• Anonym

Hjälp! Får konstiga brev från inkasso

Förra veckan kom det ett brev från ett inkassobolag där det stod att jag skulle betala 360 kr innan ett visst datum för en skuld jag hade hos dem. Då jag alltid har skött mina ekonomiska åtaganden blev jag väldigt förvånad och ringde upp bolagets kundtjänst.
    Kvinnan jag talade med sa att de hade köpt upp min faktura sedan 2007 hos Adlibris. Men jag vet med mig att jag aldrig slarvat och det har aldrig varit några problem för mig att handla hos Adlibris så jag ringde upp dem och frågade om jag hade en obetald faktura hos dem. Det hade jag inte och jag har aldrig haft en faktura där som har passerat förfallodatum.

Kontaktade inkassobolaget igen och berättade som det var men de hävdade envist att jag visst hade det. Bad dem specifiera och förklara varför det inte stod något mer än summan att betala på det brev jag fick av dem.
    Kvinnan i telefonen blev allt mer nervös och sa till sist att de skulle skriva av skulden.
    Tur för dem!

Men så idag kom ett brev från ett annat inkassoföretag.
    Åter igen vill de att jag ska betala 360 kr men den här gången gäller det tillverkning av körkort och fotografering år 2007. 
    Då blir jag lite nervös. I November 2007 förnyade jag mitt körkort. Fick en räkning på 120 kr och när jag betalade den råkade jag skriva 320 kr istället för 120 kr. Jag kontaktade Vägverket som bad mig kontakta min bank för att dra av 200 kr. Jag kontaktade banken som ordnade detta och enligt VV var allt i sin ordning.
    Så varför detta?
    Jag har försökt att ringa vägverket idag men nu är det Transportstyrelsen som har hand om detta och de kan inte se att jag har någon skuld alls.
    Är det någon som försöker lura mig?

I brevet står det också så här "Det kan i vissa fall vara en tid sedan vi sände det senaste kravbrevet. Detta påverkar inte din skyldighet att betala. Preskriptionstiden för fodran är tio år enligt beslut av domstol" 

När jag studerade administration vill jag minnas att vi läste en del om statliga skulder och om jag inte minns fel är preskriptionstiden för statliga skulder endast fem år, och inte tio år som de skriver i sitt brev.
    Stämmer det?

Jag har aldrig fått något kravbrev från inkasso först nyligen och då gällde det två olika saker varav en visade sig vara mycket märklig och skrevs av. Den här är också märklig. Dels för att jag ju ordnade upp betalningen med banken och för att Transportstyrelsen inte kan se att någon skuld skulle vara aktuell på mig, men också för att de påstår att de har skickat kravbrev vilket jag vet att de inte har.

Hur går jag vidare nu? 

• Svar på tråden Hjälp! Får konstiga brev från inkasso
  • LFF

För att bestrida en faktura:

http://anmärkningar.se/bestrida-en-faktura/

Nu är det ju en faktura från inkasso men förfarandet är det samma. Ta namn på de du pratat med på respektive bolag och hänvisa till i brevet till inkassobolaget. Se till att spara kopia på allt så du vet vad du skickat och när.

• Anonym

Jag vet faktiskt inte om det är bluffakturor eller inte. Märkligt att det kommer två stycken så tätt inpå varandra, från olika bolag dessutom.
    Och OM jag hade en verklig skuld borde jag väl ha fått veta om det? Säkert med någon form av påminnelse från den jag ska betala till i första hand.
    Tycker att det luktar hund om allt.

Försökte se på internetbanken över tidigare transaktioner men det går tydligen inte att se så långt tillbaka. Det kan ju finnas en liiiten chans att banken stoppade betalningen helt, men då borde jag ju fått veta det av vägverket ganska snart?

• LFF
    Anonym skrev 2013-03-18 13:32:15 följande:
    Jag vet faktiskt inte om det är bluffakturor eller inte. Märkligt att det kommer två stycken så tätt inpå varandra, från olika bolag dessutom.
    Och OM jag hade en verklig skuld borde jag väl ha fått veta om det? Säkert med någon form av påminnelse från den jag ska betala till i första hand.
    Tycker att det luktar hund om allt.

Försökte se på internetbanken över tidigare transaktioner men det går tydligen inte att se så långt tillbaka. Det kan ju finnas en liiiten chans att banken stoppade betalningen helt, men då borde jag ju fått veta det av vägverket ganska snart?

Är det nåt "känt" inkassobolag eller nåt litet man aldrig hört talas om?
  • Griseknoen35

Helt 100 på att det är bluff. Har man ordning på sin ekonomi så vet man om man är skyldig eller ej.

• Anonym

Sergel hette det första som skickade brev i förra veckan.
    Kammarkollegiet heter det som jag mottog idag. 

• Anonym

Kontakta banken och fråga? Kanske kan de se transaktioner så långt tillbaka i tiden?

• LFF

Sergel är ju stora. Kammarkollegiet är ju en myndighet men de har tydligen en inkassoverksamhet också för statliga myndigheters räkning.

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/inkasso/inkasso

Har du möjlighet, prata med din bank och be om att få ett utdrag från den aktuella perioden så du kan skicka en kopia till företaget där du visar på att de har mottagit betalning för det hela, samt då informera om att det inte finns någon skuld i Trafikverkets listor.

• Colisa
    Anonym skrev 2013-03-18 13:41:22 följande:
    Sergel hette det första som skickade brev i förra veckan.
    Kammarkollegiet heter det som jag mottog idag. 
    Jag tror det är något lurt. Det kan vara så att det inte är det riktiga Sergel som skickat fakturan, utan något blufföretag som "lånar" deras namn för att verka trovärdiga. T ex kanske blufföretaget heter Sergel och så något litet tillägg, typ Sergel betalningar eller så. Kolla om postgironummer, adress eller vad det nu står för uppgifter på fakturan stämmer med stora Sergels. www.sergel.se/ Du kan ju ringa Sergel och kolla om de känner till detta om telefonnumren är olika, de kanske vet om det är andra som råkat ut för samma sak.

Svar på tråden Hjälp! Får konstiga brev från inkasso