• Mamma100procent

Skola/liten klass för väldigt smart kille med autism

Vet någon om det finns någon bra skola för ett barn med hög intelligens och autism? Gärna i Västra Götaland. Vår son har just fyllt 5, är väldigt smart (intelligent som en 7,5-åring), men som har autism och således inte klarar av när det är för mycket runtomkring eller för mycket människor.. Drömmen är ju att hitta en skola med SMÅ klasser och lugn och ro, där barnet blir stimulerat intelligensmässigt. Kosta vad det kosta vill, bara det blir bra liksom.. Snälla, någon med tips eller erfarenheter??!

• Svar på tråden Skola/liten klass för väldigt smart kille med autism
  • Paisley

Ånässkolan här i Göteborg har jag hört bra om. Sök lite information om den kanske. Mitt barn är så litet än så jag har inte letat aktivt.

Detaljerna är helheten
  • Mamma100procent

Ja jag läste lite om den nu. Tack!

Usch vad svårt sånt här är.. Hur ska man kunna göra rätt? Vi har en släkting med samma diagnos som gått i vanlig klass utan resurs. Han går nu ut nian med underkänt i nästan alla ämnen... Så sorgligt!

Jag undrar också om privata skolor är bättre än kommunala i sådana här fall..

Och sen är det ju avståndet till skolan som spelar in. 500 m känns ju lite trevligare än 2 mil!

Fler med tips, idéer eller erfarenheter?

• Philippa

Men om sonen har diagnos så för du väl en diskussion med habben om vart han bör gå i skola??

• Mamma100procent

Vi har precis fått diagnosen så vi har inte börjat med något ännu.

Bara vi som funderar... Läkaren tror nog på vanlig skola. Men då vi ser hur det gått för släktingen, är vi väldigt osäkra..

• Paisley
    Mamma100procent skrev 2013-03-16 23:33:38 följande:
    Vi har precis fått diagnosen så vi har inte börjat med något ännu.

Bara vi som funderar... Läkaren tror nog på vanlig skola. Men då vi ser hur det gått för släktingen, är vi väldigt osäkra..

Det finns ju Aspergersklasser på många vanliga skolor i Göteborg. Det är mindre, lugnare klasser.
    Detaljerna är helheten
  • Lille Skrutt

Jag bor i fel ände av Sverige så jag har inga tips angående skolor. Min son med högfungerande autism går i vanlig klass (sexårs) men med heltidsresurs. Planen är att ha honom i vanlig klass så länge som det fungerar OK. Jag är dock ganska pessimistisk då jag tycker att svenska skolan överlag är usel. På sonens skola finns det en liten autismklass. Där är pedagogiken anpassad och funkar inte den vanliga undervisningen så får sonen gå i den lilla gruppen. Du kan kolla runt på vanliga grundskolor också och höra om det finns små undervisningsgrupper som ändå följer grundskolans läroplan.

• thanisa

Det är nog väldigt svårt att säga att friskolor eller kommunala skolor är bäst, I en friskola finns ofta inte samma resurser bakom som de kommunala kan ta till sig. Den familj som jag känner som har barn med högfungerande autism och går i friskola där har familjen fått kämpa otroligt mycket för att få de resurser som barnet behöver. Ett tag delades en resurs mellan ett barn med diabetes och denna flicka med autism. Nu kanske det var resursens fel som inte såg vad den behövde göra för henne, men det blev att hon med autism inte alls fick den hjälp hon behövde men nu ska det vara ordnat något så när.

Mina barn går i vanlig kommunal skola. De har ingen diagnos. I sonens klass går en flicka med autism och det fungerar mycket bra. Hans klass kanske är det du hade letat efter då de är 7 barn i klassen och så ibland har de saker ihop med ettorna. Det finns ingen resurs i klassen men det behövs inte heller. Skolan är liten 3 klasser bara nu strax under 40 barn. De lyckas bra tycker jag på att tillvara ta barnens personligheter och låta dem utvecklas inom sina områden. Min son är lite speciell han också så vi tycker det är väldigt bra att han får möjlighet att utvecklas så som han gör. Han går nu i f-klass men inom matematiken så ligger han nu så han gör saker som de gör i 5 eller 6 så det är skönt att läraren har möjlighet att låta honom utvecklas flera år tidigare än vad läroböckerna egentligen säger.

I dottern skola har det i hennes klass också ett barn med autism eller om det är aspbergers, han är dock nästan aldrig med klassen utan sitter utanför klassrummet med sin resurs. Tror det fungerar ganska bra även där. Den skolan är dock större och får jag själv välja så hade jag hellre haft mitt barn i en sådan klass som min son går i.

Jag bor inte i Göteborg så tyvärr kan jag inte tipsa om någon bra skola i Göteborg.

• Angelicaaaa

Är han smart så kommer du få mer problem än bara autismen. Det finns ofta ett motstånd från lärarna när barnen kan "för mycket".

Jag vill tipsa om en nyutkommen bok:
    Pettersson, E. & Wistedt, I., Barns matematiska förmågor - och hur de utvecklas.
    Boken handlar primärt om särbegåvare barn men även om barn som ligger långt före sina klasskamrater och hur viktigt det är för deras välbefinnande att de får fortsätta utvecklas på den nivå där de är (och inte bara på att övriga kommer ikapp - som ju aldrig kommer att ske).
    Boken ger också tips och råd om hur man kan göra och samma teorier borde gälla även för andra skolämnen.

Svar på tråden Skola/liten klass för väldigt smart kille med autism