• themorethemerrier

Var är trean?

Hej. Jag är en tvåbarnsmamma som börjar närma mig trettio år. Jag har alltid vetat att jag vill ha barn, tre stycken minst. Med första barnet tog det några månader innan kroppen kom i balans efter många år av p-piller, när det väl skett tog det bara 2-3 månader innan jag var gravid. Med andra barnet tog det sex veckor. Och samma med tredje barnet... men då fick jag missfall för första gången. Jag blev ledsen förstås men efter tre snabba graviditetsförsök så var jag övertygad om att jag skulle bli gravid lika snabbt igen.

Men månaderna har tickat på och nu har det snart gått ett år. För mig har det gått i perioder hur väl jag hanterar detta och de senaste försöken har jag tagit rätt bra, gråter alltid när mensen kommer men skakar av mig det och mår bra igen dagen efter. I höstas var det värre och jag känner att jag är på väg tillbaka mot den sorgen nu när vi snart har försökt i tolv månader. Strax efter att vi nått det datumet så har vi fått tid för fertilitetsutredning på Mama Mia.

Finns det någon här inne som kan berätta för mig vad som händer på en sådan? Hur mycket hjälp kan man få när man redan har två barn och på egen hand lyckats bli gravid tre gånger? Jag förstår och accepterar att vi är lågprio men jag har ännu inte lyckats acceptera tanken att vi inte ska få vår lilla trea. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Var är trean?
  • themorethemerrier

Skriver väl lite för mig själv helt enkelt. Detta var vårt elfte försök, BIM idag men tre negativa gravtest de senaste dagarna är väldigt tydligt i sitt budskap. Ingen bebis denna månad heller. Och min menscykel blir mer och mer oregelbunden, den varierar mellan 28 och 35 dagar - men det kanske är normalt? Antar att det är sådana frågor vi kan få svar på av läkaren vi ska träffa i maj.

• Blimammaigen

Hej vi har försökt över ett år med syskonförsök nu. Jag har blivit gravid lätt fyra ggr i mitt liv. Första barnet blev till pga ett oskyddat tillfälle (välkommen såklart, man vet ju hur barn blir till). Blev gravid för andra gången när första var 10 månader, missfall i v9. Sedan blev jag gravid på femte försöket och gick igenom en helt normal graviditet i 40 veckor, men vårt andra barn överlevde inte. Blev gravid på första försöket igen och fick vårt tredje barn ett år efter det andra barnet. Nu är våra levande barn åtta o fem o vi har försökt i över ett år. Det är ett år. Jag har bokat en tid nu för att kolla så att allt ser bra ut nu. Åldern kan väl såklart göra sitt. Jag var 26 år första gången jag blev gravid följt av 27, 28, 29 år... Nu försökt när jag varit 34-35 år... Vi har inte varit redo för ett till barn tätt då jag hade tre täta graviditeter, tre på fyra års tid. Påfrestande både psykiskt o fysiskt. Men jag trodde att jag som haft lätt att bli gravid inte skulle bli infertil vid 34... o med tanke på vad vi gått igenom.

• Blimammaigen

Det skulle stå det är ett år vi verkligen satsat allt vi förmår. Ca 15-16 mån sedan vi sa blir det så blir det (men inte satsade stenhårt).

• themorethemerrier
    Blimammaigen skrev 2013-04-07 17:50:43 följande:
    Hej vi har försökt över ett år med syskonförsök nu. Jag har blivit gravid lätt fyra ggr i mitt liv. Första barnet blev till pga ett oskyddat tillfälle (välkommen såklart, man vet ju hur barn blir till). Blev gravid för andra gången när första var 10 månader, missfall i v9. Sedan blev jag gravid på femte försöket och gick igenom en helt normal graviditet i 40 veckor, men vårt andra barn överlevde inte. Blev gravid på första försöket igen och fick vårt tredje barn ett år efter det andra barnet. Nu är våra levande barn åtta o fem o vi har försökt i över ett år. Det är ett år. Jag har bokat en tid nu för att kolla så att allt ser bra ut nu. Åldern kan väl såklart göra sitt. Jag var 26 år första gången jag blev gravid följt av 27, 28, 29 år... Nu försökt när jag varit 34-35 år... Vi har inte varit redo för ett till barn tätt då jag hade tre täta graviditeter, tre på fyra års tid. Påfrestande både psykiskt o fysiskt. Men jag trodde att jag som haft lätt att bli gravid inte skulle bli infertil vid 34... o med tanke på vad vi gått igenom.
    Tack för ditt svar! Jag förstår precis hur du menar. Jag känner likadant. Det gick så lätt tre gånger för mig och jag är fortfarande ganska ung, under 30 år, så tanken att min fertilitet redan nu skulle vara såhär försämrad känns inte roligt alls. Nu är det snart bara en månad kvar tills vi ska till läkaren, ser både fram emot det och är rädd inför besöket. När ska du till läkare?
  • Blimammaigen
    Jag ska träffa gynekolog om en vecka.

