• Anonym

Trappa ut oxascand?, ni med erfarenhet!

Ska trappa ner oxascand, äter idag mellan 15 - 30 mg/dag, utspritt över dagen. Har panikångest, hjärtklappning och oro över det mesta. Känner efter alldeles för mycket efter kroppsliga symtom. Detta har jag nu börjat få någorlunda kontroll över.

Hur sakta bör man fasa ut den?
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Hur har ni mått under utsättningen?
    Hur lång tid tar det? 

Tack på förhand Glad 

• Svar på tråden Trappa ut oxascand?, ni med erfarenhet!
  • Momalicious

Jag gick ner till halva dosen först (åt 10mg 2 ggr per dag), alltså tog jag bara en tablett istället för två. Gjorde det i kanske 5-6 dagar innan jag slutade helt.

• Anonym

Tack för svaret!

Vad åt du det för?
    Mår du ok idag?

Glad

• Momalicious

Ångest. Har alltid haft lätt att få ångest och när jag har en depressiv period så är det extra illa och då måste jag medicinera för det för att orka. Ja jag mår bra för tillfället :)

Mitt stora råd är iaf att inte sluta tvärt. Jag gjorde det av "misstag" en gång, var bortrest och glömde medicinen hemma. Då mådde jag riktigt dåligt! Hellre lång och långsam utsättning :)

• Momalicious

Alltså jag hade lite ökad ångest typ de första två dagarna när jag minskade dosen. När jag slutade tvärt hade jag megaångest, kallsvettades, hade massiv handsvett, torr i munnen, illamående, fick svårt att andas första kvällen. Så inget roligt!

• Anonym

Ångest e inte å leka med!

Jag är så rädd att jag aldrig ska känna mig normal igen utan lugnande.
    Har alltid haft svårt att slappna av och går lätt upp i varv, så jag måste säga
    att jag har aldrig mått så bra och varit så lugn och fokuserad sen jag fick
    oxascanden.

Men nu känner jag mig som en riktig pillertrillare och tanken på att man är
    så beroende av tabletter är jobbig.

• Vinterlady

Jag åt mellan 30-45 mg per dag när jag började m mina ssri. Försökte också sluta tvärt, mådde inte bra av det! Sen började jag äta tre ggr per dag igen o fick nedtrappningsschema av läk. Hon tyckte jag skulle trappa ner 2,5 mg var fjärde dag. Nu är jag nere på 2,5-5-0. Går bra, kan känna lite ångest ibland, men helt hanterbart.

Svar på tråden Trappa ut oxascand?, ni med erfarenhet!