• Juno

Är det okej att ge sina stora kläder till en tjockare kompis?

Ni som är överviktiga - känner ni igen detta och vad tycker ni om det?

En kompis eller bekant går ner i vikt och då får du "ärva" hennes stora kläder "för jag kan inte ha dem längre"

Det har hänt mig upprepade gånger - kompisar och kollegor som har gått ner några kilon kommer med sina fynd från BB och Å+. Till och med mammas väninna som gjort en GBP skickade ett lass kläder till mig i alldelses för stora storlekar.

Jag känner mig på samma gång förnedrad (här har du, din tjockis) och tacksam för det är svårt att hitta kläder i stora storlekar. Men egentligen tycker jag att det är rätt ofint. Eller är jag känslig?

Nu har jag i alla fall gått ner två storlekar och rensat ut förnedringskläderna och jag tänker inte lämna tillbaka dem trots att både min kompis och min kollega har gått upp igen och skulle kunna ha de storlekarna. Tycker att det hade varit hånfullt av mig. Eller?

Så hur gör och känner du när din nysmala vän vill ge dig sina för stora kläder?

• Svar på tråden Är det okej att ge sina stora kläder till en tjockare kompis?
  • Hallonmumsan

Lägg fram det på ett sett där inte storleken kommer in. Säg nått i stil med att du rensat ur lite kläder som du inte använder men vill att de kommer till nytta. Säg inte att du rensat ur kläder som blivit för stora

• Juno
    Hallonmumsan skrev 2013-03-15 12:03:44 följande:
    Lägg fram det på ett sett där inte storleken kommer in. Säg nått i stil med att du rensat ur lite kläder som du inte använder men vill att de kommer till nytta. Säg inte att du rensat ur kläder som blivit för stora
    Men de kommer ju känna igen kläderna när jag lämnar tillbaka dem.
  • Hallonmumsan

Ja men bara för du en gång fått dom en gång så kan du ju ändå rensat ut dom för du inte använde dom. Eller så säljer du kläderna.

• Venne

Jag tror du gör mer av det än vad det egentligen är, eftersom du mår dåligt över din vikt redan. Folk gör så här även om de inte är överviktiga! Det är ju onödigt att slänga fina kläder om en vän kan ha glädje av dem, eller hur? Tycker inte du behöver anta att andra mår dåligt över det så som du gör. Bara fråga om de skulle vilja ha lite kläder som du inte kan ha längre. 

• Alecto

Säg att du har rensat och eftersom du fick kläderna av de här personerna så kan du ju fråga om dom vill ha tillbaka dom eller om du skall skänka vidare - känner de ett behov av kläderna så tar dom väl tillbaka annars skänk till myrornas. då har du gett dom ett val.

• Juno
    Venne skrev 2013-03-15 12:15:12 följande:
    Jag tror du gör mer av det än vad det egentligen är, eftersom du mår dåligt över din vikt redan. Folk gör så här även om de inte är överviktiga! Det är ju onödigt att slänga fina kläder om en vän kan ha glädje av dem, eller hur? Tycker inte du behöver anta att andra mår dåligt över det så som du gör. Bara fråga om de skulle vilja ha lite kläder som du inte kan ha längre. 

Fast frågan handlade just om människor som säger "jag ger dig mina kläder för de är för stora för mig" Jag undrarde om andra varit med om det och hur de upplevt det.

Jag har ingen att ge mina stora kläder till utom dem som jag fått dem ifrån och det vore väl fräckt eller hur? Som att säga "jag ser att du blivit stor igen, nu får du dina paltor tillbaka"
  • Alecto
    Juno skrev 2013-03-15 12:25:35 följande:

Fast frågan handlade just om människor som säger "jag ger dig mina kläder för de är för stora för mig" Jag undrarde om andra varit med om det och hur de upplevt det.

Jag har ingen att ge mina stora kläder till utom dem som jag fått dem ifrån och det vore väl fräckt eller hur? Som att säga "jag ser att du blivit stor igen, nu får du dina paltor tillbaka"
    Jag har varit med om det och är - jag hatar att shoppa och de flesta av mina överviktiga vänner har bättre klädsmak än mig så jag är tacksam  :)

• Venne

Jo jag förstod vad du menade. Men det beror väl på hur känsligt det är för personen att gå upp i vikt då. För frågan i sig är inte fräck, tycker jag. Det är klart att du ser att personen har gått upp i vikt, men det är kanske olika hur laddat det i sig är.

