• Anonym (Okunnig)

Hur gör man egentligen med tonfisk och liknande??

Jag vet att det kan låta dumt men jag har nästan aldrig ätit konserver! Säg att man köper en burk tonfisk, hur gör man när man ska äta den, är det bara att lägga upp och äta som det är eller måste man göra något först?? Samma med liknande konserver som finns, det finn ju massor med spännande saker i affären. Sparris och kronärtskocka och liknande.

Jag vet huyr man gör med majs..

• Svar på tråden Hur gör man egentligen med tonfisk och liknande??
  • Pandamamma79

Tonfisk kan man ju ex. göra gryta med, blanda med majs och crème fraîche och ha till bakpotatis.
    På en macka med ägg... Etc

• Zayco

Man kan äta det bara sådär. 

Men det beror på hur kräsen man är.. Jag äter till exempel endast tonfisk i burk som är av märket Abba och har legat i olja. Och så äter jag det i en sallad, kryddar och häller på myycket lime. Så blir det gott och äta. 

• Anonym (Okunnig)
    Pandamamma79 skrev 2013-03-15 17:15:34 följande:
    Tonfisk kan man ju ex. göra gryta med, blanda med majs och crème fraîche och ha till bakpotatis.
    På en macka med ägg... Etc
    Men tar man bara tonfisken på mackan då? Utan att göra något??
  • Mercurialis

Jag brukar göra en tonfisksås som jag har till pasta. Det är mycket lök, purjolök och vitlök, som steks lätt och kryddas med curry, salt och peppar och sedan i med tonfisken och så får det puttra i fiskbuljong en stund.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym

man kan göra en blandning på tonfisk,keso,röd lök,citronpeppar..mums till bakpotatis tex.

• Anonym

Hacka lök och kokt ägg och kokt potatis, blanda med tonfisk, skivad gurka och tomat. Blanda i sköljda kikärter på burk. Blanda olivolja med citron. Salta och peppra. Vips har du en fräsch och god tonfisksallad!

• Chridhe

Min sambo brukar ta en macka, smöra den, lägga på tonfisk direkt från burken, på med lite salladsdressing och delade körsbärstomater. (Brukar öppna burken, sen klämma ned locket igen och hälla bort överskottsvatten/olja) De flesta konserver brukar ha extra vatten i, som man ska hälla av.

• Anonym (Okunnig)

Tack alla! Fram med mer recept om ni har dom!

Svar på tråden Hur gör man egentligen med tonfisk och liknande??