• Anonym (fundersam)

Hur funkar det hos gyn? Och en liten fråga om vivag/ecovag!

Har haft återkommande svampinfektioner ca 6-7 gånger per år de senaste året och har ätit flera diflucankurer och äter just nu en långtidskur med diflucan som åtminstone håller det i schack någorlunda.
    Nu har jag äntligen fått en remiss till en gynekolog och skulle bara vilja veta om någon har gjort detsamma och vet hur det går till och vad dom gör när man väl är hos gyn? Tar dom speciella prover som dom inte tagit redan på HC? (har tagit för diabetes,klamydia, stafylokocker och streptokocker) Är chansen/risken stor för en sk frysning? Någon annan som haft stora problem med svampinfektiner och fått hjälp ch blivit kvitt det? Hur gick det till för dig och vad gjorde dom hos gyn? Skulle vara väldigt tacksam om någon ville dela med sig! Glad

Fick tipset av en läkare att använda ecovag-kapslar som förebyggande och det har jag gjort nu i 4-5 kvällar i rad och det kliar ju inte och svider heller inte men får en väldigt tjock och grynig vit flytning ungefär mitt på dagen och en bit in på em,sen slutar det. Är det ecovag-kapseln som "kommer ut"  eller är det svamp men som inte ger nåt besvär i annan form? Någon som också tagit vivag eller ecovag som vet? Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 20:21
    Hm lyckades lägga tråden i relationsproblem ist för kroppen...Hoppas ni kan hjälpa mig ändå :)

• Svar på tråden Hur funkar det hos gyn? Och en liten fråga om vivag/ecovag!
  • Anonym (fundersam)

INGEN som vet nåt? skulle vara himla tacksam om NÅN ville svara på åtminstone en av frågorna Flört

• jennyvante

Hej! Lite sent svar kanske....men jag har samma problem som dig. Jag tycker att vivag(tyvärr slutat produceras)och ecovag är bra förebyggande, t.ex efter sex o vid antibiotikakur, eller när man bara känner sig irriterad där. Men vid riktig svampinfektion hjälper de nog tyvärr inte. Jag upplever att de kommer ut vita o gryniga i början, men sen när svamp är borta o symptomen av tar absorberas de liksom, o kommer inte ut mer än som lite genomskinlig flytning när jag reser mig på morgonen. Det som hjälpt mig fantastiskt mycket just nu är Nova TTO(tea tree oil) mjukgörande intimkräm. Den svalkar skönt o den brännande torra känslan är alldeles borta. Dess låga ph verkar hålla svampen borta! Prova gärna den, finns på hälsokostbutiker.

Jag har oxå tagit långa kurre diflucan, men den kan påverka hjärtrytmen o jag fick mycket extraslag på hjärtat. Tar inte den mer, tyckte oxå att det kom tillbaka så fort man slutade.

Återkommande svamp är sjukt jobbigt o det verkar hopplöst att få någon varaktig vettig hjälp av sjukvården iaf. TTO intimkrämen var välsignelse för mig, har bara provat 1mån, så jag vet ej ännu på längre sikt, men känns otroligt skön iaf (kan nog dock svida lite i början om man är väldigt irriterad).

Lycka till!

• Anonym (fundersam)

Oj,hade totalt glömt bort att jag ens startat den här tråden! :)

Jag är numera helt kvitt mina besvär! Jag gick till en homeopat istället som konstaterade att jag hade obalans i hela kroppen och hjälpte mig att rensa ur kroppen med några kurer. Samtidigt körde jag en lååååång behandling med diflucan varvandes med sporanox efter kontakt med gyn och har nu inte haft nån svamp sen i sep förra året :)

Så homeopat är ett hett tips från min sida om nån har samma besvär som kvarstår. Tror inte att jag hade blivit av med det helt bara med den långa kuren.

Tack ändå för att ni tog er tid att svara! :)

• Gbg88

Hej!!

Jag har EXAKT samma problem som du skriver om i första inlägget. Skulle väldigt gärna vilja om man konstaterade resistens på svampen sen när du gick tillbaka? Var det svamp eller bara flytningar? Fick du sporonox eftersom det var en annan sorts svamp? VÄLDIGT tacksam för svar!!

• Anonym (fundersam)
    Gbg88 skrev 2019-07-01 22:32:42 följande:

Hej!!

Jag har EXAKT samma problem som du skriver om i första inlägget. Skulle väldigt gärna vilja om man konstaterade resistens på svampen sen när du gick tillbaka? Var det svamp eller bara flytningar? Fick du sporonox eftersom det var en annan sorts svamp? VÄLDIGT tacksam för svar!!

Nej det gjorde man inte. Det var svamp som återkom eftersom den inte behandlades nog länge och hela tiden lämnade lite sporer kvar i tarmen som ?hoppade? över till slidan enligt gynekologen. Därför skulle jag varva Sporanox och diflucan för att svampen inte skulle kunna bli resistent. Gick på en kur i typ 1-2 månader samtidigt som jag tog homeopatmedel. Har inte haft svamp sen 2013 så det e ju 6 år sen nu :D
Svar på tråden Hur funkar det hos gyn? Och en liten fråga om vivag/ecovag!