• Äppelpaj80

Flytta till Åkerberga?! :-)

Har idag varit i Åkersberga för första gången och blev förälskad. Visste inte att det var så pass fint där och att det var sådan härlig skärgårskänsla.
    Hade kikat på hemnet sen en tid tillbaka och sett att priserna är ganska ok där om man vill bo nära vatten men som sagt aldrig varit där tidigare. Blev också lite förvånad över att det gick snabbt att ta sig dit och var riktigt bra väg.  

Har nu lite funderingar och undrar vart i åkersberga det är bäst att bo enligt er?
    Vart och vilka skolor är bäst? Hur är skolorna och satsat det mycket i kommunen?
    Finns det direktbussar till stockholm på vardagar och vilka områden går de ifrån i så fall? 
    Hur lång tid tar det att åka in till stockholm c en måndag morgon kl 7:30 med bil?

Jag bor nu vid E4 och det går ju väldigt snabbt om det inte finns några bilar på vägen.
    Hur är det med shopping osv? Var i åkersberga c som var helt ok. Hur är utbudet i övrigt?
    Finns det mycket restauranger osv i åkersberga?

• Svar på tråden Flytta till Åkerberga?! :-)
  • Dominant

Man åker i regel Roslagsbanan därifrån, inte buss. I övrigt så är det en ganska tråkig stad med få aktiviteter och utan någon riktig kärna.

• Äppelpaj80

Nej det verkar ju inte finnas så mycket där men man har nära till Täby c annars. Det är kanske många båtälskare som flyttar dit skulle jag kunna tänka mig. Såg båtar på var och varannan tomt när vi passerade.

• Ellen80

Vi bor i Åkersberga och trivs! 

Roslagsbanan åker man om man bor i centrum, Österskär eller typ Hagbyhöjden. Från många andra områden som ex. Skånsta, Margretelund, Söra går det direktbussar i rusningstid. Väldigt smidigt.  Kommunen är tyvärr känd för att inte satsa på skolor men vi är väldigt nöjda med båda förskola och skola (friskola och föräldrakooperativ förvisso).  

Vad gäller aktiviteter och shopping så är det väl likvärdigt med andra småstäder. Det finns det "vanliga" men inte en massa extra.  Och så har vi havet, fina badplatser, skog och natur!

• HWR

Roslagsbanan går en gång i kvarten. Den tar ca 35 minuter in till tekniska. På vardagar under rusningen går det flera bussar in till danderyd.

Det finns flera bra områden, tex Smedby (dit tänker vi nog flytta när det blir dags för hus, nu bor vi i lgh nära centrum) Margretelund, skånsta etc.

Nu går bara mina barn på dagis och än så länge är vi nöjda :)

Centrumet är helt okej. Men vill man ha större utbud så tar det 20 minuter till Täby med tåget :) 

• Äppelpaj80

Har pratat med flera om Åkersberga och de har sagt att skolan är bäst eller har bäst rykte i österskär? Där verkar det ju finnas bäst kommunikationer med. Men det är ju lite billigare i tex margaretelund. Sett flera nya hus där till bra priser. Jag gillade ju det nya C de byggt där. Finns ju det man behöver och vill man storshoppa ligger Täby nära. Vart går färjan som jag såg gick från österskär förresten?

Svar på tråden Flytta till Åkerberga?! :-)