• Anonym (Ruvdag 4)

Jinxade jag just min ruvning...

Nu gjorde jag det, gick in på FL:s "väntar barn" -sidor och gjorde en beräkning av när bebisen kommer.

Blir bara så vidskeplig, tror nästan att en sån där uträkning förstör mina chanser...

Såhär är det över hela linjen, allt jag tänker om att vara gravid och få barn känns som garantier för att det aldrig kommer hända.

Det blir ju aldrig som man tänkt sig...

Vågar inte ens fantisera om hur vi skulle berätta det för släkten, måste stoppa mig själv när tankarna vandrar iväg åt det hållet.

Just nu planeras påsken, och om jag är gravid då (efter IVF vi gjorde förra veckan) så kommer jag inte kunna dricka alkohol, detta kommer det frågas om i släkten (alla väntar ju på att ett par i vår ålder ska komma med glada nyheter...). Så då kanske det är bättre att inte åka dit alls. Åh andra sidan, blir det minus så vill jag gärna träffa dem och ta en snaps och glömma vardagen. Men bara att jag tänker på denna fråga (att anpassa påsken efter graviditet) får mig att tro att jag förstör mina chanser.

Inte så att tankarna skulle påverka om det tar sig, utan rent ödesmässigt, att det inte blir som man tänkt sig. I alla fall inte för oss, jag har ju tänkt "kanske gravid - vad göra med resan/festen osv" sedan 2007. Och det har hela tiden varit onödig oro.

Jag vill bara gå in på varenda bebisaffär i hela stan och köpa de sötaste plaggen, göra en hylla i bokhyllan för barnböcker, bygga ett skötbord i vårt lilla lilla badrum. Men inget av det här känns ok, känns som att jag jinxar graviditeten så att den aldrig blir av. För inte ska väl jag få gå och handla kläder till en liten...

Fler som IVF:ar och är vidskepliga/uppgivna?

• Svar på tråden Jinxade jag just min ruvning...
  • trinity e

Jobbigt, förstår hur du känner. Men det är ju svårt att låta bli att tänka och längta när man hoppas så. Ville egentligen bara önska lycka till, hoppas att det får bli en nykter påsk för dig nu! :)

• Anonym (Ruvdag 4)
    trinity e skrev 2013-03-17 13:50:03 följande:
    Jobbigt, förstår hur du känner. Men det är ju svårt att låta bli att tänka och längta när man hoppas så. Ville egentligen bara önska lycka till, hoppas att det får bli en nykter påsk för dig nu! :)
    Tack det var snällt av dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Sharon)

jag tycker du ska försöka tänka att den här gången tar det sig, planera, men inte i detalj, köp småsaker men gå inte överstyr.
    lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ruvdag 4)
    Anonym (Sharon) skrev 2013-03-17 13:54:28 följande:
    jag tycker du ska försöka tänka att den här gången tar det sig, planera, men inte i detalj, köp småsaker men gå inte överstyr.
    lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    Tack!

Tror jag är rädd för att bli besviken och känna mig dum, "hur kunde jag tro att det skulle ta sig, det tar sig ju aldrig för oss".

Vi har inte kommit så långt som till färskförsök vid tidigare IVF, och rent intellektuellt vet jag att det här är den bästa chansen vi har haft hittills. Ändå vågar jag inte hoppas... Känns nästan som att det vore för lätt om vi lyckades nu, som att jag inte är värd den lyckan. Då har vi ändå försökt i många år och jag har oturen att få starka biverkningar vid IVF. Dvs inte alls lätt...
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (Ruvdag 4) skrev 2013-03-17 14:00:52 följande:
    Tack!

Tror jag är rädd för att bli besviken och känna mig dum, "hur kunde jag tro att det skulle ta sig, det tar sig ju aldrig för oss".

