• tinafo

Att få det gå runt.

Efter att mina mammadagar tog slut och jag och sonens pappa gjorde slut, därav ingen ekonomisk stöd från honom (förutom underhållsstöd på 1200 kr), så är jag tvungen att jobba två helger i månaden..har vårdnadsbidrag och bostadsbidrag och får det precis att gå runt..men har tyvärr inte råd tills han blir 3 om ca ett år så han får börja dagis efter sommaren då han är 2 och ett halvt.

• Svar på tråden Att få det gå runt.
  • Masken84

Det är väl inget fel att han får börja på dagis tidigare eller?

Min son kommer vara 17 månader i augusti när han börjar på dagis 15 timmar i veckan och i slutet av augusti får vi nr 2!

• tinafo
    Masken84 skrev 2013-03-15 20:36:19 följande:

Min son kommer vara 17 månader i augusti när han börjar på dagis 15 timmar i veckan och i slutet av augusti får vi nr 2!
    Alltså jag är ny här på familjeliv och skulle svara på en tråd..men det blev visst en trådstart haha och ag fattar inte hur jag tar bort den :S
  • TTs mammi

Hade också önskat att jag vågat vara hemma längre med minsta :(.. Äldsta blir 3 i april och han har behov av dagis, han älskar att träffa andra osv. Men minsta hon blir 1 på söndag hon har inget behov av dagis alls, hon har bara behov av oss sin familj ännu.

Det är synd att man inte får vara föräldraledig (ekonmiskt stöd) längre än ca 1 år!

• TTs mammi
    tinafo skrev 2013-03-15 20:37:56 följande:
    Alltså jag är ny här på familjeliv och skulle svara på en tråd..men det blev visst en trådstart haha och ag fattar inte hur jag tar bort den :S
    aha :P ja det går inte att ta bort det man skriviT :)
  • tinafo
    TTs mammi skrev 2013-03-15 20:40:19 följande:
    aha :P ja det går inte att ta bort det man skriviT :)
    Nähä, det var ju lite dåligt av familjeliv tycker jag! Då får det bli en trådstart då utan att jag vill det haha ;) Ja alltså alla barn är olika. Jag tror inte att små ettåringar är redo för dagis/dagmamma. Jag tror inte heller på två åringar som i princip bor på dagis, dvs är där från 7 på morgonen till kl 17 på eftermiddagen. Jag tror dock att vissa två åringar mår bra av att vara på dagis 5 dagar i veckan men inte så många timmar per dag. Sen finns det ju dem stackars barn som har det struligt hemma som absolut borde vara på dagis kanske redan vid ett år än hemma i destruktiva förhållanden... 
  • tinafo
    Masken84 skrev 2013-03-15 20:36:19 följande:

Jag tror på en annan anknytningsteori. Jag tror att anknytningen till sin mamma och pappa är väldigt viktiga dem första levnadsåren.
  • Masken84

Visst det beror på hur barnet är självklart! Min son som är nyss fyllda 1 år älskar att träffa andra barn och leka med dom. Och jag tycker inte att det är rätt att hämma honom så vi valde att låta han gå på dagis 15 timmar i veckan som är fördelat på 3 dagar i veckan. Det är ett liten koperativ dagis med Max 20 barn i olika åldrar med 4 fröknar och en egen kockerska :)

• SuzR

Men då får gilla läget med din penga situation helt enkelt.

• tinafo
    Masken84 skrev 2013-03-15 20:55:40 följande:
    Visst det beror på hur barnet är självklart! Min son som är nyss fyllda 1 år älskar att träffa andra barn och leka med dom. Och jag tycker inte att det är rätt att hämma honom så vi valde att låta han gå på dagis 15 timmar i veckan som är fördelat på 3 dagar i veckan. Det är ett liten koperativ dagis med Max 20 barn i olika åldrar med 4 fröknar och en egen kockerska :)
    Och det tror jag är jätte bra! Som sagt alla barn är olika men jag tror bara på en helt annan teori. Min son som är 2 år och en månad älskar att träffa andra barn och därför hänger vi mycket på öf och träffar vänner med sina barn :)
  • tinafo
    SuzR skrev 2013-03-15 20:56:33 följande:
    Men då får gilla läget med din penga situation helt enkelt.
    Absolut, finns inte så många alternativ när man är ensamstående tyvärr.
  • tinafo
    Hemmaföräldern skrev 2013-03-17 16:28:01 följande:
    Har du funderat på dagmamma? Det finns en grupp också för föräldrar som vill ge sina barn tid och som vill stanna hemma längre. Där kan du kanske få råd och stöd: www.facebook.com/groups/101121398764/
    Åh tack för tipset! Jag ska verkligen kika vidare på det här..:)
Svar på tråden Att få det gå runt.