• Emmaelisabeth90

Någon som har studerat på Linnéuniversitetet?

Jag ska söka till den högskolan tänkte jag och jag behöver då flytta och bo i studentlägenhet om jag kommer in på högskolan där. Jag läste på deras hemsida att man får lägenhet inom 2 månader och det jag undrar är: Hur ska man göra om man inte har fått lägenhet än när skolan har börjat redan? Jag måste ju liksom ha ett boende när skolan börjar och ha någonstans att ta vägen. Någon som har studerat på Linnéuniversitetet? Hur lång tid tog det för er att få lägenhet där?

• Svar på tråden Någon som har studerat på Linnéuniversitetet?
  • Florimell

De brukar ha panikboenden den första tiden, men visst, att få lägenhet på campus är inte det lättaste... Finns privata bostadsbolag också, som man kan kolla upp, Locellus, ca-fastigheter exempelvis.

• Florimell

Nu skriver jag om Växjödelen, Kalmar har jag ingen koll på alls, så det beror ju på var utbildningen är förlagd!

• EllenBellen

Min syster pluggar på Linné i Kalmar. Hon hälsar att det finns bostadsgaranti i det kommunala bostadsbolaget. Det finns alltid möjlighet till tillfälliga lösningar innan dess, allt från lågprishotellet Svanen till att tälta på campingen i Stensö. Studentkåren brukar nog också hjälpa till att hitta tillfälliga boende till nyanlända studenter. Och kan man tänka sig att pendla så finns det bra, relativt billigt studentboende i grannkommunen Nybro 3 mil bort, med både buss och tåg att pendla med.  

• Emmaelisabeth90
    EllenBellen skrev 2013-03-26 14:15:29 följande:
    Min syster pluggar på Linné i Kalmar. Hon hälsar att det finns bostadsgaranti i det kommunala bostadsbolaget. Det finns alltid möjlighet till tillfälliga lösningar innan dess, allt från lågprishotellet Svanen till att tälta på campingen i Stensö. Studentkåren brukar nog också hjälpa till att hitta tillfälliga boende till nyanlända studenter. Och kan man tänka sig att pendla så finns det bra, relativt billigt studentboende i grannkommunen Nybro 3 mil bort, med både buss och tåg att pendla med.  
    Okej tack för informationen!
  • Quiniz
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-03-15 17:07:19 följande:
    Fast Linnéuniversitet har garanti.
    Jag tror att det enbart är Kalmar som har garanti och inte Växjö. I Växjö kan det dessvärre ta ett bra tag innan man får en studentbostad. 
Svar på tråden Någon som har studerat på Linnéuniversitetet?