• Anonym (Annelie)

Vuxen och välfungerande-stöd?

Jag ska snart påbörja en utredning för Aspergers syndrom. Och jag hoppas så att jag kan få boendestöd och bidrag så jag slipper jobba heltid. Jag har aldrig i hela mitt liv klarat av att jobba heltid utan har fått jobba deltid och leva extremt snålt samtidigt som jag går på knäna av arbetsbördan. Jag har pratat lite med folk och de tror att även om jag får en diagnos så kommer jag inte ha rätt till de här sakerna. Jag är en vuxen, välfungerande kvinna som är smart (över genomsnittet) Då är det klart att jag inte ska få någon hjälp. LSS kan omöjligt gälla mig. Jag känner mig så dum som trodde det, dum och ledsen. Det får väl vara såhär! Jag önskar bara att jag skulle kunna klara av min tillvaro, att jag skulle slippa vara rädd för att jag inte kan betala hyran nästa månad. Kan tillägga att jag just nu är heltidssjukskriven för en depression.

• Svar på tråden Vuxen och välfungerande-stöd?
  • MLB

Om du blir diagnostiserad med AS så gäller LSS dig, punkt.

• Anonym (Annelie)
    MLB skrev 2013-03-18 21:28:40 följande:
    Om du blir diagnostiserad med AS så gäller LSS dig, punkt.

Är du säker på det? Även om jag klarar av att bo själv?
  • MLB
    Anonym (Annelie) skrev 2013-03-18 21:33:55 följande:

Är du säker på det? Även om jag klarar av att bo själv?
    Jo, LSS gäller dig. Forumtips: www.aspergerforum.se/
  • Anonym (Annelie)
    MLB skrev 2013-03-18 21:35:03 följande:
    Jo, LSS gäller dig. Forumtips: www.aspergerforum.se/

Jag har varit inne är. :) Tyvärr så verkar det vara ett dött forum som var aktivt för 1-3 år sedan.
  • MLB
    Anonym (Annelie) skrev 2013-03-18 21:37:00 följande:

Jag har varit inne är. :) Tyvärr så verkar det vara ett dött forum som var aktivt för 1-3 år sedan.
    Det är högst aktivt där... Aktivare än när jag registrerade mig 2009. Tror du blandar med något annat forum.
  • Lilia

Jag tror tyvärr att man måste ha allvarligare problem än så för att LSS ska gälla. T.ex en mild utvecklingsstörning.

• MLB
    Lilia skrev 2013-03-18 21:38:17 följande:
    Jag tror tyvärr att man måste ha allvarligare problem än så för att LSS ska gälla. T.ex en mild utvecklingsstörning.
    Tror hit och tror dit... Jag vet flera med AS som bor själva och får hjälp av LSS. Och för att diagnostiseras med AS krävs normal eller hög begåvning. Läs på med fakta innan du uttalar dig.
  • Anonym (Annelie)
    MLB skrev 2013-03-18 21:38:07 följande:
    Det är högst aktivt där... Aktivare än när jag registrerade mig 2009. Tror du blandar med något annat forum.

Nej, det är utan tvekan det forumet. De flesta trådar jag läste var flera år gamla, men det kanske bara var den delen av forumet som inte var så aktivt?.
  • MLB
    Anonym (Annelie) skrev 2013-03-18 21:39:59 följande:

Nej, det är utan tvekan det forumet. De flesta trådar jag läste var flera år gamla, men det kanske bara var den delen av forumet som inte var så aktivt?.
    Hela forumet är aktivt, det är du som bläddrat långt tillbaka. Öppna en slumpmässig del och se när de senaste inläggen är skrivna, så får du se.
  • Lilia
    MLB skrev 2013-03-18 21:39:49 följande:
    Tror hit och tror dit... Jag vet flera med AS som bor själva och får hjälp av LSS. Och för att diagnostiseras med AS krävs normal eller hög begåvning. Läs på med fakta innan du uttalar dig.

I lagen står det autismliknande tillstånd. Jag tolkade det som autism, atypisk autism och så. Dina vänner har kanske en del tilläggsdiagnoser också?
  • Anonym (Annelie)
    MLB skrev 2013-03-18 21:41:14 följande:
    Hela forumet är aktivt, det är du som bläddrat långt tillbaka. Öppna en slumpmässig del och se när de senaste inläggen är skrivna, så får du se.

