Hjälp! Får konstiga brev från inkasso
Förra veckan kom det ett brev från ett inkassobolag där det stod att jag skulle betala 360 kr innan ett visst datum för en skuld jag hade hos dem. Då jag alltid har skött mina ekonomiska åtaganden blev jag väldigt förvånad och ringde upp bolagets kundtjänst.
Kvinnan jag talade med sa att de hade köpt upp min faktura sedan 2007 hos Adlibris. Men jag vet med mig att jag aldrig slarvat och det har aldrig varit några problem för mig att handla hos Adlibris så jag ringde upp dem och frågade om jag hade en obetald faktura hos dem. Det hade jag inte och jag har aldrig haft en faktura där som har passerat förfallodatum.
Kontaktade inkassobolaget igen och berättade som det var men de hävdade envist att jag visst hade det. Bad dem specifiera och förklara varför det inte stod något mer än summan att betala på det brev jag fick av dem.
Kvinnan i telefonen blev allt mer nervös och sa till sist att de skulle skriva av skulden.
Tur för dem!
Men så idag kom ett brev från ett annat inkassoföretag.
Åter igen vill de att jag ska betala 360 kr men den här gången gäller det tillverkning av körkort och fotografering år 2007.
Då blir jag lite nervös. I November 2007 förnyade jag mitt körkort. Fick en räkning på 120 kr och när jag betalade den råkade jag skriva 320 kr istället för 120 kr. Jag kontaktade Vägverket som bad mig kontakta min bank för att dra av 200 kr. Jag kontaktade banken som ordnade detta och enligt VV var allt i sin ordning.
Så varför detta?
Jag har försökt att ringa vägverket idag men nu är det Transportstyrelsen som har hand om detta och de kan inte se att jag har någon skuld alls.
Är det någon som försöker lura mig?
I brevet står det också så här "Det kan i vissa fall vara en tid sedan vi sände det senaste kravbrevet. Detta påverkar inte din skyldighet att betala. Preskriptionstiden för fodran är tio år enligt beslut av domstol"
När jag studerade administration vill jag minnas att vi läste en del om statliga skulder och om jag inte minns fel är preskriptionstiden för statliga skulder endast fem år, och inte tio år som de skriver i sitt brev.
Stämmer det?
Jag har aldrig fått något kravbrev från inkasso först nyligen och då gällde det två olika saker varav en visade sig vara mycket märklig och skrevs av. Den här är också märklig. Dels för att jag ju ordnade upp betalningen med banken och för att Transportstyrelsen inte kan se att någon skuld skulle vara aktuell på mig, men också för att de påstår att de har skickat kravbrev vilket jag vet att de inte har.
Hur går jag vidare nu?