• mico

Orolig bebis!

Hej!
    Har en bebis på 8, snart 9 månader som dom senaste 2 veckorna har blivit väldigt orolig när han ska sova..
    Så snart han somnar så gråter han, gråter av och till hela natten i både korta o långa perioder...även på dagarna när han ska sova middag så gråter han...

Jag vet inte vad det beror på eller vad jag kan göra?

Han har visserligen de senaste 2 veckorna fått 2 nya tänder och lärt sig krypa. Jag har varit bortrest med den äldsta sonen, så jag vet inte om han har fått separationsångest?

Men oavsett så tar jag gärna emot tips och råd så att han kan få sova! 

• Svar på tråden Orolig bebis!
  • skogsvitter

Han är ju mitt i separationsfasen där alla bebisar får kraftig separationsångest. Att du dessutom har varit bortrest från bebisen (hur länge?) mitt i den absolut värsta åldern i hela barnets uppväxt är givetvis katastrofalt ur bebisens perspektiv! Självklart är det separationsångest av stora mått, det måste ju varit fruktansvärt traumatiskt för honom att du bara övergav honom just när han behövde dig som mest

Ha honom nära. Bär honom på dagarna, sov intill honom och ge honom all den uppmärksamhet och bekräftelse han behöver! Ni behöver reparera den skada som skett och det kan du bara göra genom att överösa honom med kärlek och närhet. Både fysisk och mental närhet.

• Norrtjejjen

känner igen de där. min va likadan vid 9 månader. jobbigt men de är som skrivet i en separationsfas men man kan tycka de varit de länge =) ja, men det är en period, nu är min dotter 15 månader. det lugnar ner sig vid året =D  tänder kan de me vaea som bidrar, strax innan ett år kom kundtänderna och har fortfarande besvär med alla 4 hörntänderna. Hoppas det snart lugnar sig för er.

Svar på tråden Orolig bebis!