• Lundifroid

Du som ska söka till universitet/högskola HT 2013!

Alla ni som funderar på att söka en utbildning till hösten - vad ska du söka och varför? Jag behöver lite inspiration, det finns så otroligt många olika utbildningar där ute... Väljer själv mellan Civilekonom, Jurist, Personalvetare och Media/Kommunikationsvetenskap (PR) men velar fram och tillbaka varenda dag.

• Svar på tråden Du som ska söka till universitet/högskola HT 2013!
  • Linisen92
    Detta har jag sökt just nu! Delvis för att det finns något intresse inom varje kategori så att säga. Juristutbildningen har jag INGA förhoppningar på med mina betyg, ser mest fram emot att få se vilken reservplats jag hamnar på.

Funderar på att lägga in Beteendevetenskapliga programmet (distans) från MIUN. Men är osäker! Utbildningen tilltalar mig, men hur ser det ut efteråt..? Samtidigt funderar jag på att plock bort "Kultur" från ansökan, just för att det är riktigt snålt med jobb för kulturarbetarna just nu.

1. HV-90927 - Digitala medier 180hp Dagtid,
    Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
    Högskolan Väst, Trollhättan

2. HKR-10247 - Digital design 180hp Dagtid,
    Internetbaserad distansunderv, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
    Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende

3. MIU-23121 - Webbutveckling 120hp Blandade tider,
    Mittuniversitetet, Ortsoberoende

4. LNU-80099 - Webbprogrammerare 120hp Blandade tider,
    Linnéuniversitetet, Ortsoberoende

5. GU-19763 - Medie- och kommunikationsvetarprogrammet - PR, opinionsbildning & omvärld 180hp Dagtid,
    Göteborgs universitet, Göteborg

6. HS-62116 - Dataspelsutveckling - ljud/musik, ljud 180hp Dagtid,
    Högskolan i Skövde, Skövde

7. HS-62121 - Dataspelsutveckling - grafik, Animation 180hp Dagtid,

8. HS-62115 - Dataspelsutveckling - ljud/musik, musik 180hp Dagtid,

9. HS-62346 - Hälsocoach 120hp Blandade tider,
    Högskolan i Skövde, Ortsoberoende

10. GU-19768 - Sports Coaching, kandidatprogram 180hp Dagtid,

11. GU-19770 - Juristprogrammet 270hp Dagtid,

12. HV-93622 - Hälsovetare med inriktning mot hälsopromotion 180hp Dagtid,
    Högskolan Väst, Trollhättan

13. LTU-82728 - Hälsovägledning, kandidat hälsopromotion 180hp Dagtid,
    Distans, Helfart (100%), Utbildningsprogram,
    Luleå tekniska universitet, Luleå

14. GU-19702 - Kultur, kandidatprogram 180hp Dagtid,

15. GU-19803 - Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, Musik 180hp Dagtid,
  • Lundifroid

[quote=69213285][quote-nick]Linisen92 skrev 2013-03-18 21:34:24 följande:[/quote-nick]Detta har jag sökt just nu! Delvis för att det finns något intresse inom varje kategori så att säga. Juristutbildningen har jag INGA förhoppningar på med mina betyg, ser mest fram emot att få se vilken reservplats jag hamnar på. Funderar på att lägga in Beteendevetenskapliga programmet (distans) från MIUN. Men är osäker! Utbildningen tilltalar mig, men hur ser det ut efteråt..? Samtidigt funderar jag på att plock bort "Kultur" från ansökan, just för att det är riktigt snålt med jobb för kulturarbetarna just nu. /quote] Du verkar ju ha en röd tråd inom webb och media i alla fall! Det är alltid svårt när man ska försöka medla mellan vad huvudet säger och vad man egentligen tycker om att jobba med... Det är ju inte alltid samma sak tyvärr. Extra jobbigt blir det när man måste tänka på hur arbetsmarknaden ser ut. Jag är inte heller säker på att jag kommer in på Jurist, ligger precs på gränsen. Om jag bestämmer mig för att söka det så kommer jag sätta den utbildningen först i alla fall. :) Har du kikat på Kostvetare i Umeå? Tänkte eftersom du har sökt hälsovetare och liknande. :)

