifika frågor om det de blev nyfikna på.

• Cherry Cupcake
    Amidina skrev 2013-03-14 15:21:17 följande:
    Först brukar jag fråga om det är något speciellt de vill veta, sen drar jag bara igång med att jag är såochså gammal, bor i hmmhmm med sambo/föräldrar/hund/katt/barn. Har jobbat inom det och det området, började med det och det jobbet.

Drar helt enkelt min arbetslivshistoria lite kort, berättar om relevanta arbeten och väldigt kort vad jag gjorde där, om jag utmärkte mig med något speciellt.
    Sen när man kommit till slutet har de fått en överblick och kan börja ställa lite mer specifika frågor om det de blev nyfikna på.
    mmm smart!
  • Gung Ho
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-14 14:19:31 följande:
    Ja vad är tanken att man ska berätta här egentligen?

*om sina personliga egenskaper? (den frågan kommer ju alltid sen)

*Om vad man pluggat och jobbat med innan? (det brukar väl också vara en egen fråga?)

Varför inleder inte DU intervjun med 'Jag har googlat och läst er hemsida men kan inte du berätta mer om er, vad ni gör och vilka utmaningar ni står inför?'  (om vi utgår från att ens tjänst skulle bli en del av dessa utmaningar). Sedan går du över till att fråga saker om tjänsten, avdelningen, vilken typ av grupp som jobbar där, vilken ledarskapskultur de har....respondera till svaren med vad som är viktigt för dig i de olika kategorierna och hur/när du prestera bäst. Innan du vet ordet av har du genom att ställa frågor berättat mer om dig själv än genom att svara på dem..
  • Cherry Cupcake
    Gung Ho skrev 2013-03-21 02:38:34 följande:

Varför inleder inte DU intervjun med 'Jag har googlat och läst er hemsida men kan inte du berätta mer om er, vad ni gör och vilka utmaningar ni står inför?'  (om vi utgår från att ens tjänst skulle bli en del av dessa utmaningar). Sedan går du över till att fråga saker om tjänsten, avdelningen, vilken typ av grupp som jobbar där, vilken ledarskapskultur de har....respondera till svaren med vad som är viktigt för dig i de olika kategorierna och hur/när du prestera bäst. Innan du vet ordet av har du genom att ställa frågor berättat mer om dig själv än genom att svara på dem..
    hm ja.. vet inte om det skulle vara på sin plats att jag tog över hela intervjun..
    det känns inte som jag att göra det.
  • Gung Ho

Börja med att ställa frågan om dem, och fortsätt sedan fråga. Självklart ska du inte forcera frågorna, men behåll initiativet. Frågar intervjuaren, eller att samtalet naturligt blir inriktat på dig så 'go with the flow', då har du iaf fått utrymme i början..

• Amidina
    I min erfarenhet så börjar de oftast med att fråga vad man vet om deras företag, där har man ju klar chans att visa att man kollat upp dem lite utan att det blir pushigt. :) Sen  brukar de även i slutet undra om man har några frågor så har man missat nåt eller kommit på så är det läge att ta fram det då. :)
  • Cherry Cupcake

jag har varit på två intervjuer, ska på en tredje imorgon.
    har blivit erbjuden ett jobb redan men vill helst ha det som jag ska på intervju för imorgon..
    försöker läsa på om företaget idag så är jag beredd på sånna frågor :)

• Amidina
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-21 09:34:47 följande:
    jag har varit på två intervjuer, ska på en tredje imorgon.
    har blivit erbjuden ett jobb redan men vill helst ha det som jag ska på intervju för imorgon..
    försöker läsa på om företaget idag så är jag beredd på sånna frågor :)
    Oh, vad kul! :D Lycka till imorgon då, hoppas du får det om det uppfyller alla önskningar! ;)
  • Colisa

Spelar väl egentligen ingen större roll vad som brukar vara egna frågor, är intervjuarna normalt flexibla låter de bli att ställa frågor de känner att de redan fått svar på och anpassar frågorna efter det som framkommit. Och alla intervjuer är ju olika, det är inte säkert de frågar det som "ska" frågas. Men det kan vara irriterande om man inte får sagt något man ville få fram för att de inte frågade precis det man förväntat sig!

Lycka till!

• Cherry Cupcake
    Amidina skrev 2013-03-21 09:53:43 följande:
    Oh, vad kul! :D Lycka till imorgon då, hoppas du får det om det uppfyller alla önskningar! ;)
    Colisa skrev 2013-03-21 10:11:06 följande:
    Spelar väl egentligen ingen större roll vad som brukar vara egna frågor, är intervjuarna normalt flexibla låter de bli att ställa frågor de känner att de redan fått svar på och anpassar frågorna efter det som framkommit. Och alla intervjuer är ju olika, det är inte säkert de frågar det som "ska" frågas. Men det kan vara irriterande om man inte får sagt något man ville få fram för att de inte frågade precis det man förväntat sig!

Lycka till!

Det betyder otur att säga tack, men ni får ett leende! :D
Svar på tråden Ska på anställningsintervju - Berätta om dig själv?