Min fru har orimliga förväntningar och blir så arg
Hej! Jag har lite problem med min kära fru. Vi har varit gifta i över 10 år och vi har 2 underbara barn tillsammans. Vi är i det mesta en relativt vanlig familj. Vi har samma problem som de flesta, vem som ska sköta disken, tvätten etc. Men mitt (vårt?) problem är att hon ofta blir arg och besviken över saker hon förväntar sig av mig men som jag då inte kan leva upp till. Detta har blivit oerhört frustrerande för mig eftersom jag inte för mitt liv kan se några gemensamma drag i dessa förväntningar. Jag upplever också att min fru har svårt för när det är jag som behöver stöd. Det känns ibland som hon förväntar sig att jag ska vara hennes spegelbild. Går hon åt höger förväntad jag följa med. Stannar hon så bör jag stanna. Hon är i övrigt en väldigt känslosam person. Hon har väldigt nära till sina känslor, vilket jag egentligen tycker är en av hennes attraktiva sidor då det är något jag själv saknar. Hon har inga problem med att säga hur mycket hon älskar mig och vår familj. Det säger hon ofta. Det är de tvära kasten som får mig att tappa gnistan. Det gör det också svårt för mig att uttrycka samma kärlek. För det ligger liksom kvar när hon sen är på gott humör igen. Hon har oerhört svårt att ta kritik utan ser det ofta som bråk. Att renovera tillsammans är ett helvete, för jag kan inte säga "stopp! Du får inte sätta kofoten där!". Då blir hon tvärarg. Utan helst måste jag säga nåt i stil med "älskling, du ser vattnet som sprutar ut över golvet? Det KAN bero på att du just nu bänder i huvudledningen. Vad tror du om att gå och stänga av vattnet och kanske hämta lite handdukar? Eller förresten, vill du att jag gör det?" Hon blir också arg om jag inte gör saker som hon tycker är självklart. Orden "Men det kan du väl tänka ut själv? Måste jag behöva berätta sånt här för dig?" Är ofta förekommande i våra diskussioner. Jag svara alltid på samma sätt att "Ja, så länge du vill att jag ska tänka som som du, så får du vara vänlig att berätta HUR du vill ha det. Annars blir det på MITT sätt". Senaste grejen är att hon blivit arg för att jag inte hjälper till med barnen trots att jag brutit några revben i en olycka. Jag har haft ordentligt ont i 2 veckor och har problem med sömnen därav, vilket gör mig trött och jag sover ibland längre än henne på morgnarna eftersom det kan hända att jag ligger och vrider mildrar till 4 på morgonen, Men nu tycker väl hon att det räcker. Hon tycker jag ska gå och lägga mig tidigare istället. Att det är smärtan som håller mig vaken verkar hon inte förstå. Allt det här gör det oerhört svårt för mig att älska henne. Så jag undrar om det finns någon därute som upplevt nått liknande och som kommit förbi detta. Jag vill inte skilja mig för egentligen vill jag ha min fru. Hon är en fantastisk mor. Jag vill bara komma förbi detta på ett konstruktivt sätt. Går det?