• Sabina87

Första resan till Thailand, hjälp mig! :)

Vi har börjat planera för en resa till Thailand i december innan jul eller i början av januari. Vi är två vuxna och två barn en 1 åring och en 6 åring. Har förstått att man kan spara enkel pengar på att boka hotell och flyg för sig och inte ta en charterresa. Vart hittar man billiga flygbiljetter? Hur långt innan bör man boka? Vart ska man åka. Barnvänligt? Vi har hittat ett av apollos hotell First bungalow beach resort samui, 10000kr för 14 nätter, det är väl billigt? Nån som bott där eller varit på Koh Samui? Hoppas det finns några vana thailandsresenärer som kan hjälpa mig för det här är verkligen en djungel :) Tack på förhand.

• Svar på tråden Första resan till Thailand, hjälp mig! :)
  • lindaothomas

Vi gogglade efter billiga flygresor.
    Vi flög med Qatar airways. Via flygresor.se
    Riktigt bra flygbolag och kanon service. Vi bokade våran resa i maj och åkte 10 jan.
    Vi betalade 14000:- för två st.
    De finns mycket billigare med men tänk på flygtider och komforten med.. Speciellt när ni åker med barn... Sjukt jobbigt att flyga för länge!

Nu har ja inte varit på just koh samui...
    Resia Sa att de inte var lika solsäkert på den sidan så tidigt på säsongen. Så de tyckte vi skulle åka till andra sidan..

Ja skulle inte boka 14 dagar på samma hotell. Tänk om de är ett skithotell. Svårt att veta innan om ni kommer trivas så länge.
    Ja skulle rekommendera två olika resmål.. De e så lätt att tröttna på små öar då de finns så "lite" att göra!!

Men Thailand är underbart annars!! :)

• Sabina87
    lindaothomas skrev 2013-03-18 07:38:13 följande:
    Vi gogglade efter billiga flygresor. Vi flög med Qatar airways. Via flygresor.se Riktigt bra flygbolag och kanon service. Vi bokade våran resa i maj och åkte 10 jan. Vi betalade 14000:- för två st. De finns mycket billigare med men tänk på flygtider och komforten med.. Speciellt när ni åker med barn... Sjukt jobbigt att flyga för länge! Nu har ja inte varit på just koh samui... Resia Sa att de inte var lika solsäkert på den sidan så tidigt på säsongen. Så de tyckte vi skulle åka till andra sidan.. Ja skulle inte boka 14 dagar på samma hotell. Tänk om de är ett skithotell. Svårt att veta innan om ni kommer trivas så länge. Ja skulle rekommendera två olika resmål.. De e så lätt att tröttna på små öar då de finns så "lite" att göra!! Men Thailand är underbart annars!! :)

Tack för ditt svar!! Vart i Thailand va ni? Jo du har nog rätt ang hotellet bättre. Min sambo är inte så förtjust i den här idén att skippa charterresa och boka flyg och hotell för sig, men det är ju så många andra som gör det och klarar det alldeles utmärkt så det är nog inga problem ;) Khao lak är det nåt du har erfarenhet av? Du kanske har några hotell som du kan rekommendera?
  • lindaothomas

Vi va i khao lak nu i januari.. :)
    Vi va där i 5 dagar och de räckte för oss.
    Men De va toppen fint!! Jättegod billig mat i stan och så. Super fint!
    Men de va väldigt lugnt där så de e ju lite va man är ute efter..
    Vi bodde på the sands by kathani hette de. Kan ha stavat fel.. Svin dyrt lyx hotell med de låg bra!

Annars har vi varit på Phuket, koh lanta, koh mook, Krabi/ao nang..

Fråga va du vill :)

• Sabina87

Jag hittade flygbiljetter tills oss fyra för 15000 Arlanda-Bangkok, men då måste vi ju ta en inrikesflyg för att komma vidare. Vet du vad det är för priser på det? Ge mig gärna lite tips på fina hotell det behöver inte va nåt jättelyx men lite lyxigt iaf ;)

• lindaothomas

Ingen aning faktiskt med priser på inrikesflyg.. Vi bokade allt hemifrån..
    Så vet tyvärr inget.
    Har hört att de e billigt iaf och enkelt..
    Men ja skulle inte våga chansa om ja åker med barn..

• Akeri

Hej jag bokade flyg igår och nu är priserna riktigt billiga. Dom sista tre ggr jag har åkt har jag kollat in namnen på bamseklubb hotell på Fritidsresor och sen bokat på booking.com och köp egna flygstolar man spar 40-50% på det sättet på resan. Vi är två vux samt två barn

• Akeri

Inrikes flyg kan du boka med thai air eller Bangkok air via hemsida

• anli

Hej!

Jag har varit på ko samui och då stannade vi där 2 veckor av fyra :). Vi bokade flyg och hotell var för sig eftersom vi åkte runt lite och bokade allt eftersom. Vårt inrikesflyg kostade någon tusenlapp lite drygt per person t/r bangkok/samui men då var jag där under lågsäsong..alltså runt juli-augusti. Priserna kan alltså gå upp en del under högsäsong. Vi åkte med Bangkok Airways.

Vårt hotell kostade ca 250 kr natten och då var det enda jag kunde "klaga på" att det var en liten bit att gå till stranden. tror det hette First Residence eller något. Bokar man hotellen som ligger direkt "på" stranden ingår ofta solsängar och parasoll eftersom det ofta hör till hotellet. Annars får man betala en liten summa :)

Hotellen bokar jag ofta på Agoda, men det är bara att söka och jämföra priser. Flyget bokar jag ofta hos flygresor.se eller så söker jag på alla sidor jag hittar och har koll några dagar och ser hur priserna rör sig så brukar det bli bra. Betalar inte mer än 5000 t/r per person men då är det lågsäsong också.

Jag har rest med både thai Air, Turkish airlines och typ fritidsresor och Thai air är ju bra då de ofta går hela vägen utan stopp. Beror på vad som är bäst för er.

Säg till om du behöver mer hjälp. Lycka till! :)

• anli

Glömde skriva att det hotellet vi bodde på kanske inte är så barnvänligt men ville mest berätta lite om priserna och så. Finns nog mer passande resorter :). Vi bodde vid chaweng beach kanske jag ska säga också. Jag tyckte det var en fin strand. :)

Svar på tråden Första resan till Thailand, hjälp mig! :)