Gravid med man med adopterade barn. Hur hanterar vi bäst?
Jag lever med en man med två barn från ett tidigare äktenskap. Barnen, adopterade från ett annat land och jag kommer väl överens och vi har ännu inte stött på några större problem. De tycker båda att det ska bli väldigt spännande att få ett syskon.
På senaste har det dock börjat komma upp frågor om ursprung som jag inte vet hur jag ska hantera. Den yngsta frågar numera ofta om bebisen kommer att se ut som henne eller som mig och pappan. Hon har många funderingar kring hur andra ska veta att de är syskon när hon är mörk och bebisen ljus. Den äldsta funderar på om pappan kommer att tycka mer om syskonet än om honom eftersom han "inte är hans riktiga barn". Vi försöker överösa barnen med kärlek och närhet och svarar så gott vi kan, men jag börjar känna mig osäker i hur jag ska hantera det här.
Det hela försvåras av att allt gott ganska fort. Jag blev gravid ett halvår efter att vi officiellt blivit tillsammans. Det var verkligen inte planerat men eftersom min sambo alltid fått höra att han har väldigt små chanser att få biologiska barn valde vi så klart att behålla med stor glädje.
Hur bemöter man bäst det här? Hur får jag barnen att förstå att det kommer att vara precis lika älskade nu som sen och precis lika älskade och efterlängtade som sitt syskon. Det kommer ju synas att de inte är biologiska syskon och hur hanterar man det på bästa sätt?