• Diorali

2,5 åring vägrar sova på nätterna..

Hoppas på hjälp här! Har en son på 2 år och 5 mån. Han fick en lillasyster den 28 feb och första veckan funkade det bra. Han har börjat lämna spjälsängen (kan klättra ur) och får sova i sin stora säng. Dock har han nu börjat vakna kl 2 på natten och kommer in till oss. Han får gärna komma in till oss OM han hade somnat om i vår säng! Istället börjar han mer och mer sparkas, nypas, prata och "busa" till slut så ingen av oss får sova alls. Har försökt och gå tillbaka med honom till hans säng men han somnat inte om där heller. Nu har även dags vilan börjat strula. Och när han inte sover på dan kraschar han vid middan kl 5 och då har jag lagt honom i sin säng. Sen vaknar han igen kl 2 på natten osv osv. Dagis ringde och sa han hade feber och inte sig själv och det är inte så konstigt när han har sömnbrist. Är det någon som känner igen sig och har haft liknande problem? Är det syrran som spökar tror ni? Känns hopplöst nu när ingen får sova :(

• Svar på tråden 2,5 åring vägrar sova på nätterna..
  • AnnikaT1980

Vår son e 3 år och han slutade med dagsvilan för ca 1 mån sen. Den mellanperioden när han somnade i bilen på väg hem (tar 2 min) eller vid middagen var jobbig men är övergående. Vi sa att vill han sova på dagen så får han det ca 15 min. Längre sovstund

• Natulcien

Vår son slutade sova på dagen vid 2 års ålder, så det kan ju vara det som är problemet.

Annars verkar det ju onödigt att ni låter honom väcka er allihop..? Kan inte en av er lägga sig på en madrass i hans rum och sova med honom där, så att den andra får sova. Och så turas ni om. Bättre att få sova varannan natt än inte alls...

• skogsvitter

Låter som att det är dags att ta bort dagsvilan. Båda våra har slutat sova på dagtid innan 2,5 års ålder.

• Aaglars

Tycker ni ska ta bort middagsvilan SAMT i en ÖVERGÅNGSPERIOD sova inne hos sonen hela natten tills han kommit in i rytmen att sova hela natten/stanna på sitt rum.

LYCKA TILL 

• Diorali

Tack för era svar! Vi har ju testat och sova bredvid honom i hans säng och det funkar inte. Han är inte van vid det heller och blir snarare uppspelt. Så ta bort dagsvilan och låta han krascha vid 5 på eftermiddagen? Känns plågsamt för honom oxå, möjligtvis hemma men tror inte han orkar det på dagis..

• Aaglars
    Diorali skrev 2013-03-17 03:40:57 följande:
    Tack för era svar! Vi har ju testat och sova bredvid honom i hans säng och det funkar inte. Han är inte van vid det heller och blir snarare uppspelt. Så ta bort dagsvilan och låta han krascha vid 5 på eftermiddagen? Känns plågsamt för honom oxå, möjligtvis hemma men tror inte han orkar det på dagis..
    Det går inte över på en dag / en natt. Ge det tid!

Du verkar inte särskilt mottaglig för tips. Vet inte vad du hade väntat dig...Att vi skulle trolla åt dig? 
  • Diorali

Haha nej, men är lite tveksam till dagsvilan om den redan ska bort.
    Men igår sov han inte på dagen och somna ca 19:30. Gav han lite snacks emellanåt så han skulle hålla sig vaken. Och inatt vakna han kl 5 och somna om i vår säng till halv åtta! Är fortfarande i chock! Ska testa idag igen utan dagsvilan, och sen kanske det räcker och minska dagsvilan lite på dagis :)

• kokos

Jag har en son som inte heller sover okej. Han sover aldrig på dagen hemma och somnar 18:30 på kvällen men vaknar 3-4 gånger på natten och kan inte somna om själv. Kvittar om jag sover bredvid eller ej. Ljusare eller mörkare i rummet, provat ge mer att äta innan samt även minskat... Jag har verkligen testat allt Börjar bli desperat...

• Diorali

Är han i samma ålder? Några förändringar hos er? Hur länge har det varit så?

• kokos

Han blir 3 i juni. Inga som helst förändringar! Han har sovit kasst jämt. Sovit max 8 hela nätter under sina år Tar det aldrig slut??!!

• Diorali

Usch fy vad tufft, då ska inte jag klaga känner jag. Har tyvärr inte så mycket tips och ge dig, hoppas verkligen det lättar för er snart. Kanske nån annan kan ge mer råd? Vad säger Bvc?

• kokos

Jag har inte kontaktat någon men snart behövs nog det... Nu är jag så van att inte sova hela nätter. Har liksom blivit ett levnadssätt. Min äldsta som är snart 4 år har sovit hela nätter sedan 9 månader, lite skillnad....

Svar på tråden 2,5 åring vägrar sova på nätterna..