• Lundifroid

Blev visst lite konstigt med quoten, ett nytt försök: Du verkar ju ha en röd tråd inom webb och media i alla fall! Det är alltid svårt när man ska försöka medla mellan vad huvudet säger och vad man egentligen tycker om att jobba med... Det är ju inte alltid samma sak tyvärr. Extra jobbigt blir det när man måste tänka på hur arbetsmarknaden ser ut. Jag är inte heller säker på att jag kommer in på Jurist, ligger precs på gränsen. Om jag bestämmer mig för att söka det så kommer jag sätta den utbildningen först i alla fall. :) Har du kikat på Kostvetare i Umeå? Tänkte eftersom du har sökt hälsovetare och liknande. :)

• gogirlie

Här är en till som kommer söka högskola under höstterminen. Jag vill bli förskollärare, men det finns så många utbildningar att man knappt vet inte vilken man ska ta. Är nu mammaledig med den yngsta. Om jag kommer in på utbildning är barnet 9-10 månader. Killen vill inte vara pappaledig för ekonomiska skäl samt mycket på jobbet. Nu sitter man mellan att ska man söka en distansutbildning eller en vanlig. Tar man en vanlig måste barnet vara med och vissa studenter gillar inte att man har med sig ett barn. Tar jag en distans så har jag chansen att kunna ha barnet tills den börjar förskolan, men får ingen chans att träffa andra människor. Fy vilken salig blandning man har att handskas med.

• Lundifroid
    gogirlie skrev 2013-03-18 22:08:55 följande:
    Här är en till som kommer söka högskola under höstterminen. Jag vill bli förskollärare, men det finns så många utbildningar att man knappt vet inte vilken man ska ta. Är nu mammaledig med den yngsta. Om jag kommer in på utbildning är barnet 9-10 månader. Killen vill inte vara pappaledig för ekonomiska skäl samt mycket på jobbet. Nu sitter man mellan att ska man söka en distansutbildning eller en vanlig. Tar man en vanlig måste barnet vara med och vissa studenter gillar inte att man har med sig ett barn. Tar jag en distans så har jag chansen att kunna ha barnet tills den börjar förskolan, men får ingen chans att träffa andra människor. Fy vilken salig blandning man har att handskas med.

Det lät verkligen som ett jobbigt val. En tanke bara - den schemalagda tiden på universitetet är oftast inte speciellt stor, så kanske kan du gå en vanlig utbildning och ha med dig ditt barn den första tiden för att sedan använda dig av barnvakt/förskola eller liknande. Det handlar ju oftast inte om hela dagar 8-17 utan kanske bara 3 timmar per dag 4 dagar i veckan (vilket så klart kan variera). :)
  • Linisen92
    Lundifroid skrev 2013-03-18 21:57:55 följande:
    Blev visst lite konstigt med quoten, ett nytt försök: Du verkar ju ha en röd tråd inom webb och media i alla fall! Det är alltid svårt när man ska försöka medla mellan vad huvudet säger och vad man egentligen tycker om att jobba med... Det är ju inte alltid samma sak tyvärr. Extra jobbigt blir det när man måste tänka på hur arbetsmarknaden ser ut. Jag är inte heller säker på att jag kommer in på Jurist, ligger precs på gränsen. Om jag bestämmer mig för att söka det så kommer jag sätta den utbildningen först i alla fall. :) Har du kikat på Kostvetare i Umeå? Tänkte eftersom du har sökt hälsovetare och liknande. :)
    Det är det verkligen! Huvudet säger en sak och magkänslan en annan. Jag försöker inte tänka för mycket på arbetsmarknaden, risken blir den att man utbildar sig till något man antagligen inte tycker är intressant, utan mer för att man bara ska kunna få ett jobb när man är klar. Har sökt utbildning tidigare och läst en termin, visst skulle det vänta flera jobb efter examen, men trivdes inte och valde att hoppa av. I stället har jag den här gången fått råd om att söka sådant som jag tycker verkar kul och/eller intressant, sedan brukar de mesta lösa sig när man är färdig. Mycket kan ändå ske i framtiden! :)

Har inte kikat på den. Tack för tipset! Går den distans tro?
    Vill helst inte behöva flytta från mig. Därav anledningen till att flera utbildningar är just distans, resterande går att pendla till.
  • Linisen92
    gogirlie skrev 2013-03-18 22:08:55 följande:
    Det beror absolut på vad för distansutbildning du läser! Visa har obligatoriska träffar, alt. obligatoriska grupparbeten etc, som kräver att du är på skolan och/eller träffar dina kurskamrater, för att göra grupparbeten. Har hört och flera universitet som skapat grupper efter hur nära kursare bor varandra etc, för lättare möjlighet att ses. Vi de tillfällen borde det inte vara problem att ta med sig sitt barn om det är nödvändigt, men samtidigt kanske det blir svårt det med, förstås. 
  • Me myself and I

Jag har sökt Förskollärare utbildningen 
    Malmö som första val och Kristianstad som andra val.

