• Anonym (Ella)

Flytta bort från familjen?

Jag väljer att skriva i känsliga rummet för att jag vill vara anonym.

Jag och min sambo planerar barn. Hittils har vi inte lyckats, trots över ett år av aktiva försök. Till saken hör dock att vi bor i en liten stad där hela min familj också bor. Jag träffar dem inte varje dag, utan kanske en gång i veckan, ibland mer sällan, ibland oftare. Min mans pappa bor också i samma stad, de träffas några gånger i veckan. Nu har vi börjat fundera på att flytta till en större stad 1,5 timmar bort från vår hemstad.

Eftersom vi har alla våra vänner och största delen av våra familjer i den staden vi nu bor i känner jag mig lite osäker på att flytta. Jag träffar mina vänner dagligen och de är verkligen viktiga för mig. Min man träffar också sina vänner flera gånger i veckan. Jag vet ju att om vi skaffar barn så kommer vi inte att hinna träffa våra vänner lika ofta, men om vi bor i en stad 1,5 timme bort kan vi ju aldrig be dem vara barnvakt eller träffas spontant på staden. Samma med familjen. Varken jag eller min man känner någon i den större staden, men vi har vårt sommarhus där och där samlas min familj om somrarna.

Det jag helt enkelt är ute efter är att höra andras erfarenheter. Blev ni hemskt ensamma när ni flyttade till en ny stad? Jag är inte supersocial, tycker mycket om att vara hemma och har inga speciella intressen. Blev det också jobbigt att bo med små barn på en annan ort, när man inte har familj och släkt så nära? Våra föräldrar är ännu i arbetslivet så de hinner ju inte komma och hälsa på i veckorna och de har också mycket program på veckosluten.

Vi tycker båda om den stora staden och är bekanta med den förut eftersom jag alltid haft mitt sommarhus där. Huset ligger på landet och man kan inte bo där under vinterhalvåret, så vi skulle hyra en lägenhet.

Så svårt beslut att ta!

• Svar på tråden Flytta bort från familjen?
  • Anonym

Varför ska ni flytta?
    1 1/2 timme är ju itne så mycket?

• Anonym (Ella)
    Anonym skrev 2013-03-14 21:08:53 följande:
    Varför ska ni flytta?
    1 1/2 timme är ju itne så mycket?

För att det inte finns några jobbmöjligheter i den här lilla staden för mig, och inte för min man heller. Nej, det är inte så mycket, men det är ändå tillräckligt långt bort för att man inte kan träffa familj/vänner när man vill.
  • Anonym
    Anonym (Ella) skrev 2013-03-14 21:14:39 följande:
    För att det inte finns några jobbmöjligheter i den här lilla staden för mig, och inte för min man heller. Nej, det är inte så mycket, men det är ändå tillräckligt långt bort för att man inte kan träffa familj/vänner när man vill.

Vi har ca 10 mil till våra familjer, det tar ca 1 timme med tåg eller bil. Vi ses jätteofta, nästan intill varje vecka.
Svar på tråden Flytta bort från familjen?