• Findus007

    Körtelfeber utan symtom

    Som rubriken lyder så har jag enligt provsvar haft körtelfeber, utan några direkta symtom. Sökte till läkaren för att jag har haft ont i halsmandlarna i ca 10 mån, samt vita prickar. De togs även halsflussprov, negativt. Fått remiss in till ÖNH också.

    Min fråga är: Hur vet jag att jag är frisk nog att träna ordentligt igen? Jag är ju bara trött och har ont i halsen. Vilket jag haft i 10 mån, så känns inte som om jag kan gå på det. 28/2 kom provsvaret och det visade att jag hade haft en sådan infektion senaste året sa läkaren.   

  • Svar på tråden Körtelfeber utan symtom
  • seandra82

    det kan ta upp till ett år innan man är bra igen . det tog mig 6 mån innan jag ens hade ork o ngn kondis . ta hellre kortare promenader för att börja lite i taget om man vill börja träna

  • Findus007
    seandra82 skrev 2013-03-15 17:15:59 följande:
    det kan ta upp till ett år innan man är bra igen . det tog mig 6 mån innan jag ens hade ork o ngn kondis . ta hellre kortare promenader för att börja lite i taget om man vill börja träna

    Okej! Men är det farligt att träna? Klart, det är ju kanske omöjligt att svara på eftersom ingen vet när infektionen ägde rum exakt.. men jag tänker på att mjälten kan brista och sånt där. Jag har kollat upp lite på nätet, att man ska avstå från alkohol 6 veckor (inga problem) och ta det lugnt i 4 veckor efter infektionen... och framförallt inte rida 4 veckor (eller annan sådan sport, kontaktsport) vilket är jättejobbigt då jag rider mycket... så hopplöst! Men jag gissar på att jag får ringa doktorn igen för att reda ut detta.. :(

    Fler som haft körtelfeber utan feber eller väldigt lindrig?   
  • lennartsdotter
    Findus007 skrev 2013-03-15 17:22:38 följande:

    Okej! Men är det farligt att träna? Klart, det är ju kanske omöjligt att svara på eftersom ingen vet när infektionen ägde rum exakt.. men jag tänker på att mjälten kan brista och sånt där. Jag har kollat upp lite på nätet, att man ska avstå från alkohol 6 veckor (inga problem) och ta det lugnt i 4 veckor efter infektionen... och framförallt inte rida 4 veckor (eller annan sådan sport, kontaktsport) vilket är jättejobbigt då jag rider mycket... så hopplöst! Men jag gissar på att jag får ringa doktorn igen för att reda ut detta.. :(

    Fler som haft körtelfeber utan feber eller väldigt lindrig?   
    Det kan vara farligt att träna. Vi hade en kille på min gymnasieskola som blev feldiagnosticerad vilket innebar att han fortsatte idrotta och gå till skolan som vanligt, även jobba, med körtelfeber (ovetandes då). Det ledde till hjärninflammation (eller hjärnhinneinflammation, vad det nu är som brukar kunna uppstå sekundärt) och blev förlamad. Det tog honom ett år att återhämta sig. Han var borta från skolan ett helt år. 

    En läkare bör väl kunna kolla känna på dina körtlar om några veckor och bedöma åt vilket håll det går. Jag var sjuk i 3 månader när jag hade körtelfeber. Tappade 10 kg. Okul.
Svar på tråden Körtelfeber utan symtom