Diabetes typ 1, Tumör vänster äggstock + Endometrios?
- Med varning för ett långt inlägg -
Jag har nydligen kommit hem från en långresa i sydamerika, där jag de första två veckorna hade det underbart.
Omkring 10-e dagen på resan, av 30 dagar, fick jag ont i magen, kräkte och var dålig i magen.
Jag kopplade såklart detta till en vanlig släng av magsjuka och höll ut i 3 dagar.
När vi var inne på 3-e dagen stod jag inte ut mer, och mina vänner där nere blev oroliga och tog med mig till en läkare.
Där hittade man först och främst en "MASA MIXTA" som dom kallar det, en cysta på 7x8 cm vid HÖGER äggstock. Han frågade ifall jag vart gravid, och det svarade jag nej på. Graviditetstest gjordes och det var negativt och alltså kunde man utesluta ett utomkved. Läkaren pratade även om Endometrios(han trodde att min förändring på höger sida kunde bero på detta vilket det såg ut som vid ultraljud)
Jag blev således skickad till en ny läkare, och en ny undersökning, DOPPLER 4D - ultraljud, där man hittade samma förändring på höger sida, men även en stor TUMÖR, 7x6 cm, på VÄNSTER äggstock.
Läkaren förklara för mig att dom inte kommer operera mig där nere, för att det inte var utomkved. men att jag måste få vård såfort jag kommer hem till sverige igen.
Sagt och gjort, hemma i sverige sökte jag mig till GYN i Lund där jag blev otroligt bra omhändertagen av en SSK, namnet är lite luddigt men jag tror att hon hette Silvia, och hon var så rar och snäll och hade ett väldigt bra och trevligt bemötade.
Innan vi körde till Lund ringde vi in och sa att jag var påväg, men när vi kom till lund förklara Silvia att det var så hög belastning på förlossningen nu, att där inte fanns någon ledig läkare som kunde undersöka mig förräns tidigt på morgonen. Då beslutade vi att vi skulle komma tillbaka på morgonen.
Väl tillbaka i Lund fick jag träffat en läkare som gjorde ett ultraljud, och visst så fanns tumören där. Man skulle gå in och göra en biopsi och ta ett prov ifrån tumören på vänster sida.
Detta gjordes i Malmö, och innan biopsin uppsökte jag läkare akut för mina smärtor.
Har blivit smärtlindrad med Alvedon, citodon, ketogan och OxyNorm. OxyNorm är det enda som tar udden av smärtorna,och gör att jag kan sova någorlunda om nätterna.
När biopsin gjordes tog man endast prov från tumören, och kollade varken igenom äggstockar, livmoder eller urinblåsa för förändringar. Man stack alltså bara in ett verktyg för att ta en bit av den.
Jag har legat inne 2-3 dagar på sjukhuset sedan jag kom hem för knappt 3 veckor sedan, och sedan har jag varit hemma i 2 dagar ca, sedan in 2-3 dagar, hem 2 dagar osv... fram tills igår, då jag fick komma hem från sjukhuset igen pga min smärta.
Nu är det såhär att jag , hela tiden, haft småblödningar från underlivet, de senaste dagarna har min avföring varit svart och det gör ont när jag går på toaletten.
Varför jag låg inne i fredags till igår var för att jag fick oerhört ont i mitt bäcken i fredags kväll.
jag kände att blåsan var full, det stramade och stack/skar i magen på mig och jag kunde knappt stå. Smärtan har strålat ner i höger ben, jag har haft lätt feber, 38,4 och kräker varje dag, pga smärtan.
Kräkningarna kommer bara när smärtan är som värst, ca 10 minuter, sedan pausar jag i 3-4 minuter, sedan kommer en intervall med smärta igen.
Jag har svårt att promenera, gå i trappor. Att hosta gör vansinnigt ont, likaså att nysa och jag har ett s.k smärtbälte över bäckenet, alltså det känns som att någon har satt på ett bälte och spänt åt, så ont gör det.
Idag fick jag en stor blödning, på morgonen, och smärtan har ändrat karraktär. Jag känner inte igen smärtan alls, och såhär ont som jag har haft idag, har jag inte haft på hela min resa och efter hemkomsten.
Jag är smärtlindrad nu med OxyNorm och kan därför halvt sitta och skriva.
Jag undrar ifall mina problem kan bero på Endometrios?
Skit i hela fallet med Tumören, den är där den är och det ska jag behandlas för, men det enda läkarna säger att tumören kan göra är att vrida sig runt sin egen axel och orsaka smärta PÅ SAMMA SIDA DÄR DEN SITTER.
Finns det någon av er som kan hjälpa mig på traven här? Har en akuttid på GYN idag i Malmö 15.20 och skall då få träffa en läkare som skall undersöka mig.
Ska jag höra mig för om ev. titthål?
Innan biopsin i Malmö för 2 veckor sedan, träffade jag en fantastiskt bra läkare som sa åt mig att man kan gå in med titthål om inte smärtorna avklingar. Ska jag ta upp detta idag?
Jag har diabetes typ 1 i botten, blev diagnostiserad förra året i september, och det känns jävligt jobbigt att få allting på en gång. I synnerhet när man måste uppsöka läkare akut. Jag känner mig jobbigt, påträngande, och ivägen, eftersom jag behövt akut vård så många gånger, så tätt, det senaste månaderna.