• Turbo2013

Pumpar men får knappt ut någon mjölk!

Hej!
    Jag har ett bekymmer... försöker pumpa mjölk (har Medela manuell bröstpump) och vet jag har mjölk (när jag klämmer med handen sprutar det) men får knappt ut något med pumpen. Blir typ 10ml varje gång. Har försökt pumpa direkt efter amning, men det händer inget. Har nu provat att låta det gå ca 1 timme sen pumpa, ger ngt mer men inget wow. Hon äter var 3e timme så vågar inte pumpa senare... så hon får när hon vill ha.
    Har inte pumpat på natten..orkar inte det... Försöker istället pumpa vid varje tillfälle på dan/kvällen.

Har pumpat i 3 dagar nu och har bara massa småpåsar i frysen...frustrerande.

Vad gör jag för fel? Jag trycker fort i apparaten för jag förstår det måste vara tryck...men det händer inte mkt... Ser att det skvätter lite, blir immigt så något händer ju men får ingen mjölk..

Några tips??  

• Svar på tråden Pumpar men får knappt ut någon mjölk!
  • 2013

Det är tyvärr så att det inte fungerar för alla att pumpa.

Men det låter lite som att du inte får igång utdrivningsreflexen. Testa att dricka ett stort glad vatten precis när du börjar pumpa. Eller testa att handpumpa lite först tills det börjar rinna och sen byt till pumpen.
    Har du möjlighet att hyra en elektrisk pump kanske?
    Det är viktigt att man har det varmt och avslappnat när man pumpar så att mjölken rinner till ordentligt.

• XcsM

Testa att hyra en elektrisk pump kanske? 
    Alla kan inte pumpa men det kan också hänga på vilken pump man använder. En vännina till mig kunde inte pumpa alls med Medelas manuella pump men kunde pumpa hur bra som helst med den hon hyrde  

• Fragancia

Jag fick inte heller det att fungera med pump. Det som funkade bäst för mig var handmjölka och mjölkuppsamlare

Anton -06 <3 Isak -08 <3 Viktor -10 <3 bf -9/4-13
  • Eniara

Det var lika dant för mig i början och jag har samma pump men det blev mycket bättre när jag läste på om lite trick. En stor anledning till att det inte kommer så mycket trots mycket i brösten är att brösten inte vill ge mjölken till pumpen. Jag provade att amma och pumpa samtidigt. Lite bökigt men det gjorde susen. Att sitta frammåtlutad hjälper också. Se till att alltid ha barnet nära och titta på barnet, inte pumpen. Efter några dagar med dom knepen så behöver jag inte längre använda dom. Nu har brösten och hjärnan godkänt att ge mjölk till pumpen :)

• emmakatta

För mig funkade det bara när jag kollade på kort på sonen, då satte utdrivningsreflexen igång

• Eniara

Pumpa inte för hårt, det ger inte mer mjölk. Tryck bara så mycket att det fortfarande känns bra. Det ger inte mer mjölk att trycka så det gör ont.

• Takex

Hur länge har du ammat? Jag kan pumpa men först fick jag skapa ett "fejk mål". Jag ammade min sån överdrivet och tillslut blev det ett mål som han inte behövde, då pumpade jag det. Även när han sov hela natten vid två månader så pumpade jag ur det målet han åt klockan 3 innan.

Pumpa efter amning skulle inte fungera speciellt bra, då skulle jag få sitta ett tag innan det rann till igen och säkert bara få ur 50ml max.

• hannis

Jag hade samma problem. Det enda som funkade för mig var att pumpa på morgonen när brösten var riktigt välfyllda. Jag ammade då på ena bröstet och pumpade på det andra, samtidigt. Då fick jag ut ca 100-120 ml per dag. 

• Turbo2013

Hej!
    Tack för tips! En gång fick jag ut 90ml och det var faktiskt när jag tittade på min dotter och hennes pappa som lekte... Får försöka m d igen. Det svåra är ju att pumpa när jag är själv m henne..

Svar på tråden Pumpar men får knappt ut någon mjölk!