• KatjaK

Vilka märken gäller för bebisar?

Alltså, det måste ju finnas "märkeskläder" även för bebisar? Vad är det som gäller/ är inne i olika kretsar? Jag väntar mitt första barn och vill veta vad "man ska ha". Vad har mammorna i solsidan? Vad har normala mammor? Vad har sjalmammor? och så vidare, vilka märken placerar mig i vilket fack? Tungan ute

• Svar på tråden Vilka märken gäller för bebisar?
  • straw2008

Sjalmammor köper begagnat eller har nakna barn huuuuud mot huuuuud vet du. Förortsmammorna har polarn för att på alla sätt o visa att de minsann oxå har råd !! De coola mammorna har baby Björn kläder från mini rodini Ebbe Marc Jacobs gant eller osh kosh (stavning ??).

I kinamockaskogen.....
  • Run to the hills

Finns det inte någon baby dior-kollektion också? Som är svindyr. Tycker du ska satsa på den uppblandat med Ica maxi och coops egna märke.

• KatjaK

Haha, lysande! Då är min egen analys rätt hittills. Misstänkte att jag borde hålla mig till pop ;) Men man vill ju gärna vara lite fiiiin ngn gång...

• KatjaK
    Run to the hills skrev 2013-03-17 19:53:16 följande:
    Finns det inte någon baby dior-kollektion också? Som är svindyr. Tycker du ska satsa på den uppblandat med Ica maxi och coops egna märke.
    Det låter som en plan.
  • Run to the hills

Allvarligt talat. Lindex har fina babykläder i kul mönster och färger. Me and I, Småfolk, Katvig, Blingo (halvkass kvalitet tycker jag) finns också om du letar lite mer speciella tryck.

• KatjaK

Jag känner mest att man inte vill vara "den mamman". Åt endera hållet. Så vad förväntas liksom i olika kretsar?

• 1978

Kanske ett sidospår, men: Medelklassen kör könsneutralt och retromönster. Arbetarklass och överklass tydligt könskodat. Arbetarklass mer rosa till flickorna. Medelklassen är LIVRÄDD för rosa. Tja, det är mina fördomar iaf.

Kolla in Minimundus, ett riktigt sjalmammemecka!

Hälsar sjalmamman från medelklassen

• Run to the hills

Men blanda lite då, om det nu är så viktigt att du inte råkar bli tagen för att tillhöra en viss klass. Eller, och här kommer en helt jävla crazy idé så håll i dig, så väljer du (och din partner om du har en) kläder ni tycker om och skiter i om det råkar överensstämma med vissas uppfattningar om stereotypa mammor.

• straw2008

Men ska du klä barnet utefter vad andra förväntar sig ? Arbetarklass kör kax på ytterkläder o överklass kör isbjörn, medelklass köper pop overall på tradera. Men framför allt, ha det DU vill ha ! ! Danska barnkläder har jag aldrig riktigt fattat vem som har... för att vara ärlig.

I kinamockaskogen.....
  • KatjaK

Haha, nä självklart ska jag välja det jag själv vill ha. Men samtidigt så är det ju lite intressant att veta vilka märken som används av vilka. Jag tror att min fråga egentligen är lite felformulerad/gravidtänkt. Det jag hittills tänkt på själv är enligt er "medelklasskläder" och det stämmer nog ganska bra. Har högskoleutbildning men tjänar 25 000. Så ja, medelklass. Men jag umgås i både över- och arbetarklass. Då vill jag ju gärna veta vad som hör vart så att jag inte blir helt utdömd av vänner från båda "läger" Flört

• AnnaGreta 378

Älskar danska barnkläder, retrotyger (syr mycket egna kläder) och färgglada kläder!
    Använder de kläder jag tycker är fina, rosa eller blå till båda könen. Köper gärna second hand.

Fyller 43, väntar mitt sjätte barn. Glad   

• KatjaK

Tack för hjälpen! Fyll gärna på om ni kommer på mer märken som hör till "en viss typ av människor".

• Sandraa L

Hahaha, jag vet inte vad jag är för typ av "mamma" eller vad som gäller. Köper både ralph lauren, armani, mini rodi, polarn o pyret, kappahl, how to kiss a frog, the brand, h&m, zara baby, next, ugg mm. dvs. det som faller mig i smaken och om jag tycker är fint och bra.

Du borde göra det samma! =) Däremot skulle jag aldrig kunna köpa beg. till mina barn. 

www.belovedfamily.se / 20år och mamma till Angelica 090904 och gravid med lillasyster bf 29/6 <3
  • iser
    1978 skrev 2013-03-17 20:19:56 följande:
    Kanske ett sidospår, men: Medelklassen kör könsneutralt och retromönster. Arbetarklass och överklass tydligt könskodat. Arbetarklass mer rosa till flickorna. Medelklassen är LIVRÄDD för rosa. Tja, det är mina fördomar iaf.

Kolla in Minimundus, ett riktigt sjalmammemecka!

Hälsar sjalmamman från medelklassen
    jag tror på din analys.

Ha ha rolig tråd. Jag är nog en typisk medelklass-mamma när det gäller klädköpen till ungarna. Mycket Småfolk, Duns, pop, villervalla. Gärna klänningar men inte för rosa prinsessfluffiga. Främst beror det på att jag tycker att det är fina kläder. Jag köper en hel del begagnat och klappar mig lite på huvudet för att det känns som bra miljötänk.
Svar på tråden Vilka märken gäller för bebisar?