• Anonym (Magen)

Känslig mage som plötsligt mår fint av total dekadens?

I många år har jag haft problem med min mage. Vi har krånglade magar i släkten, mamma har opererats för reflux och lillebror har en mycket svår IBS (två utredningar som inte påvisade inflammatorisk tarmsjukdom). Jag har sedan länge problem med lös avföring, gaser och ont i magen när jag ätit. 

I förra veckan var jag bortrest. Under den veckan drack jag en hel del alkohol, kopiösa mängder kaffe och enbart restaurangmat. Jag har ätit efterrätter och små frukostar bestående av baguette och sötad yoghurt. Jag har gått och varit sannlöst hungrig och ätit mig proppmätt. Jag har jobbat livet ur mig och sovit illa. Och aldrig har min mage mått så bra! Jag har gått på toaletten en gång på dag med normalt resultat och inte haft ont i magen en enda gång.

Nu är jag hemma och har åter börjat med min vanliga kost och tämligen modesta kaffeintag och på en gång så har magen börjat krångla lite igen.

Vad är det här? Hur kommer det sig att en total misskötsel av magen kan få den att må så bra? I vanliga fall äter jag ett ägg till frukost varje morgon. Kan ägg vara lite svårt för en känslig mage?

Någon som har någon idé? 

• Svar på tråden Känslig mage som plötsligt mår fint av total dekadens?
  • Anonym (Magen)
    Olympia skrev 2013-03-18 10:46:42 följande:
    Du har uppenbarligen hittat din diet.
    Champagne i överflöd ? Ja, det vore verkligen nåt...

Skillnaden mellan en vanlig vecka är att jag inte sett till ett fiber, jag har knappt luktat på en grönsak, jag har inte ätit kokt ägg och jag har inte druckit kranvatten. Förutom dekadensen då  
  • Olympia

Har man känslig mage så kan fibrer i stora mängder göra mer skada än nytta.

• MajaVira

Ägg kan bl.a. ge gaser. Om man har känslig mage kan fibrer både vara lösning och orsak till problemen - så om du mådde bra av den mat du åt förra veckan kanske du ska undvika fullkorn och andra fiberrika produkter.

• Anonym (Magen)
    Olympia skrev 2013-03-18 10:49:38 följande:
    Har man känslig mage så kan fibrer i stora mängder göra mer skada än nytta.
    Ja, så långt är jag med och brukar försöka undvika tillsatta fibrer, det vill säga bara äta sådana som ingår normalt i kosten. Men det verkar kanske vara lite för mycket för magen också det.
  • Anonym (hönan)

Jag kan inte äta ett ägg utan att få springa på toa efter 20 minuter.

Tog upp det med läkare i förbifarten senast jag var där och h*n sa att det kan vara fettet i ägget som jag kan ha svårt att bryta ner, inte så att jag är allergisk mot ägg utan bara lite problem. Nu har jag ju vetat om det här med ägg i några år och försöker låta bli men älskar verkligen ägg så det är svårt att låta bli.

Testa att hålla dig ifrån ägg men annars samma diet, blir du bra i magen så... Där har du svaret. 

• Anonym (:))

Jag har faktiskt precis samma "problem"! Upptäckte för några år sen att min annars så struliga mage mådde underbart bra efter en ganska vild helg ute. Nu för tiden är det mitt öldrickande och bakisätande som håller den i trim. Dricker jag alkohol på helgen, följt av fet mat (pizza, pommes, hamburgare, chips, cola) tickar den på riktigt bra under resten av veckan. Så länge jag undviker att äta för mycket frukt och grönt, det vill säga! Fullkorn blir den inte gla' av heller.
    Min mage fungerar som bäst på allt det som man "inte borde" äta!

Ägg tål inte jag heller, blir nästan som magsjuk. Det går bra i mat, men att bara äta ett ägg eller en omelett blir katastrof.

• kramin
    Anonym (Magen) skrev 2013-03-18 10:51:30 följande:
    Ja, så långt är jag med och brukar försöka undvika tillsatta fibrer, det vill säga bara äta sådana som ingår normalt i kosten. Men det verkar kanske vara lite för mycket för magen också det.
    Att ha en mage som är känslig för fibrer är inte ovanligt, och då bryr sig inte magen om de är tillsatta eller naturliga. Haka inte upp dig på vad som är allmänt nyttigt för normala människor, utan prova dig fram och se om tex väldigt fiberfattig kost funkar bättre för dig.
  • Anonym (B)

Jag har, enligt en dietist IBS. Uppblåst ond mage, diaree osv. Mår inte bra av varken fett eller sött. Men när vi var utomlands förra sommarn var min mage så bra. HAde inga problem med gaser och jag kunde visa mig i bikini utan att skämmas. Härligt. Jag levde på strips, coca cola, glass och liknande. Jag är övertygad om att det var den stressfria vardagen som gjorde det. Inga måsten utan vi tog dagen som den kom.
    Har man en känslig mage, vad det än beror på så brukar ju den reagera på stress också.

