• Hildur78

Ber om lite råd....

Hej

Jag skulle behöva lite råd....

Jag har en son på lite drygt 10 månader som strular på natten.
    Har fått så sjukt dåligt självförtroende som mamma då alla bekanta har bebisar, både äldre och yngre än min, som sover hela natten.

Nu undrar jag vad jag missat...Har jag gett honom för lite trygghet...

Tage somnar vid 18.30 och somnar alltid själv, eller jag ligger bredvid honom, och han somnar ganska fort på typ 5-15 min.
    Men den senaste tiden har hans uppvaknanden blivit fler och fler, ibland så ofta som 1 gång i timen....
    Han har liksom blivit så motoriskt orolig. så fort han vaknar på natten, eller han är nästan inte ens vaken, så ska han öva på att ställa sig upp.

Han somnar fort om när jag lägger honom ner och ger nappen.

Tage äter fortfarande ca 1-2 ggr / natt. Men det är inte det han vill när han vaknar. Han vill liksom bara stå och gå i sängen.

På dagen sover han ca 1-1 1/2 h på förmiddag och sen ca 1 1/2 h efter lunch.

Många av mina vänninor har kört 5-min metoden på deras barn redan vid 3-4 mån ålder, men det fixar inte jag. Jag sover nära Tage men han sover i egen säng intill min.

Är detta normalt?
    Jagär orolig att nått inte är som det ska.....

TAcksam för råd .....
    /Hildur

• Svar på tråden Ber om lite råd....
  • ModestyBlaze

Hej,

Det är en enorm motorisk utveckling att lära sig stå coh gå, detta orsakar olika symptom för alla, men det är inget ovanligt. Försök hålla de rutiner du har och förmedla lugn och trygghet.

Sen öva stå och gå på dagen, krypa massor så han verkligen blir utmattad på dagen så han sover bättre om natten.
    Jag kan också tycka att 2x1,5 tim på dagen är ganska mycket sömn på dagen. Prova dra ner ena luren till 45 min och att natten är MINST 11 gärna 12 timmar lång.

Glöm inte mörklägga lite extra så här när våren och sommaren kommer, då sover man också bättre.

Sluta oroa dig för det smittar kan jag lova och oraskar osäkra och oroliga barn. Du är en strålande bra mamma för just din fina kille. Och att du inte kör 5MM är full eloge till dig. Du är ju full av tålamod och kärlek. Håll det med dig.

Fnurror komma fnurror gå, men rutiner bestå är mitt motto.          

• Flickan och kråkan

Vill bara flika in med att det INTE är något fel på dig som mamma eller på ditt lilla pyre. Inget av mina barn har somnat själv i den åldern. Uppvak har inte det minsta med trygghet att göra. Trygga barn kan ha massor med uppvak och inga uppvak. Otrygga barn kan ha massor med uppvak och inga uppvak. Min äldsta började sova hela nätter när han var 13 månader. Yngsta började sova sina första hela nätter när han var runt 10 månader. Innan dess hade han under nästan ett halvår konsekvent vaknat var 30-60 minut nätterna igenom. 

Så små barn har orolig sömn i perioder. Det beror på utveckling, separationsångest, tänder etc.. Båda våra har haft perioder med mycket uppvak även efter att de börjat sova hela nätter. Helt normalt. Vi har alltid samsovit med våra och samsover fortfarande (de är snart 4 år respektive 5 år). 

Det man gör med diverse CIO-metoder à la 5mm är inte att göra barnet tryggt utan man betingar bort naturligt beteende. De vaknar inte mindre ofta, men påkallar inte uppmärksamhet eftersom de genom betingning lärt sig att det är meningslöst.

Håller med ovanstående om att han sover mycket dagtid. Båda mina började sova en dagsvila när de var 10 månader och sällan mer än 1,5 timme. Nu är inte mina någon mall för hur barn generellt ska sova men 3 timmar på två tillfällen är mycket för ett barn som närmar sig året. 

• Natulcien

Du har sannolikt inte missat någonting, och orolig sömn har ingenting med otrygghet att göra. Du har säkert en alldeles normal, liten trygg bebis. Men han befinner sig i en ganska jobbig separationsfas, vilket ger många bebisar oroligare sömn. Och om han dessutom håller på med motoriska övningar på dagen, så smittar det lätt av sig även på natten.
    Vår son satte sig upp stup i kvarten på natten, en period, när han precis hade lärt sig det t.ex. Men det gick över ganska snabbt.

Men som de andra så tycker jag att det låter mycket med 3 timmars sömn på en dag för en 10 månaders. Vår son sov 2x30 min i den åldern, alltså 1 timme totalt. Nu är ju inte det någn riktlinje eftersom bebisar har olika sömnbehov, men du skulle ju kunna prova att minska ner på det...

Vad gäller 5mm så är det fullständigt förkastlig och grym, och helt fruktansvärd att utsätta en liten bebis för, så dina väninnor har knappast gett sina bebisar någon trygghet genom att använda den metoden.
    Att anpassa sig till bebisen, vara flexibel och ge massor av närhet, så som du gör - det ger trygghet.

• JanaLiiN

5-min metoden är direkt skadlig för barns känslomässiga utveckling, har forskning visat, så du gör HELT rätt i att skippa detta. Jag säger som ovan, prova att dra ner på dagsovandet, det kan hjälpa. Sovandet går ju för många barn fram och tillbaka i faser, snart ser det ut på något annat sätt igen.

• Hildur78

TACK SNÄLLA NI!!!!!

Så skönt att höra att fler upplevt samma sak! och tack för alla råd!

Önksar er alla en skön söndag!

• Annelie 76

Din son låter helt normal.

Min son är 18 månader och han vaknar till och gråter flera gånger varje natt fortfarande (tror han sovit 5 hela nätter sen han föddes, med hela räknar jag från det jag lägger mig). Ibland står han upp när man kommer in också. Han är ett aktivt barn som hellre vill vara vaken än sova så varje läggning måste jag se till att han blir stilla och somnar. Det går inte att bara lägga honom, då somnar han aldrig. 

Svar på tråden Ber om lite råd....