• deepsounds

vaken drömmar?

Någon mer när som har upplevt vaken/klar drömmar? Dvs att ni är medveten om att ni drömmer, som att ni vore vaken i er egen dröm. Var med om det första gången nu i går natt och det var fruktansvärt obehagligt. Är nervös för att sova nu, så illa var det. "Vaknade" så pass många gånger i drömmen att när jag väl vakna påriktigt så var jag osäker på om jag faktiskt verkligen var vaken. Enda sättet som gjorde mig säker på det var att jag hade skickat ett sms till en nära vän och skrev en kort notis om det jag hade upplevt. Det kallas även för "Lucid dreaming" och många styr sina drömmar när dom märker att dom drömmer. Ni som har upplevt det, var det obehagligt? Vad drömde ni och hur gick ni till väga för att vakna när ni väl ville det? Själv fick jag en otrolig panik känsla och de var nog därför jag vakna. Vart så rädd så jag väckte min sambo.

• Svar på tråden vaken drömmar?
  • EllieW86
    deepsounds skrev 2013-03-17 03:15:48 följande:
    Någon mer när som har upplevt vaken/klar drömmar? Dvs att ni är medveten om att ni drömmer, som att ni vore vaken i er egen dröm. Var med om det första gången nu i går natt och det var fruktansvärt obehagligt. Är nervös för att sova nu, så illa var det. "Vaknade" så pass många gånger i drömmen att när jag väl vakna påriktigt så var jag osäker på om jag faktiskt verkligen var vaken. Enda sättet som gjorde mig säker på det var att jag hade skickat ett sms till en nära vän och skrev en kort notis om det jag hade upplevt. Det kallas även för "Lucid dreaming" och många styr sina drömmar när dom märker att dom drömmer. Ni som har upplevt det, var det obehagligt? Vad drömde ni och hur gick ni till väga för att vakna när ni väl ville det? Själv fick jag en otrolig panik känsla och de var nog därför jag vakna. Vart så rädd så jag väckte min sambo.
    Jag känner igen mig, det har hänt mig många ggr. Det är förbannat obehagligt, för jag VILL vakna men kan inte röra mig, kommer liksom inte "förbi" drömmandet så jag kan vakna. Fastnar nånstans mittemellan och kan varken röra mig eller prata trots att jag vill få kontakt med min kille. Tror det brukar sluta med att jag somnar om och vaknar ordentligt nästa gång, ibland så lyckas jag börja gråta för att få uppmärksamhet eftersom jag inte kan röra mig. Är även så olustigt att jag börjar gråta för den sakens skull också..
  • deepsounds

Hua. Kan tänka mig att de blir obehagligt för din pojkvän att se dig i ett sånt länge *ryser* är obehagligt när man är osäker på om man drömmer eller är vaken. Jag sprang runt i drömmen och skrek att jag ville vakna. Det blir jobbigt då drömmen är ens verklighet just då.

• KGK

Alltid!
    Jag har ytterst få gånger varit med om att jag inte vet att jag drömmer. Varför skulle den medvetenheten vara obehaglig?
    Jag brukar även styra drömmarna som jag vill och tex passa på att göra sånt jag antingen inte kan i vaket tillstånd (som baklängesvolter, hehe) eller sånt som skulle döda mig (kasta mig utför ett stup för att känna vinddraget kring öronen).

Jag blev jätteförvånad då jag nån gång i tonåren fick höra att andra inte vet att de drömmer, än mindre styr.

• deepsounds
    KGK skrev 2013-04-08 22:39:18 följande:
    Alltid!
    Jag har ytterst få gånger varit med om att jag inte vet att jag drömmer. Varför skulle den medvetenheten vara obehaglig?
    Jag brukar även styra drömmarna som jag vill och tex passa på att göra sånt jag antingen inte kan i vaket tillstånd (som baklängesvolter, hehe) eller sånt som skulle döda mig (kasta mig utför ett stup för att känna vinddraget kring öronen).

Jag blev jätteförvånad då jag nån gång i tonåren fick höra att andra inte vet att de drömmer, än mindre styr.
    Skulle jag kunna VÄLJA att vaken drömma så skulle de nog vara mer okej.
    Men just dendär känslan att "Hmm, nu är det nått som inte stämmer" och du sen inser efter många om och men att du faktiskt sover egentligen. DET tyckte jag var fruktansvärt obehagligt, för jag visste liksom inte hur jag skulle göra för att vakna.
    Sen spårade det bara i drömmen haha. 
Svar på tråden vaken drömmar?