• AngelandDevil

Hjälpmamma/amningsrådgivare, välkomen att ställa frågor kring amning

Hej!

Jag är hjälpmamma för amningshjälpen (www.amningshjalpen.se) och tänkte att det kunde vara bra att starta en tråd för er som vill/behöver hjälp med amning. Vissa vet kanske inte om att amningshjälpen finns eller vissa drar er kanske från att ta kontakt med någon på det viset. Ni kan ställa era frågor här i tråden eller PM:a mig. Om det blir många som skriver kommer jag försöka svara i bästa mån.

Alla frågor kring amning är välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-16 02:14
    Tack för alla frågor ni skrivit och att ni tålmodigt väntat på svar. Jag känner inte att jag kan svara på alla era frågor på ett tillfredsställande sätt då det blir många inlägg och för lite tid för mig att hinna med. Detta är dock ett tillfälle i akt att tipsa er om att det annars finns en facebook sida där man också kan skriva och ställa sina frågor kring amning:

www.facebook.com/groups/4847512890/

• Svar på tråden Hjälpmamma/amningsrådgivare, välkomen att ställa frågor kring amning
  • hannis

Hur mycket är normalt att ett nyfött barn kräks? Min son kräks en väldigt stor mängd 1-2 gånger per dag. Då kommer ALLT upp och det kommer genom både näsa och mun. Han helammas och jag har väldigt gott om mjölk.

• AngelandDevil
    hannis skrev 2013-03-16 04:28:30 följande:
    Hur mycket är normalt att ett nyfött barn kräks? Min son kräks en väldigt stor mängd 1-2 gånger per dag. Då kommer ALLT upp och det kommer genom både näsa och mun. Han helammas och jag har väldigt gott om mjölk.
    Det är en svår fråga att svara på och egentligen lutar de mer mot det medicinska hållet. Jag svarar inte på medicinska frågor. Hur mycket barnet kräks har inte med amningen att göra utan snarare med magsäcken och tarmarna. Hos nyfödda barn är inte mag- och tarmkanalen riktigt utvecklad heller så att ett nyfött barn kräks mycket eller lite hör till det normala så länge barnet verkar piggt, friskt, kissar flera gånger per dygn, bajsar och går upp i vikt. En bebis kommer till bröstet av många anledningar både för tröst, närhet, trygghet och sugbehov. Inte bara mat med andra ord. Barnet får mat i sig oavsett anledning det ammar däremot och den mat som är överflödigt kräks barnet upp helt enkelt.

Men som sagt har jag ingen medicinsk utbildning utan kan bara svara utav egen vetskap när det gäller till vad som är normalt att kräkas och inte. Känner du dig väldigt orolig för sonen prata gärna vidare med BVC. Glad
  • Semlan

Min lilla flicka som blir 1mån gammal imorgon är väldigt snuttig och hade nog om hon flick bestämma själv ligga vid bröstet 24/7, iaf så har hon på senast börjat krångla, dvs att hon suger på bra sen kan hon släppa börja picka och håller på med händerna sen blir hon arg och börjar skrika, ibland hjälper det att jag tar bort/rapar henne men oftast vill hon tillbaka nästan direkt och efter en stund gör hon om samma sak, varför gör hon så, vad menar hon med att hon gör så? ibland utan att hon börjar picka så blir hon väldigt ledsen eller arg, nyper tag i skinnet och sliter eller bankar, har testat att byta bröst iblnad hjälper de ibland inte, lite frustrerande när det blir så =/

• MalinEddie

Det var längesedan jag slutade amma men jag vill säga att det var ett bra initiativ!

