• Empan36

    Nynäshamn

    Hej! Vi ska flytta till Nynäshamn i maj och jag undrar lite över området, skolor, förskola? Hur är det? Vilket är "bäst"? Har en son på 7 och en dotter på 1 som börjar förskola i aug. Någon som bor där ute? :)

  • Svar på tråden Nynäshamn
  • emps1

    Vart i nynäs ska du flytta? Min dotter går på fjärdens förskola uppe på sandhamn, första året gick hon på humlan nere vid gröndalsviken. Vi har varit nöjda :) hon börjar i svandamsskola nu i höst. Men som sagt, vet inte riktigt vilket område du ska flytta till.

  • Griseknoen35

    Skulle rekommendera ur och skur förskolan lysmasken. Absolut inte spring i benen då det har vart massupsägningar och många anmälningar mot dom och dom är inte snälla mot barn som inte faller dom i smaken. Dom flesta områden är bra men skulle inte rekommendera backlura då det har dåligt rykte men tror mer ryktet är gammalt. Ska ni bo i hyres eller köpa? Sandhamn, estö, kullsta ( typ klangen, villagatan) är bra områden. Dom har byggt mycket nytt på trehörningen som är jätte fint område. Är en ö med två korta broar till. Viaskolan har stora klasser medans Gröndal har lite mindre klasser.

  • Empan36

    Okej :) ska flytta till estö och skolan vi fått är Gröndal. Förskola vet jag inte än, vill ha något nära men samtidigt ska det vara bra! Här där vi bor nu har vi fått byta förskola 2 gånger pga personalen inte lyssnat samt för stora grupper :(

  • Yilla

    Hej!

    Vet att tråden är några veckor gammal men tänkte försöka ändå.

    Vad är det som är dåligt i Backlura enligt ryktet? 
    Vi planerar att flytta till Nynäshamn i sommar/höst, men då vi inte får sålt vår villa så måste vi hyra, finns lediga lägenheter just i Backlura, men blev lite avskräckt efter att ha läst här :) Skulle dock hellre hyra nåt lite större..

  • Griseknoen35

    Backlura har väl alltid vart nynäshamns lilla " Tensta" men det har blivit lugnare dom senaste åren så det är väl egenterligen allt gammalt som lever kvar. Går att bo där men jag har hört att lägenheterna är ganska slitna. Annars så är backlura dagis ok och det är ju bra lekvänligt område för barn.

  • Yilla

    Aha okej, då föstår jag varför du inte rekommenderar det :) kommer väl säkert ut lägenheter nån annan stans snart som vi kan söka. Vill bo där det är bra för barn då vi har två små.
    Tack så mycket för ditt svar! :) 

  • laylla

    Hi! We live in Nynashamn. Please suggest the pre-school in Nynas. The nearest is Baklura, but it is so full, they can`t offer any place for us.

  • laylla

    Thank you for the answer! Is it better than backlura? I also think about Ankaret and Midgårds förskola, witch one is the best for baby?

  • Griseknoen35

    I don't know how midgård or ankaret is but backlura förskola is good, i know many kids go there. I have My 3 kids on lysmasken and that is the best in Nynäshamn. Spring i benen is very bad, don't have your kids on that.

  • laylla

    Very interesting! We will try to get in there, thanks)
    I only found this forskola`s website, but didn`t find it on nynashanm.se website, where is the list of all pre-schools. 

  • laylla

    Today we have got a letter that we have a place in Backlura Villa Villekulla! Does anybody know something aboit it? My baby is almost 2 years old, but I see that in Villa Villekulla kids are mostly 3-5 years old.

Svar på tråden Nynäshamn