• tomatplanka

Bidrag/ersättning för barn med hemiplegi?

Hej!

Jag är en 20-årig student som har en dotter på snart 1½ år som har lindrig hemiplegi. Eftersom vi lever på mitt csn och min flickväns studiebidrag 1050 kr, så skulle det vara välkommet ifall någon vet om man kan få ersättning eller bidrag för de extra kostnader som uppkommer. Jag har läst att vårdbidrag inte går att få när min dotter är så liten eftersom att försäkringskassan då pekar på föräldraskyldigheten eller dylikt... Och på försäkringen verkar det också vara svårt att få ut något då vi inte hade någon gravidförsäkring eller liknande då graviditeten först upptäcktes i vecka 31!

Så hur har ni gjort som är/varit i liknande situation? Vart ska man vända sig? Förslag om att söka SOC-bidrag faller bort då jag anser att det finns människor som är värre utsatta och är i sämre ekonomisk situation än oss och därför förtjänar dem pengarna mer!

Ha det gött hej

• Svar på tråden Bidrag/ersättning för barn med hemiplegi?
  • Chyso

Hej!

Vi fick rådet av våran sons neurolog och kurator att söka vårdbidrag, våran son är 10 månader och också diagnosticerad med hemiplegi.
    Så vad jag förstår borde ni också kunna söka vårdbidrag. Vi har ännu inte fått iväg ansökan men vi har fått hem ett läkarutlåtande från sonens neurolog att bifoga.

Vet inte om du blev klokare av det här men det var värt ett försök :)
    Lycka till!

Svar på tråden Bidrag/ersättning för barn med hemiplegi?