• Anonym (Magen)
    Anonym (B) skrev 2013-03-21 09:59:36 följande:
    Jag har, enligt en dietist IBS. Uppblåst ond mage, diaree osv. Mår inte bra av varken fett eller sött. Men när vi var utomlands förra sommarn var min mage så bra. HAde inga problem med gaser och jag kunde visa mig i bikini utan att skämmas. Härligt. Jag levde på strips, coca cola, glass och liknande. Jag är övertygad om att det var den stressfria vardagen som gjorde det. Inga måsten utan vi tog dagen som den kom.
    Har man en känslig mage, vad det än beror på så brukar ju den reagera på stress också.
    Ja, så brukar det ju vara. Den här veckan ägnade jag dock åt att jobba livet ur mig.

Jag tror på champagnen, helt klart

Nu utesluter jag bröd på morgonen. Hittills tycker jag inte att magen låter lika mycket som tidigare i alla fall.  
  • Anonym (B)
    Anonym (Magen) skrev 2013-03-21 10:16:57 följande:
    Ja, så brukar det ju vara. Den här veckan ägnade jag dock åt att jobba livet ur mig.

Nu utesluter jag bröd på morgonen. Hittills tycker jag inte att magen låter lika mycket som tidigare i alla fall.  
    Ursäkta, missade att du hade skrivit att du jobbat och sovit kasst.
    Då måste det vara champangen, finns inget annat svar :)
  • Anonym (hönan)
    Anonym (Magen) skrev 2013-03-21 10:16:57 följande:

Jag mår något bättre av knäckebröd än vanligt "mjukbröd". Det är skillnad på bröd och bröd med, skogaholmslimpa och andra söta bröd har jag gett upp för många år sen, blev oerhört gasig av det. Vanliga frallor, vitt bröd, tekakor går bättre. 
  • Anonym (Magen)
    Anonym (hönan) skrev 2013-03-21 11:48:48 följande:
    Jag mår något bättre av knäckebröd än vanligt "mjukbröd". Det är skillnad på bröd och bröd med, skogaholmslimpa och andra söta bröd har jag gett upp för många år sen, blev oerhört gasig av det. Vanliga frallor, vitt bröd, tekakor går bättre. 
    Ja, vitt bröd som är osötat fungerar klockrent. Det är bara lite svårt att hitta. Jag får nog, allvarligt talat, börja baka bröd själv. 
  • Anonym (hönan)
    Anonym (Magen) skrev 2013-03-21 11:51:34 följande:
    Ja, vitt bröd som är osötat fungerar klockrent. Det är bara lite svårt att hitta. Jag får nog, allvarligt talat, börja baka bröd själv. 
    Funkar inte vanlig formfranska? 
  • Anonym (Magen)
    Anonym (hönan) skrev 2013-03-21 11:54:56 följande:
    Funkar inte vanlig formfranska? 
    Jag har bara sett sådana med socker eller sirap i. Kanske får leta lite nogsammare!
  • Anonym (Katta)

Finns en ny ibs-diet "FODMAP" som går ut på att utesluta en del frukt, grönsaker och spannmål - kanske har du gjort det ;)

• Anonym (hönan)

Oftast är det sockret så lite att det försvinner i gäsningsprossessen. Man kan räkna ut det men kommer inte ihåg hur. Diabetiker brukar vet vilka bröd som är ok. Ett tips är att kolla var någonstans i innehållsförtecningen som socker/sirap står. Ju längre ner desto mindre mängd är det.

• SupersurasunkSara

Gott bröd, vitt och osötat, enkelt som tusan att baka själv:

Brötchen
    ca 16 st

5 dl vatten
    1 msk olja
    25 g jäst
    1 tsk salt
    ca 1 1/4 l vetemjöl

Ljumma vatten och olja till 37 grader. Rör ut jästen i lite av degspadet, tillsätt resten av degspadet, salt och mjölet lite i taget.
    Arbeta degen smidig, blank och seg. Låt jäsa under bakduk till knappt dubbel stl i ca 30 min.
    Ta upp degen och knåda ordentligt. Dela den i jämstora bitar och forma till ovala bullar och lägg på smörad bakplåt eller på bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk minst 30 min. Skär med vass kniv en skåra mitt i bullarna. Pensla med kallt vatten.
    Grädda mitt i ugnen i 275 grader i 12-15 min och ha en långpanna med vatten under plåten med bullarna.
    Ta ut och låt svalna utan bakduk.

Svar på tråden Känslig mage som plötsligt mår fint av total dekadens?