Känslig mage som plötsligt mår fint av total dekadens?
I många år har jag haft problem med min mage. Vi har krånglade magar i släkten, mamma har opererats för reflux och lillebror har en mycket svår IBS (två utredningar som inte påvisade inflammatorisk tarmsjukdom). Jag har sedan länge problem med lös avföring, gaser och ont i magen när jag ätit.
I förra veckan var jag bortrest. Under den veckan drack jag en hel del alkohol, kopiösa mängder kaffe och enbart restaurangmat. Jag har ätit efterrätter och små frukostar bestående av baguette och sötad yoghurt. Jag har gått och varit sannlöst hungrig och ätit mig proppmätt. Jag har jobbat livet ur mig och sovit illa. Och aldrig har min mage mått så bra! Jag har gått på toaletten en gång på dag med normalt resultat och inte haft ont i magen en enda gång.
Nu är jag hemma och har åter börjat med min vanliga kost och tämligen modesta kaffeintag och på en gång så har magen börjat krångla lite igen.
Vad är det här? Hur kommer det sig att en total misskötsel av magen kan få den att må så bra? I vanliga fall äter jag ett ägg till frukost varje morgon. Kan ägg vara lite svårt för en känslig mage?
Någon som har någon idé?