• Juno
    Alecto skrev 2013-03-15 12:29:20 följande:
    Jag har varit med om det och är - jag hatar att shoppa och de flesta av mina överviktiga vänner har bättre klädsmak än mig så jag är tacksam  :)

Ja jag kanske är överdrivet känslig då Skrattande Något jag behöver jobba med kanskeFlört
     Jag hatar de där klädkassarna och jag hatar att jag måste ha dem på mig för att jag inte har nåt annat i garderoben.

Men nu är det slut på det eftersom jag inte längre behöver stora storlekar och mina tjockis-kläder går i UFF.
  • Alecto
    Juno skrev 2013-03-15 12:36:29 följande:

Ja jag kanske är överdrivet känslig då Skrattande Något jag behöver jobba med kanskeFlört
     Jag hatar de där klädkassarna och jag hatar att jag måste ha dem på mig för att jag inte har nåt annat i garderoben.

Men nu är det slut på det eftersom jag inte längre behöver stora storlekar och mina tjockis-kläder går i UFF.
    GRATTIS oxå! 

Det är inte lätt men jag ser det mer som begagnat - jag kan lika gärna köpa begagnat som att få, vi har ett återvinningssystem i kompiskretsen på barnkläder så jag har nog tänkt samma till mig...  
  • Juno
    Venne skrev 2013-03-15 12:36:27 följande:
    Jo jag förstod vad du menade. Men det beror väl på hur känsligt det är för personen att gå upp i vikt då. För frågan i sig är inte fräck, tycker jag. Det är klart att du ser att personen har gått upp i vikt, men det är kanske olika hur laddat det i sig är.

Nu är jag kanske helt korkad men jag utgår från att övervikt ALLTID är laddat. Åtminstonde om det rör sig riktig över vikt (+20 g eller mer) och inte bara ett par trivselkilon i midjan.
  • Venne

Men jag säger ju bara att det förmodligen inte är lika laddat för alla. Bara i denna lilla tråden har vi ju någon som gladeligen tar emot kläder och någon som tar illa upp. Det visar väl på en viss skillnad, oavsett om man inte är glad över sin övervikt. 

• silhuett

Kan man inte bara fråga vilken storlek de har, och se om du har något som kanske passar för dem? Om man nu är tillräckligt god vän för att ställa en sån fråga ;)

• Cornellia
    Juno skrev 2013-03-15 12:39:17 följande:

Nu är jag kanske helt korkad men jag utgår från att övervikt ALLTID är laddat. Åtminstonde om det rör sig riktig över vikt (+20 g eller mer) och inte bara ett par trivselkilon i midjan.
    Men dina väninnor kan ju inte uppleva att det är så laddat eftersom dom gav dig kläderna? Eller tror du dom menade att vara hånfulla när dom gjorde det?
  • blomman07

Beror väl lite på hur de har uttryckt sig när de har gett dig kläderna kanske, men överlag tycker jag att det låter som om du är överdrivet känslig.

Jag har gett bort kläder till kompisar när jag har gått ner i vikt, både på eget initiativ och på deras. Dvs. att de helt enkelt frågat "men du, borde inte du ha en massa kläder som är för stora nu? jag tar gärna om du vill bli av med dem"

För mig låter det lite som om du absolut inte trivs i din övervikt, och att du skäms över att dra större storlekar. Anledningen till att jag tror det är för att jag var precis likadan själv. Klippte bort alla lappar i kläderna för att ingen skulle se osv. Mina vänner är inte alls sådana, och kanske inte dina heller? Såvida du inte berättat för dem hur laddat du tycker att det är så kan de ju inte veta om det inte är samma för dem menar jag.

Grattis till viktnedgången!

• Kinya

Min kompis (vi har samma storlek) brukar fråga mig om jag vill ha kläder hon av olika anledningar tröttnat på. Är de snygga så blir jag glad och tackar och tar emot. Inget konstigt med det!

Nu senast var det en vårjacka som hon haft ett tag (men det är i nyskick) men tröttnat på och nu hade hon spanat in en hon vill köpa så då får jag en av hennes gamla.

Men tycker du itne om kläderna säg bara nej tack och att de inte är din stil.

• Alltid Daph

Jag skulle ta lite illa upp, även om jag förstår att de bara vill vara vänliga som ger mig sina kläder. Känns ju roligare när någon säger Jag kan inte ha den här klänningen, den är för liten för mig, prova om den passar på dig!

• JanaLiiN

Lämna kläderna du inte vill ha till Myrorna och tacka nej nästa gång.

• En struts

Ge tillbaks kläderna för sjutton gubbar. Det måste väl kännas skönt.

Svar på tråden Är det okej att ge sina stora kläder till en tjockare kompis?