Danderyd eller BB-Stockholm?
Skulle behöva lite synpunkter angående BB.
Kan inte bestämma mig för om jag ska välja Danderyd eller BB-stockholm. Är det värt att byta BM för att få BB-stockholm tycker ni som har erfarenhet?
Skulle behöva lite synpunkter angående BB.
Kan inte bestämma mig för om jag ska välja Danderyd eller BB-stockholm. Är det värt att byta BM för att få BB-stockholm tycker ni som har erfarenhet?
Undrar om jag är knäpp, men BB-stockholm är det också på Danderyds sjukhus, så de har två BB där? Bara en liten undran. Kan ju tyvärr inte svara på din fråga.....men kom på en egen.
Kan man välja?
Ett tips är att söka bland trådar- det florerar/har florerat ett antal trådar i ämnen BB i Stockholm
Kram
(p.s Har själv bara erfarenhet av KS- som jag tycker är suveränt!)
BB stockholm har bara "okomplicerade" förlossningar och ligger ovanför vanliga DS förlossning (som är helt kanon! har jobbat där och alla; både BM och USK är jättegulliga)
Det är bara de som går på Munkbron, Pärlemor och säkert några till som har förtur till BB stokholm (men visst har dom fina lokaler!)
Hej,
Jag tror att båda i många avseenden är "lika bra". Jag valde BB Stockholm (men hamnar ändå på Danderyd om det uppstår komplikationer vilket känns jättebra det med) efter att ha läst på och funnit att deras vårdfilosofi nog passar mig ganska bra. Det är dock en individuell avvägning och betyder inte att deras vårdidé är rätt för alla. Kolla på www.bbstockholm.se och om du är tveksam går det säkert bra att höra av sig till dem med frågor.
Det var inte lokalerna som fällde avgörandet för mig i det avseendet att de är "fina" utan snarare att man försökt att skapa en "icke-sjukhusaktig" miljö.
Under rubriken "Det är normalt att föda barn" står följande att läsa på deras hemsida:
"BB Stockholm arbetar utifrån synsättet att det är viktigt för kvinnan att vara delaktig, att ha kontinuitet och kontroll under graviditeten och över sitt födande.
Vår erfarenhet är att de kvinnor som får stöd, känner trygghet och tilltro till sin egen förmåga, får de bästa förlossningsupplevelserna.
Det är tryggt för dig att veta var ditt barn ska födas. BB Stockholm gör ett avtal, med er som blivande föräldrar, som garanterar dig en plats när förlossningen startar."
Lycka till!
Hej!
Jag har förbokat mig på Danderyds hotell, dvs. jag föder på vanliga Danderyds förlossning och sen flyttas jag över till deras hotell del, som är ansluten till sjukhuset. Det är väl något mellanting av BB Stockholm och en vanlig förlossning på Danderyd. Men det funkar på samma sätt som BB Stockholm, det måste vara en normal förlossning inom vissa veckor av planerat bf. Det jag tycker är skönt är att om det skulle bli några komplikationer, så tror jag att jag får ligga kvar på den förlossningen, är du på BB stockholm, måste de flytta på dig och först se om det finns plats på vanliga förlossningen, annars måste du åka till ditt hemma sjukhus (om de har plats).
Kanske Jonna kan mer om detta än jag.
Jag har valt Danderyds BB eftersom jag hört att deras patienthotell som man kommer till efter förlossningen är jättebra. Dessutom känner vi flera som fött där och varit väldigt nöjda. Jag tror den enda skillnaden är att BB Stockholm har fräschare lokaler. Personalen är nog lika duktiga/trevliga på båda ställena.
Tack för era svar. Det där med de fina lokalerna på BB-Stockholm lockar lite faktiskt. Skönt att ligga kvar på något som liknar ett fint hotellrum. Dessutom verkar det ju inte vara något problem för pappan att sova kvar, men det kanske är likadant på Danderyd?
Lilltösa, ja det ligger också på/vid Danderyds sjukhus.
Vi födde på vanliga avdelningen på ds. O trivdes jättebra med all personal utom en enda. O då hade vi tre olika team o väldigt många personer i rummet pga oro för barnet. Vi bodde på vanliga BB två nätter o sen två nätter på patienthotellet. Både och var toppen för oss. Jag har inte fött på bb stockholm så jag har inget att jämföra med, men ville ändå berätta att vi var mycket nöjda ändå.
Min BM på Munkbron har jobbat flera år på förlossningen på BB Stockholm. När vi skulle välja så tyckte hon båda var lika bra egentligen, men att BB Stockholm har nyare finare lokaler och minder "sjukhus" över det hela (vi valde BB Stockholm). Har jag inte en "normal" graviditet/förlossning är jag dock hänvisad att ringa till KS som jag egentligen hör till.
Om ni läst boken "Att föda" av Gudrun Abascal så kan jag upplysa om att det var hon som startade BB Stockholm och att det är denna filosofi dom arbetar efter!