• viiva

Har havandeskapsförgiftning!!

Är i vecka 39+3 i dag och fick veta igår att jag har havandeskapsförgiftning, vilket vi vetat var pågång länge med högt blodtryck (som jag äter tabletter för) och svullnad och alla andra symtom som hör till!

hade igår +1 i protein och blev skickad till förlossningen men de tog blod till prover kolla barnets kurva och skickade hem mig igen och sa ring om du mår sämmre... men när vet jag att jag ska ringa???  har mått jätte dåligt sedan i förrgår med huvudvärk illamående och känner mig lite "borta"   

någon mer som haft havandeskapsförgiftning? hur mådde ni och blev ni också bara hemskickade utan någon som helst info om detta???

• Svar på tråden Har havandeskapsförgiftning!!
  • mammaidamaria

Hej. Hur högt blodtryck har du? Jag har för mig att man bör samla dygns urin och se hur mycket äggvita det är men blir osäker om det äg vid +2. Men försök vila och lyssna på kroppen och åk in om du känner dig sämre. Lite trist dock att du inte har fått så mkt info. Lycka till!

• ELMK

Får du så att det flimrar vid ögonen och synfältet ska du åka in direkt

• Mercurialis

Jag hade diffus preeklampsi, när jag väntade andra barnet. Jag blev inlagd i vecka 33+0 i samband med ett besök på spec-MVC. Den dagen hade jag ett blodtryck på 160/95 och spår av äggvita i urinen och jag hade varit otroligt trött och illamående de senaste dagarna.

Sedan låg jag inlagd tills sonen föddes i vecka 35+3. Efter ett par dagar på sjukhus gick mitt undertryck upp till 100 och jag fick blodtryckssänkande medicin. Medicinen höll sedan blodtrycket på en acceptabel nivå. Med jämna mellanrum togs toxprover för att se om mina organ påverkades och jag gick på flödesmätningar ungefär var fjärde dag.

Jag måste säga att jag mådde oförskämt bra de där veckorna på sjukhuset. Det kändes snudd på onödigt att vara där men man ville hålla koll på mig och på bebisen, som enligt UL var tillväxthämmad. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • viiva

tack för svar!

Jag låg inne med för högt blodtryck 177/111 för 2veckor sedan och ätit medecin sedan dess som håller blodtrycket på runt 155/97 :/

sätt prickar för ögonen av och till men det har jag sagt till läkaren:(   

• Binibü

Jag var i v. 39+5 när jag åkte in för havandeskapsförgiftning. De behöll mig, fast jag mådde jättebra hela tiden, 4 dagar senare blev jag igångsatt. Har aldrig riktigt förstått varför, med tanke på att jag mådde så bra.

• viiva

vad konstigt att det kan vara så olika?! jag har inte tid fören BF+2 nästa gång och jag mår jätte dåligt :(

men mår jag lika dant i morgon biti så ringer jag till förlossningen och hör efter för tycker det är lite läskigt att vara hemma efter man kan bli så väldigt dålig på kort tid! 

• MelissaLiamLilo

Jag har hf för 4:e gången och ligger just nu i skrivande stund på förlossningen och tar bt som ligger på 150/110 och 1+ i protein. Är i vecka 27+5 nu. Blev snittad med första i vecka 33+6. Igångsatt med andra och tredje i vecka 37+2 och 36+5. Har idag mått allmänt konstigt med huvudvärk, illamående och ögonflimmer. Har nu tagit toxprover och väntar på svar och hoppas på att de ser bra ut så att jag får åka hem.

• Oscarsmamma84

Jag hade +3 i äggvita och blodtrycket var 150/100 när jag blev inskickad från barnmorskan och blev igångsatt samma kväll. de gav mig ingen info men sa att barnet måste ut o det snabbt. Han mådde bra men jag mådde tydligen inte bra.. Jag hade inga symtom alls förutom att jag hade frossa på natten. De är dåliga på att ge info på sjukhus men frågar man så svarar de oftast. så fråga personalen om du e osäker och om du inte vet när du ska åka in så ring in o fråga. De sa till mig när jag fick åka hem efter en vecka att mådde jag annorlunda på nåt vis så måste jag åka in igen.. nu en månad senare har de fortfarande koll på mig o jag äter blodtrycksmedicin.

• viiva
    Oscarsmamma84 skrev 2013-07-14 12:04:07 följande:
    Jag hade +3 i äggvita och blodtrycket var 150/100 när jag blev inskickad från barnmorskan och blev igångsatt samma kväll. de gav mig ingen info men sa att barnet måste ut o det snabbt. Han mådde bra men jag mådde tydligen inte bra.. Jag hade inga symtom alls förutom att jag hade frossa på natten. De är dåliga på att ge info på sjukhus men frågar man så svarar de oftast. så fråga personalen om du e osäker och om du inte vet när du ska åka in så ring in o fråga. De sa till mig när jag fick åka hem efter en vecka att mådde jag annorlunda på nåt vis så måste jag åka in igen.. nu en månad senare har de fortfarande koll på mig o jag äter blodtrycksmedicin.

Jag fick min dotter 18mars så det är en gammal tråd^^
    ja de är inte alls bra på att ge info när jag åkte in den 17 för värkar hade jag 170/111 något sådant och 3+ i protein men strax efter gick vattnet och 19 timmar senare var hon ute :)
    fick där emot blodförgiftning med 40 graders feber och låg som död i två veckor med intravenös :/  
Svar på tråden Har havandeskapsförgiftning!!