• Phillippa

Arbeta som jobbcoach, utbildning?

Hej

Jag har bestämt mig för att sadla om och tycker att det verkar vara roligt att arbeta som jobbcoach. Jag vet dock inte riktigt vad det innebär så om någon vet mer, berätta gärna!

Jag har även letat efter utbildning inom detta men då jag googlar får jag bara fram jobbcoacher som kan hjälpa till att välja rätt utbildning osv... Vilken utbildning skall man då gå för att bli jobbcoach?

• Svar på tråden Arbeta som jobbcoach, utbildning?
  • missan75

Kan tänka mig att många är beteendevetare med inriktning på arbetsmarknaden. Jag har gott studie och yrkesvägledarprogrammet och har några Fd kursare som jobbar som jobbcoach. Men det finns nog ingen helt riktat utbildning utan man kan nog vara utbildad inom lite olika saker.

• Phillippa
    missan75 skrev 2013-03-18 08:26:07 följande:
    Kan tänka mig att många är beteendevetare med inriktning på arbetsmarknaden. Jag har gott studie och yrkesvägledarprogrammet och har några Fd kursare som jobbar som jobbcoach. Men det finns nog ingen helt riktat utbildning utan man kan nog vara utbildad inom lite olika saker.
    Ok, jag har lärarutbildning och hoppas att det kan räknas något. 

Vet du hur lönerna är? 
  • missan75

Det finns kanske något från lärarutbildning som du kan använda dig av, jag misstänker att du läst en hel del pedagogik som ett exempel.

Du får väl se på olika annonser på AMS vad de söker, det är väl det bästa sättet.

Har faktiskt ingen aning, men kan tänka mig att mellan 25000-30000 är rimligt.

• Jättekul
    missan75 skrev 2013-03-18 08:26:07 följande:
    Jag tror SYV-utbildningen är den bästa. Inte lärarutb. 

Det syvare lär sig på utbildningen är precis det en jobbcoach behöver. 
  • MikNis

en bakgrund från näringslivet och HR är bra början så att man har förståelse för vad som händer under rekrytering.
    Och arbetslivserfarenhet så att man vet vad som händer ute i verkligheten.

• missan75

Givetvis är syv utbildningen bättre än lärarutbildningen, men TS är redan utbildad lärare och hoppas ju att det finns något hon kan tillgodoräkna.

• missan75

MikNis, jag tror snarare att beteendevetenskap är nyckeln. Att förstå sig på människan.

• MikNis

ja teoretiskt sett ja.

Men man märker ganska snabbt om personen vet vad denne pratar om och inte kommer med floskler.

Jag kan inte känna förtroende för en jobbcoach som kommer direkt från skolbänken och ska tala om för mig hur jag ska få ett jobb.

• Phillippa

Direkt från skolbänken kommer jag inte utan har provat på en del yrken under mina 35 år. Jag har jobbat som lärare de senaste sju åren och coachar elever dagligen. Jag förstår förstås att jag kan behöva lite mer utbildning inom jobbcoachingområdet.

Tack för era svar! 

• Jättekul
    Phillippa skrev 2013-03-18 10:41:30 följande:
    Direkt från skolbänken kommer jag inte utan har provat på en del yrken under mina 35 år. Jag har jobbat som lärare de senaste sju åren och coachar elever dagligen. Jag förstår förstås att jag kan behöva lite mer utbildning inom jobbcoachingområdet.

Tack för era svar! 
    Vad är coaching för dig?

Hur ska du coacha?

Hur ställer du frågor för att den coachade ska öppna sina egna perspektiv? 
Svar på tråden Arbeta som jobbcoach, utbildning?