• Jest

Sprita barns händer

På min dotters förskola, en avdelning med bara ettåringar, spritar man barnens händer innan maten. Det gillar inte jag. De kommer aldrig låta händerna lufttorka och barnen kommer stoppa händerna i munnen som småbarn gör. Och jag har hört att det är farligt att förtära handsprit eftersom det kan orsaka matförgiftning. Vad tror och tycker ni?

• Svar på tråden Sprita barns händer
  • Jest

Nej, inte alla sorter och inte den de har. Den ligger kvar en stund på handen.

• Amorea

Finns ingen anledning att sprita barns händer hela tiden. På mitt jobb gör vi bara det när det går epidemier. Bättre att lära dem att tvätta händerna istället. Det ger ett bättre skydd än sprit. Be dem att tvätta ditt barns händer istället och skippa spriten om det inte är nödvändigt.

• Jest

Jag tycker faktiskt inte alls om det. Vill hellre att hon ska ha smuts i munnen än något kemiskt.

• pigglet

Jag skulle inte gilla det alls. Jag skulle säga till personalen att de inte fick sprita mina barns händer.

• Ordis

Denna jävla handsprit hela tiden! Stackars barn med torra händer och torrsprickor! Att tvätta händerna ordentligt kommer man betydligt längre med. Alla dessa snuskiga ungar som aldrig tvättar händerna efter toabesök! Kräks Här är jag som en hök på ungarnas kompisar. Mina vita handdukar är alltid bruna när ungarna haft kompisar här. Riktigt äckligt faktiskt!

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Natulcien

Säg ifrån! Det är ju mycket bättre, och fräschare, att barnen lär sig tvätta händerna ordentligt istället.

• Germstar

Hittade denna tråd gällande handsprit från mars månad men ämnet är högaktuellt i sommartider. Först och främst är det vatten och tvål som tar bort smutsen men finns inte det tillgängligt så duger handsprit bra. Det finns handsprit som innehåller fuktighetsbevarande ämnen och som tränger snabbt in i huden. Även om man är nöjd med sitt val av handsprit så måste man sprita händerna på rätt sätt och det är ofta tummen man glömmer.

• Litet My

Låter som en slappevariant för att slippa tvätta händerna på ungarna.

• titti81

Många förskolelärare är för bekväma för att använda tvål och vatten. 
    På mina barns förskola slutade de hadnsprita barnen när ett av barnen med eksem fick jätte problem med dom iom att huden blev torr.
    Dom sa själv i efterhand att det var av lathet de körde handsprit och inte tvål och vatten från början.
    Och om tvål och vetten inte finns tillgängligt har de våtservetter med sig.  

• modsey

nej jag skulle inte vilja att de spritar mina barns händer som rutin, inte alls faktiskt!

Svar på tråden Sprita barns händer