Avskyr CIO-metoder.
  • AngelandDevil
    Semlan skrev 2013-03-16 18:56:29 följande:
    Min lilla flicka som blir 1mån gammal imorgon är väldigt snuttig och hade nog om hon flick bestämma själv ligga vid bröstet 24/7, iaf så har hon på senast börjat krångla, dvs att hon suger på bra sen kan hon släppa börja picka och håller på med händerna sen blir hon arg och börjar skrika, ibland hjälper det att jag tar bort/rapar henne men oftast vill hon tillbaka nästan direkt och efter en stund gör hon om samma sak, varför gör hon så, vad menar hon med att hon gör så? ibland utan att hon börjar picka så blir hon väldigt ledsen eller arg, nyper tag i skinnet och sliter eller bankar, har testat att byta bröst iblnad hjälper de ibland inte, lite frustrerande när det blir så =/
    Ber om ursäkt att svar dröjt några dagar. Det kan finnas många anledningar till att din flicka beter sig så här vid bröstet men när började detta beteendet? Får hon komma till bröstet så fort hon visar tecken på att hon vill komma dit? Har du introducerat napp? Får hon nappflaskan vid sidan av? När din flicka släpper taget ser du om utdrivningsreflexen kommit igång? Det ser du om mjölk rinner/kommer från bröstet eller att det andra bröstet "sympatiläcker" när hon ammar på det ena bröstet, du kan ibland känna när det sticker i bröstet också vilket också är ett tecken på utdrivningsreflexen. Känner/ser du något av detta innan hon släpper taget och börjar böka vid bröstet?

Jag behöver svar på lite frågor för att ge dig vidare råd och hjälpa dig så bra som möjligt. Har det kanske hunnit ske någon förändring sedan du skrev här? Glad
  • AngelandDevil
    MalinEddie skrev 2013-03-16 18:58:17 följande:
    Det var längesedan jag slutade amma men jag vill säga att det var ett bra initiativ!
    Tack! Ja, jag tänkte att det kunde vara värt att se om det fanns ett behov här på familjeliv. Glad
  • Kattflickan

Jag har en dotter som blev tre veckor i söndags. Först fick jag problem med såriga bröstvårtor men de läkte och amningen funkade bra i ca en vecka. Sen fick jag sjukt ont i en bröstvårta, särskilt när barnet ammar. Frågade BVC som trodde det var svampinfektion, torsk. Nu smörjer jag med daktar och ger min dotter mineralvatten. Har gjort detta i ca 6 dagar och märker ingen avsevärd förändring, kan det vara något annat? Jag tror barnet tar bröstet rätt. Bröstvårtan ser rätt formad ut efteråt, näsan är fri etc.

• flysan88
    Kattflickan skrev 2013-03-20 09:44:49 följande:
    Jag har en dotter som blev tre veckor i söndags. Först fick jag problem med såriga bröstvårtor men de läkte och amningen funkade bra i ca en vecka. Sen fick jag sjukt ont i en bröstvårta, särskilt när barnet ammar. Frågade BVC som trodde det var svampinfektion, torsk. Nu smörjer jag med daktar och ger min dotter mineralvatten. Har gjort detta i ca 6 dagar och märker ingen avsevärd förändring, kan det vara något annat? Jag tror barnet tar bröstet rätt. Bröstvårtan ser rätt formad ut efteråt, näsan är fri etc.

Förlåt att jag svarar på en fråga som är avsedd för någon annan...
    Men jag har också en 3 veckors, och till mig sa dom att det var ovanligt att få svamp/torsk så tidigt? Detta var på sjukhusets amningsmottagning. Jag lyckades övertala dom att ta prover på min mjölk i alla fall (först ville dom inte, då det "nästan alltid beror på fel tag"). Dom kollade efter både svamp och bakteriell infektion, och svaret visade på infektion.  
  • Kattflickan

Tack för svaret! Jag har inte tänkt på att det kan vara en infektion. Kan man kontakta amningsmottagningen direkt eller går man via BVC?

Det märkliga är att amningen funkade jättebra i ca en vecka, så jag tror inte hon har fel tag. Var på BB pga kejsarsnitt och där tyckte de också att hon hade ett bra grepp sista dagarna jag var där.

Blev du bra från infektionen?

• Kattflickan

Är det farligt för barnet att amma om man får en infektion?

Svar på tråden Hjälpmamma/amningsrådgivare, välkomen att ställa frågor kring amning