Första tog sig utan att vi försökte bli gravida. Har haft ett tidigt missfall efter det och det tog väl fyra månader. Andra barnet tog 5 månader och tredje två månader (fick barnen med ett års mellanrum).

Hoppas också på att inte något är fel som inte går att rätta till. 

Jag hade verkligen inte tänkt att jag skulle vara så här "gammal" när jag skaffade barn. Min plan var två barn mellan 26-28 och kanske en tredje vid 32 eller så... Men så när man inte får ha alla barn i livet blir det en annan vändning på det. Tredje barnet föddes när jag var 30... och då tänkte jag att jag kanske får nöja mig med två. Var less på allt vad graviditet hette när jag varit det två år på raken.

Men nu tänker vi ge allt för att få ett tredje (fjärde i hjärtat) barn. Finns ju faktiskt de som är 35 som inte ens startat med familj så nog borde det gå... 
  • ScillaBlå

Jag undrar också var trean är nånstans. Har två barn på fem och två år. Ville ha två år mellan tvåan och trean. Blev gravid på första försöket, liksom med ettan och tvåan men fick MF. Sen gick det inte på hela hösten. Under vintern försökte vi inte aktivt då jag inte orkade mer. Men sen blev jag gravid igen i april. MF i vecka åtta igen. Sen blev jag fanatisk och vi låg nog varannan dag under två veckor för att inte missa ÄL. Idag kom mensen. Så himla besviken. Nu har vi försökt i elva månader... Vad krävs för att få göra en utredning? Vart vänder man sig, husläkare, barnmorska eller direkt till Kvinnokliniken?

Att min syster fick barn idag gör inte saken lättare. Känner mig som en riktig bitterfitta idag. Sorry...

• Finmamma

Hur har det gått för er? Jag är i samma situation. Vill ha en trea sååå gärna! :((((

• themorethemerrier
    Finmamma skrev 2013-10-28 18:41:51 följande:
    Hur har det gått för er? Jag är i samma situation. Vill ha en trea sååå gärna! :((((
    Jag blev gravid direkt efter läkarbesöket, vid VUL där visade det sig att jag skulle ha ÄL när som helst så jag fick en spruta som skulle skynda på ägglossningen och förbättra chanserna att bli gravid, och det funkade för jag fick ett plus två veckor senare. Är i vecka 25 nu. Är väldigt glad och tacksam över den här graviditeten och över hjälpen från Mama Mia!

Hoppas du snart lyckas! 
  • ScillaBlå
    Finmamma skrev 2013-10-28 18:41:51 följande:

Jag plussade igår! Efter 16 månaders försök och två missfall. Det jag gjort annorlunda sista månaden var att äta Apiforce (bidrottninggele), dubbel dos folsyra, B-vitaminkomplex, D-vitamin och Omega-3. Mannen har ätit zink. Jag hade även beställt tid för akupunktur, men det hann jag inte gå på.

Hoppas ni lyckas få till era treor snart! :)
  • Finmamma

Ohhhh så glad jag blir, det finns hopp :))) stort grattis till er båda :)))

• Finmamma

Scillblå, hur menar du med att du dubblade folsyra dosen? Jag tar mitt val kvinna fr apoteket och tar två tabl omndagen

• ScillaBlå

Jag tog rena folsyra tabletter. Två om dagen. Räcker dock med en, men jag hade läst nånstans att det kunde boosta fertiliteten att ta dubbel dos. Dock inget vetenskapligt. Lycka till!

• Blimammaigen

Jag plussade efter 18 månader (är 35 år). Är nu i v 19. Jag smörjde med ProgesterAll några månader innan plus. En kräm som jag tror hjälpte mig. Den stabiliserar hormonnivåerna. Finns att köpa på hormoni.se

Svar på tråden Var är trean?