Tror läkaren att jag har en tumör på levern?
I december var jag till vårdcentralen eftersom jag mår dåligt psykiskt; är så rädd för sjukdomar och tänker mycket på döden och katastrofer. Läkaren frågade vad jag oroar mig för just nu och jag berättade att jag har en nypande, smått svidande, känsla mittemellan höger revben och naveln, så jag är rädd att min lever är förstörd. Hon kände på magen och sa att det kändes mjukt och fint, sen togs det blodprover för att lugna mig. Efter nyår fick jag veta att allt såg bra ut, det enda var att bilirubin var på 28. I slutet av januari togs därför nya leverprover och då var bilirubin på 26.
Läkaren kände på magen igen och sa att det kändes fint. Men för två veckor sedan fick jag ett brev där läkaren skrev att hon remitterat mig till röntgenmottagningen för att göra en ultraljudsundersökning av lever och gallsystem... Och nu kan jag knappt leva för jag oroar mig så mycket. Om allt kändes fint, varför vill man då göra ännu fler undersökningar? Hon vet att jag är oroligt lagd och jag får ingen information om vad hon tänker om mina besvär, så det känns som att hon tror att jag är allvarligt sjuk, men att hon inte säger det till mig. När första provsvaren kom så sa hon att bilirubin på 28 är normalt, men att hon ville ta nya prover för att lugna mig. Och det låter inte direkt trovärdigt att slösa pengar på blodprover för att lugna någon. Dessutom har jag googlat att bilirubin ska vara under 25, så 28 är inte normalt...
Vad indikerar ett bilirubin på 26 på?
Vad kan göra att bilirubin ens blir 26? Alkohol? Mediciner? Tumör?
En ultraljudsundersökning gör man väl bara om TROR att det KAN finnas nåt (t.ex. tumör) på levern/gallsystemet?
Väntetiden till röntgenmottagningen är låååång, men kommer den som gör ultraljudsundersökningen säga direkt om det finns nåt farligt på levern?
Har googlat och förstått att levercancer ger vaga symtom och jag känner igen mig, för jag tror inte att nån annan i hela världen hade besökt läkaren för en nypande känsla under höger revben precis... Men jag är SÅ RÄDD och har börjat finna mig i att jag kommer dö snart och är därför väldigt ledsen och sorgsen. Lever i min säng och orkar inte göra något. Dricker vin på helgen för att mildra min oro, och det känns bra just då, men när jag vaknar på morgonen tänker jag att jag kanske förstört min lever ännu mer. Det värsta är att jag inte har nån att prata med. Jag vågar inte säga till min familj att jag tror mig vara döende. Bara min pojkvän vet om detta.
Förlåt för långt inlägg... :(
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-29 17:08
Jag fick en tid för ultraljud idag (vilken lättnad!) och de kollade levern, gallblåsan, njurarna, mjälten och bukspottkörteln. Röntgenläkaren sa: ?på det stora hela ser allting bra ut, men du har tjock galla och det kommer jag att rapportera tillbaka till din vårdcentral?.
Jag har fortfarande ont, men är så ENORMT lättad över att hon inte hittade nån tumör eller annat otäckt, men tyckte det där med tjock galla lät otäckt och frågade om det kunde orsaka min smärta, men hon svarade bara att ?vissa har tjock galla, medan andra får det i perioder?.
Finns det någon här som har ?tjock galla? och kan förklara mer? Innebär det att själva gallan är tjock, eller att vätskan är tjock?
Hur kan jag förändra detta, tro? Är det förstadiet till gallsten?
*gråter lyckotårar över att man inte hittade nåt farligare*