• Anonym

Parkeringsböter! Bestrida faktura..

Skulle ha gäster igår och behövde handla snabbt på Willys. Deras parkering har 2tim p-skiva och stressad som jag var råkade jag sätta p-skivan på fel halvtimme! (1tim fram....) Första gången jag använder pskiva då jag nydligen tagit körkort. 

När jag kommer ut 30min senare står en pvakt och sätter en lapp på fönstret. Jag undrar vad som händer och han förklarar vad jag gjort fel. Jag säger som det är att jag tänkt helt fel och han förstod problemet och såg att jag hade ju inte handlat så mycket heller.
    Han sa att han skulle försöka makulera böterna om han kunde och tog mitt nr.

Nu har han spelat in ett meddelande på min telefon att han och hans kollega inte kunde makulera böterna då det redan hunnit skickas iväg till q-park, så jag får bestrida det med dom.

Hur är mina chanser för det tro?? Egentligen borde det ju inte vara några problem eftersom både vakten och hans kollega försökte makulera böterna och det är ju dom som var på platsen, inte qpark,

Någon som har någon erfarenhet av att bestrida böter?! 

• Svar på tråden Parkeringsböter! Bestrida faktura..
  • Anonym (P-boten)

Vi bestred p-böter som vi fick när maskinen inte gav någon biljett men drog pengar från mitt kort. Man bestrider till polisen och det tar ca 6 mån innan man får tillbaka pengarna men vi fick tillbaka dem utan problem... förutom att det tog lite tid då.

• Anonym

Har jobbat på Q-park och säger dig helt ärligt att du inte har en chans. Vakterna kan inte göra något alls och deras ord väger inget.
    Vakten har inte gjort fel utan du (även om det var ett misstag) och därför kommer avgiften ej tas bort.

Så måste tyvärr säga att detta blir för dig ett "dyrt" misstag. 

• Anonym
    Anonym (P-boten) skrev 2013-03-17 15:50:24 följande:
    Vi bestred p-böter som vi fick när maskinen inte gav någon biljett men drog pengar från mitt kort. Man bestrider till polisen och det tar ca 6 mån innan man får tillbaka pengarna men vi fick tillbaka dem utan problem... förutom att det tog lite tid då.
    Men då har ni ju betalat för en och gjort rätt, även om maskinen inte fungerade. Och därför fick ni pengarna tillbaka.

Här har enbart TS gjort fel och det är ingen idé att bestrida ens hos polisen.
  • Anonym (P-boten)
    Anonym skrev 2013-03-17 15:53:43 följande:
    Men då har ni ju betalat för en och gjort rätt, även om maskinen inte fungerade. Och därför fick ni pengarna tillbaka.

Här har enbart TS gjort fel och det är ingen idé att bestrida ens hos polisen.
    Fast jag förstod det som att vakten har sagt att de ska ge tillbaka pengarna? Vakterna måste ju också kunna göra misstag, jag säger inte att så är fallet här men om de gör misstag så måste man kunna bestrida som med alla andra böter, rent rättsligt.
  • Anonym

Men jag var snabbt tillbaka och vakterna förstod direkt att det var ett dumt misstag. 

Hade varit en sak om jag inte haft en chans att prata med vakterna och dom i sitt led inte förstått. Då hade jag själv kunnat acceptera det.  

• Anonym

Ja dom sa att dom skulle försöka makulera böterna. Och tog som sagt mitt nr med för att kunna ringa och meddela när det var klart. Men sen ringde han och sa att eftersom det redan hunnit skickas iväg och registreras så hade han inte möjlighet att ta bort det själv.. 

• Anonym (Qpark)

Jag ha försökt överklaga deras beslut tidigare. Som att diskutera med en vägg. Tyckte jag hade all rätt på min sida.

• Anonym (bb)

Fast det spelar ingen roll om det var ett dumt misstag. Vad som hände var att DU gjort fel och satt in fel tid på P-skivan och därför fått böter - precis som man ska få. I ditt fall kom du ut precis när vakterna stod där och av ren snällhet ville de makulera dina böter. Nu kunde de inte det men det betyder inte att du har något att bestrida för böterna var ju inte felaktiga från början. Att bestrida betyder ju att man hävdar att något är fel och dina böter var inte fel även om det var ett misstag från din sida.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-17 16:00:21 följande:
    Men jag var snabbt tillbaka och vakterna förstod direkt att det var ett dumt misstag. 

Hade varit en sak om jag inte haft en chans att prata med vakterna och dom i sitt led inte förstått. Då hade jag själv kunnat acceptera det.  
    Tyvärr så är det så att om boten är skriven och iväg skickad så har tiden gått ut och det finns inget att göra.
    Anonym (P-boten) skrev 2013-03-17 15:58:52 följande:
    Fast jag förstod det som att vakten har sagt att de ska ge tillbaka pengarna? Vakterna måste ju också kunna göra misstag, jag säger inte att så är fallet här men om de gör misstag så måste man kunna bestrida som med alla andra böter, rent rättsligt.
    Om vakten gör ett misstag, så blir ju boten ogiltig och (om man har betalat boten) så får man pengarna tillbaka.
    I ditt fall (vad jag förstår) så har inte vakten gjort fel, eftersom du inte hade biljett i rutan. Och eftersom du inte felanmälde direkt och fick ett ärendenr att lämna i din rutan så kunde omöjligt vakten veta hur ditt fall såg ut.
    Och maskin måste ha fungerat när vakten tog en provbiljett och därefter antagit att maskinen måste ha fungerat. Annars hade vakten aldrig gått den rundan eftersom ingen skulle kunna få en biljett och betala för sig. 
  • Anonym (P-boten)
    Anonym skrev 2013-03-17 16:02:23 följande:
    Ja dom sa att dom skulle försöka makulera böterna. Och tog som sagt mitt nr med för att kunna ringa och meddela när det var klart. Men sen ringde han och sa att eftersom det redan hunnit skickas iväg och registreras så hade han inte möjlighet att ta bort det själv.. 
    Som jag minns det så fick vi betala böterna först och samtidigt skickade vi ett separat brev till polisen där vi bestred böterna. Men pengarna fick vi alltså inte tillbaka förrän efter ca 6 mån. Så lite krångel är det men klart att du ska försöka få tillbaka pengarna.
Svar på tråden Parkeringsböter! Bestrida faktura..