Vi har inte kommit så långt som till färskförsök vid tidigare IVF, och rent intellektuellt vet jag att det här är den bästa chansen vi har haft hittills. Ändå vågar jag inte hoppas... Känns nästan som att det vore för lätt om vi lyckades nu, som att jag inte är värd den lyckan. Då har vi ändå försökt i många år och jag har oturen att få starka biverkningar vid IVF. Dvs inte alls lätt...
    jag kan egentligen inte förstå hur det känns, men jag tycker du låter klok och sansad.
    kan du prata om dina tankar med din partner?
    som sagt, jag tror det är bra att våga hoppas, men samtidigt inte hänga upp allt på det.
  • Anonym (Ruvdag 4)
    Anonym (Sharon) skrev 2013-03-17 14:02:29 följande:
    jag kan egentligen inte förstå hur det känns, men jag tycker du låter klok och sansad.
    kan du prata om dina tankar med din partner?
    som sagt, jag tror det är bra att våga hoppas, men samtidigt inte hänga upp allt på det.
    Jo vi kan prata, har t.ex. dragit detta med påsken för honom. Men han är lite mer rationell, vi får ju ändå veta snart hur det har gått, så kan vi planera utifrån det. Han kan inte göra så mycket åt att jag plågas av den här oron. Jag är sansad precis som du skriver, är också en väldigt rationell person. Men det hjälper inte...
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (Ruvdag 4) skrev 2013-03-17 14:12:42 följande:
    Jo vi kan prata, har t.ex. dragit detta med påsken för honom. Men han är lite mer rationell, vi får ju ändå veta snart hur det har gått, så kan vi planera utifrån det. Han kan inte göra så mycket åt att jag plågas av den här oron. Jag är sansad precis som du skriver, är också en väldigt rationell person. Men det hjälper inte...
    vissa saker kan man inte teoretisera kring, man känner helt enkelt för starkt. Obestämd
    bra att du kan prata med honom ändå, även om han inte kan göra nåt åt den så tror jag det är bra att få bolla tankar när man är uppe i nåt så stort och viktigt som ni är.
    när vet ni om det gått vägen?
  • Anonym (jag med)

Här har du en till! Är exakt som du...Är på RD 8 idag, och redan efter ÄP så gick jag in på fl och räknade ut BF och ångrade mig såklart sen. Har aldrig vågat köpa ett klädesplagg eller något för då känns det som att jag tar ut det i förskott. Tänk vad tragiskt att ha byrålådan full med bebiskläder som man får slänga när man är 45 och fortfarande barnlös...

Namn kan jag tänka på ibland, vilka namn jag tycker är fina. Hittade en lista jag gjort för flera år sen (har mer eller mindre försökt bli gravid i 7 år nu...), den listan slängde jag snabbt kan jag säga. Känns så hemskt tragiskt att se den efter så många år.

För mig hör detta ihop med en stark känsla av att jag helt enkelt inte kommer lyckas bli gravid...det känns så ofattbart och osannolikt på nåt sätt. De flesta saker kan man ju sätta sig in i, men jag har svårt att helhjärtat tro att jag kommer lyckas en dag. Inte för att jag inte vill, såklart, men det är en känsla jag har bara.

Så jag förstår hur du känner, verkligen.

Är detta ditt första IVF?          

• Anonym (K)

Här har ni en till förstår precis hur ni känner er =(

har försökt i 6år och snart 4 års försök med ivf ruvar just nu men vågar inte känna efter alls. kommer ta i mot att testa när det är dagx vill inte bli besviken

många kramar till er 

• Anonym (Ruvdag 4)
    Anonym (Sharon) skrev 2013-03-17 15:46:25 följande:
    vissa saker kan man inte teoretisera kring, man känner helt enkelt för starkt. Obestämd
    bra att du kan prata med honom ändå, även om han inte kan göra nåt åt den så tror jag det är bra att få bolla tankar när man är uppe i nåt så stort och viktigt som ni är.
    när vet ni om det gått vägen?
    Är på ruvdag 4 och ska testa på dag 15, men lite tidigare kommer jag nog ta ett test. Om det inte blir så att mensen kommer först.
Svar på tråden Jinxade jag just min ruvning...