Sökte förra året med med var endast reserv då. Men gjorde högskoleprovet i höstas och ska göra det nu i april igen så jag HOPPAS verkligen det kan öka min chans till att bli antagen.
    Jag vill verkligen komma in nu i höst. Annars deppar jag i hopa totalt. 

• Lundifroid
    Me myself and I skrev 2013-03-19 19:25:54 följande:
    Jag har sökt Förskollärare utbildningen  Malmö som första val och Kristianstad som andra val. Sökte förra året med med var endast reserv då. Men gjorde högskoleprovet i höstas och ska göra det nu i april igen så jag HOPPAS verkligen det kan öka min chans till att bli antagen. Jag vill verkligen komma in nu i höst. Annars deppar jag i hopa totalt. 

Stort lycka till! :)
  • Me myself and I
    Lundifroid skrev 2013-03-19 21:40:12 följande:

Stort lycka till! :)
    Detsamma :)
  • Lisssen

Hej! Jag ska också plugga, men bara enstaka kurser. Läste Medie- och kommunikationsvetenskap för 10 år sen. Vansinnigt kul utbildning, men ett misstag för mig. Svårt att få jobb om man inte känner massor med folk i branschen, eller kan och vill lära känna folk som kan vara bra att ha i kontaktnätet. Men nätverkande är inte min starka sida. Och så kände jag under min praktik på SVT att jag inte ville jobba med mediamänniskor, så det blev inget av med den utbildningen för mig. Det kan vara värt att fundera på innan du väljer det spåret.

Ingenjör eller jurist är kanske inte lika kreativt, men bättre jobbmässigt, och lättare att byta jobb och arbetskamrater om man inte trivs med den biten.

• gogirlie
    Lundifroid skrev 2013-03-18 22:16:44 följande:
    Det lät verkligen som ett jobbigt val. En tanke bara - den schemalagda tiden på universitetet är oftast inte speciellt stor, så kanske kan du gå en vanlig utbildning och ha med dig ditt barn den första tiden för att sedan använda dig av barnvakt/förskola eller liknande. Det handlar ju oftast inte om hela dagar 8-17 utan kanske bara 3 timmar per dag 4 dagar i veckan (vilket så klart kan variera). :)

Vet att första veckan kan jag få vara i skolan utan ta med barnet. Barnet fyller 1 år i november så det är inte långt till den kan börja förskolan. Om man nu får plats på en gång. I storstaden är det svårt attfå plats på en gång, samt nu ska man få barnet i samma förskola som den äldsta. Jag är rädd för att man ska få onda blickar samt att ungen min kommer bli arg och skriker under lektionstid eller vad man nu ska kalla. Läste i andra trådar att vissa tycker inte om när man har med sig sitt barn till skolan. Kan förstå i vissa fall då människor blir trötta på förälder som är knappt i skolan av allt vabbandet, inte vill vara borta från sina barn för länge osv.
  • gogirlie
    Linisen92 skrev 2013-03-18 22:28:16 följande:
    Det beror absolut på vad för distansutbildning du läser! Visa har obligatoriska träffar, alt. obligatoriska grupparbeten etc, som kräver att du är på skolan och/eller träffar dina kurskamrater, för att göra grupparbeten. Har hört och flera universitet som skapat grupper efter hur nära kursare bor varandra etc, för lättare möjlighet att ses. Vi de tillfällen borde det inte vara problem att ta med sig sitt barn om det är nödvändigt, men samtidigt kanske det blir svårt det med, förstås. 

Att träffas ibland kommer jag aldrig undan, men är inte i skolan för ofta och då kommer karln vara hemma med ungarna. Det är en fördel att man slipper vara mamma för några dagar om man tar en skola långt ifrån staden. Vill ta en distans i närheten, men bor man i Stockholm så väljer alla den utbildningen! Ska nu göra högskoleprovet i år och hoppas att man nu kommer in och inte blir reserv som förra gången.
  • Emmaelisabeth90

Jag har sökt förskollärareutbildningen och det är för jag älskar barn och att få lära mig om deras psykiska utveckling.

• gogirlie
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-03-21 12:10:21 följande:
    Jag har sökt förskollärareutbildningen och det är för jag älskar barn och att få lära mig om deras psykiska utveckling.

Emmaelisabeth90 skrev 2013-03-21 12:10:21 följande:

Vilka skolor har du valt?
Svar på tråden Du som ska söka till universitet/högskola HT 2013!