• Anonym (Bakre prolaps)

Någon som opererat bakre prolaps eller framfall?

Sedan min förlossning för lite över ett år sedan har jag haft problem att bajsa. Jag har varit tvungen att föra in min tumme i slidan och hålla emot, annars har det liksom inte gått. För några veckor sedan fick jag nog och gick till gynekologen, som sa att jag har en bakre prolaps som antagligen måste opereras. På fredag har jag en tid hos proktologen, som är den som i sådana fall skulle utföra operationen.

Jag är rädd! Jag har aldrig opererats förr, och jag tycker att det låter som att återhämtningsperioden är så himla lång. Jag ammar fortfarande mitt barn både dagtid och om nätterna, och vet inte hur det skulle gå om jag var tvungen att ligga på sjukhus i tre dagar och återhämta mig. När jag sedan läser om riskerna på nätet verkar det som att det finns en risk att de fuckar upp det så till den milda grad att man för alltid efteråt behöver en stomipåse, och det vill jag VERKLIGEN inte ha!

Så ni som redan opererats, behöver jag oroa mig? Har operationen gjort livet enklare för er? Fick ni några komplikationer? Hur gjorde ni som fortfarande ammade? Hur lång tid kommer det ta innan jag kan lyfta mitt barn på 11 kilo igen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som opererat bakre prolaps eller framfall?
  • Anonym (Bakre prolaps)

...och kan man föda fler barn efter en operation?

• Anonym (Bakre prolaps)

Ingen?!?

• sprattlig

Hejsan! har blivit opererad för bakre plastik och framtill, alltså gått igenom 2 operationer.
    den bakre har blivit kanon,men den främre är dock på väg ut igen.lutar åt en 3-e operation med nät som håller främre väggarna på plats.

• Jay Jay

Hej! Jag har gjort en operation på bakre slidväggen. Samma problem som du, men här dög tummen inte ens. Körde Microlax i ett år typ, innan jag fick göra min operation. Nu fungerar det kanon. Operationen är inte såååå farlig. Jag blev väldigt sydd med mina tvillingar och det var lite samma känsla, förutom att man kan gå efteråt. :) efter tre dagar hade jag inte ens ont. Sexet fungerar också redan.
    Jag är supernöjd och det enda jag oroar mig för är hur jag ska göra för att det inte ska bli samma problem igen. Jag lyckades att inte lyfta min ett 1/2 under 4 veckor, men det var plågsamt. Ingen dagishämtning... Men alla ställer upp, om man ber om hjälp, känns det som.
    De sa att man kan få fler barn efter, men ville ändå kolla hur vi hade tänkt. Tror operationen lätt går tillbaka då. 
    Lycka till!
    /Mamma till tre 

• Jay Jay

Min ett och halvt åring, ska det vara... Blev konstigt där. Glömde skriva att jag kunde åka hem någon timme efter operationen.

• Lössi

Jag opererade framfall av slidans bakvägg för drygt 2 v sedan. Vill oxå veta mer om hur D blir nu efteråt. Ja hade mest problem med att det var avföring på papperet efter ja kissat el bromsspår i trosorna ????

Första dagarna efter op hade ja riktig tyngdkänsla och stramande värk. Nu besväras ja mest av sveda vid ingången , även stygnen känns. Dom sticker mig då och då. Gjorde ont vid nysningar. Men D är bättre nu. Idag när ja var ute o gick kändes det som en liten boll var på väg ut ur snippsi... ???? blev fundersam och börja googla på att få framfall av framfallsoperation men såklart inga svar på den frågan. Ja har aldrig känt det tidigare så väldigt surt om D kommer nu. Men som sagt bara drygt 2 v sedan op. Är väl kanske ännu svullen. Sex blir det absolut att vänta med tills stygnen är borta, vilket ja hört kan ta 1-2 månader ???? läkaren sa att sexet blir som första gången igen, läskigt. Dom rättade även till ingången, sydde upp dom innre blygläpparna som tydligen hänge för långt ner så öppningen bestod av utspänd tunn hud endast, så jag hade mycket ont vid samlag innan denna op just i öppningen då huden sprack sönder, men det ska tydligen vara bättre nu sa dr. Så vi får väl se ???

Svar på tråden Någon som opererat bakre prolaps eller framfall?