• stickkontakt

Allergi som växer bort?

Det finns ju allergier som försvinner med tiden. Vid vilken ålder brukar de vara borta? När vet man om det är en barnallergi eller om det är en livslång allergi? Det är främst äggallergi jag undrar över.

• Svar på tråden Allergi som växer bort?
  • lillajag02

För min lillasyster som var allergisk mot ägg dröjde det tills hon var 12 år innan hon kunde vara i samma hus som äggen, nu vid 15 år kan hon tåla att det lagas mat med ägg, har ätit också men tar det försiktigt där. Är nog lite olika tror jag.

• stickkontakt
    lillajag02 skrev 2013-03-16 11:01:03 följande:
    För min lillasyster som var allergisk mot ägg dröjde det tills hon var 12 år innan hon kunde vara i samma hus som äggen, nu vid 15 år kan hon tåla att det lagas mat med ägg, har ätit också men tar det försiktigt där. Är nog lite olika tror jag.
    Oj, då måste hon ha varit jätteallergisk. Jobbigt, men skönt att det blivit bättre! Mitt barn är allergisk enligt pricktest men har inga problem med att vara i samma hus som ägg, eller om andra i familjen äter det.
  • lillajag02

Ja.. Vi kunde ju inte äta något med ägg i så sett, i skolan fick hon sitta i klassrummet de dagar det var ägg, osv.

• hrewak

Jag blev allergisk väldigt tidigt och mot en hel del saker. Pälsdjur, ägg, vissa färgämnen, citrus, "röda" saker - typ jordgubbar, paprika osv, kvalster, hö mm. Det mesta har växt bort med tiden. Är dock fortfarande allergisk mot vissa saker, katter, hö, tomat. Sen har det kommit några nya allergier på vägen med.

• Neko

För min kompis med äggallergi växte det bort i puberteten typ. För mig är det kvar i vuxen ålder Har hört att just äggallergi har ganska stor chans att växa bort dock.

Svar på tråden Allergi som växer bort?