• Anonym (TS)

Ytlig basaliom (Basalcellscancer) Någon som har/haft det?

Jag var hos hudläkaren i veckan och fick veta att jag hade detta...Det står att man oftast får det av intensiv solning, jag har aldrig solat mycket. Men visst, alla är olika. Dom sista åren har jag varit utomlands kanske 2-3 ggr per år,

men hållit mej i skuggan hela tiden. Och jag fick den på ryggen, vilket är ett ovanligt ställe. Eftersom jag är en tjockis:) så har jag ju badräkt på mej, som täcker både mage och det mesta av rygg. Så placeringen är lite otippad.

Men hur som helst, någon med erfarenhet av detta som vill dela med sig?   

• Svar på tråden Ytlig basaliom (Basalcellscancer) Någon som har/haft det?
  • Bingo

Hej ts

Jag har tagit bort basaliom på näsan och bakom örat. Nu har man hittat ytterligare på nästippen, eller strax under nästippen. Lite dumt ställe att få på då det är så långt ut på kroppsdelen. Jag ska in i maj för att ta bort det.

Tidigare har man bränt bort det men nu i detta fall har man valt att skära bort en bit och göra en analys direkt. Detta tar några timmar och då får jag vänta kvar. Hittar man mer skär man bort ytterligare för analys. Och så håller det på tills det är klart.

Sen blir det troligtvis en hudtransplantation. De andra två tillfällen har man bränt bort det och då blir en blåsa som läker sig. I ditt fall tror jag att man skär bort det och syr ihop. Beror dock på hur stort det är.

Jag har aldrig heller solat mycket och inte ens varit på solsemester.       

• Anonym (TS)

Hej o tack för svar. Jag var hos hudläkaren i fredags, han såg direkt att det var ytlig basaliom. Han kylde bort det med 180 gr kall kyla. fick plåster på och åkte hem. Tog bort plåstret idag, och det var en "stor vattenbubbla".

Läkaren sa att den inte ger metastaser och att det inte behöver komma igen. det jag har är den lindrigaste sorten. Känns ju tryggt men endå läskigt. Det är ju endå en sorts cancer... 

• Bingo
    Anonym (TS) skrev 2013-03-17 20:14:51 följande:
    ... Det är ju endå en sorts cancer... 

Det är det men den är ytlig och växer långsamt som tur är Glad

• Orolig01

Hudläkaren konstaterade bara genom att titta att det var basaliom. En remiss skickades till en annan hudläkare för borttagning. Nu är det ytterligare minst 3 månaders väntan. Fortsättning följer

• Anonym (Bilder?)

Har ni bilder på hur de kan se ut? :-S
    Misstänker ganska så kraftigt att jag själv har det?!  

• tooschoolforcool

Min granne har haft det, diagnos för mindre än ett år sen. På näsan och det hade gått rätt djupt. Dom fick ta bort en rejäl bit och för att täcka tillbaks det fick dom skära upp hud från pannan och lägga det över näsan, så han gick ju omkring ett bra tag och såg rätt lustig ut. Han är närmare 60 år och jobbar som landscaper på en kyrkogård i en av de soligaste staterna i USA, så i hans fall var det inte så märkligt. Nu ser han helt normal ut igen, inte ens pannan ser konstig ut efter en stor bit tagits bort men å andra sidan bär han nästan alltid keps.

Svar på tråden Ytlig basaliom (Basalcellscancer) Någon som har/haft det?