• ride the lightning

Polisutbildningen - hur länge "gäller" den?

Jag har tagit polisexamen och ska snart göra aspiranten. Ponera nu att jag i slutet av aspiranten känner att jag vill vänta med att söka tjänst som polis pga vissa omständigheter. Hur länge kan jag då vänta? Vad är det som gäller? Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Polisutbildningen - hur länge "gäller" den?
  • Sykepleie

Utbildningen gäller väl hela tiden... När du väl gjort aspiranttjänsten så är du polis vare sig du väljer att jobba som det eller inte.

• ride the lightning
    Sykepleie skrev 2013-03-15 17:37:54 följande:
    Utbildningen gäller väl hela tiden... När du väl gjort aspiranttjänsten så är du polis vare sig du väljer att jobba som det eller inte.

Stämmer inte. Efter aspiranten måste man aktivt söka tjänst som polis till skillnad från förr då det skedde automatiskt. Självklart är man inte polis bara för att man har tagit polisexamen och gjort aspiranttjänstgöringen, man måste ha en tjänst också!

Min fråga var då hur länge jag kan vänta med att söka tjänst som polis om jag inte vill göra det direkt efter aspiranten?

• guinevere

Vad jag vet har inte själva utbildningen något bäste-före datum men det kan nog bli betydligt svårare att få en tjänst, om du nu inte vill jobba norrut tex.

• ride the lightning
    guinevere skrev 2013-03-16 09:48:45 följande:
    Vad jag vet har inte själva utbildningen något bäste-före datum men det kan nog bli betydligt svårare att få en tjänst, om du nu inte vill jobba norrut tex.
    Har heller inte hört att det ska finnas något skriftligt bäst-föredatum men det borde ju finnas någon sådan eftersom den verkligen är en färskvara.

Tror som du att det kan bli svårare att få en tjänst senare då jag har för avsikt att jobba i Stocksholms län men det är risken jag får ta isf.  
  • guinevere
    ride the lightning skrev 2013-03-17 12:51:44 följande:
    Har heller inte hört att det ska finnas något skriftligt bäst-föredatum men det borde ju finnas någon sådan eftersom den verkligen är en färskvara.

Tror som du att det kan bli svårare att få en tjänst senare då jag har för avsikt att jobba i Stocksholms län men det är risken jag får ta isf.  
    Oj, det är ett av de län som är i princip omöjliga att få jobb i yttre tjänst i om man inte får det direkt efter aspiranten. Fast jag vet inte hur det räknas om du gör aspiranten där. Men Sthlm, Gbg och Malmö måste du ju i princip hitta någon själv som är villig att byta tjänst med dig för att flytta till om du har tjänst i annat län.

Vad ska du göra som gör att du behöver vänta med att söka tjänst? (du måste inte svara) Du kanske kan försöka få tjänstledigt istället? Om det inte är ett jättelångt uppehåll. 
  • guinevere
    guinevere skrev 2013-03-17 16:35:26 följande:
    Oj, det är ett av de län som är i princip omöjliga att få jobb i yttre tjänst i om man inte får det direkt efter aspiranten. Fast jag vet inte hur det räknas om du gör aspiranten där. Men Sthlm, Gbg och Malmö måste du ju i princip hitta någon själv som är villig att byta tjänst med dig för att flytta till om du har tjänst i annat län.

Vad ska du göra som gör att du behöver vänta med att söka tjänst? (du måste inte svara) Du kanske kan försöka få tjänstledigt istället? Om det inte är ett jättelångt uppehåll. 
    Västra götaland menar jag givetvis, inte Gbg.
  • ride the lightning

guinevere skrev 2013-03-17 16:35:26 följande:

guinevere skrev 2013-03-17 16:36:24 följande:
    Västra götaland menar jag givetvis, inte Gbg.

guinevere skrev 2013-03-17 16:36:52 följande:
    Å Skåne. Hoppla vad det går idag

Så kan det bli ibland

Det är länge sedan jag sökte till phs och mina förutsättningar har ändrats så jag vet inte om jag vill bli polis längre med allt vad det innebär. Trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb och vet inte om jag är beredd att säga upp mig vilket jag måste göra efter aspiranten isf. Tänkte att jag kanske kunde jobba kvar några år på mitt nuvarande och söka polistjänst lite senare....  

• Sykepleie

Gör du aspiranttjänst nu?

Svar på tråden Polisutbildningen - hur länge "gäller" den?