Det ska jag göra! Tack! :)
  • MLB
    Lilia skrev 2013-03-18 21:41:52 följande:

I lagen står det autismliknande tillstånd. Jag tolkade det som autism, atypisk autism och så. Dina vänner har kanske en del tilläggsdiagnoser också?
    Asperger ingår i autismliknande tillstånd.
  • Lilia
    MLB skrev 2013-03-18 21:42:43 följande:
    Asperger ingår i autismliknande tillstånd.

okej, men måste man inte ha lite större problem då?
  • Anonym (Atypisk autism)

Intelligens/begåvning har inget med de svårigheter man har vid autismliknande tillstånd.

Jag ligger över genomsnittet eller mycket över genomsnittet när det gäller begåvning. Men har ändå svårt med vissa enkla saker. Ibland har jag själv svårt att fatta varför eftersom jag är ju intelligent. Men nu vet jag efter har fått min diagnos.

Får du en diagnos inom autismspektrat så GÄLLER LSS för dig också. Jag har inte boendestöd, för det behöver jag inte, men har sök att få en kontaktperson via LSS. Har ännu inte fått någon som passar mig.

Kommer också få någon form av lönebidrag (anpassad arbete) som stöds av LSS. Jag hamnar i en speciell kategori hos AF. Kommer inte heller att kunna jobba på heltid men däremot deltid. Framtiden får visa hur mycket det blir i slutändan. Arbetstränar just nu...

• Anonym

Preics, har du en AS-diagnos eller liknande som går under autismspektrum så tillhör du LSS men det är inte samma sak som du har rätt till alla insatser de är behovsprövade och man utreds om man ska ha en speciell insats eller inte.

Hoppas du får hjälp, har levt med en man som fick AS-diagnos efter lång kamp. Han är smart men fixar inte enhel del saker pga. sin AS.

• Anonym (Annelie)
    Anonym (Atypisk autism) skrev 2013-03-18 22:03:01 följande:
    Intelligens/begåvning har inget med de svårigheter man har vid autismliknande tillstånd.

Jag ligger över genomsnittet eller mycket över genomsnittet när det gäller begåvning. Men har ändå svårt med vissa enkla saker. Ibland har jag själv svårt att fatta varför eftersom jag är ju intelligent. Men nu vet jag efter har fått min diagnos.

Får du en diagnos inom autismspektrat så GÄLLER LSS för dig också. Jag har inte boendestöd, för det behöver jag inte, men har sök att få en kontaktperson via LSS. Har ännu inte fått någon som passar mig.

Kommer också få någon form av lönebidrag (anpassad arbete) som stöds av LSS. Jag hamnar i en speciell kategori hos AF. Kommer inte heller att kunna jobba på heltid men däremot deltid. Framtiden får visa hur mycket det blir i slutändan. Arbetstränar just nu...

Det låter jättebra! :) Jag vill hemskt gärna ha ett vanligt jobb (eller vad man ska kalla det) men inte på heltid och sedan få bidrag för resterande tid. Tror du att det funkar?
  • Anonym (Annelie)
    Anonym skrev 2013-03-18 22:07:36 följande:
    Preics, har du en AS-diagnos eller liknande som går under autismspektrum så tillhör du LSS men det är inte samma sak som du har rätt till alla insatser de är behovsprövade och man utreds om man ska ha en speciell insats eller inte.

Hoppas du får hjälp, har levt med en man som fick AS-diagnos efter lång kamp. Han är smart men fixar inte enhel del saker pga. sin AS.

Jag förstår såklart att jag måste söka. Men vet/visste inte om jag ens ingår i lagen. Sedan känns det så dumt då jag är högfungerande.
  • Anonym
    Anonym (Annelie) skrev 2013-03-18 22:09:58 följande:

Jag förstår såklart att jag måste söka. Men vet/visste inte om jag ens ingår i lagen. Sedan känns det så dumt då jag är högfungerande.
    ja, de insatserna är ju inte alltid så anpassade till högfungerande personer. Vi hade hemtjänst innan vi fick boendestöd och det var långt ifrån rätt stöd så det förstörde nog mer än det hjälpte.

Tyvärr är hjälmedlel och stöd för personer som är högfungerande något som inte har kommit så långt än, finns mycket mer att önska där.

Vi sökte godman åt mannen men fick höra att han ju inte behöver hjälp för han kan prata för sig osv. De fattade inte svårigheterna och trodde nog vi ljög. Man kan tydligen inte ha svårt för pengar och få ihop sin vardag när man är supersmart och kan saker få andra kan inom vissa områden.
  • Anonym (Atypisk autism)
    Anonym (Annelie) skrev 2013-03-18 22:07:54 följande:

Det låter jättebra! :) Jag vill hemskt gärna ha ett vanligt jobb (eller vad man ska kalla det) men inte på heltid och sedan få bidrag för resterande tid. Tror du att det funkar?
    Om du får diagnosen AS så varför inte. För mig är det meningen att jag ska söka stadsgivande sjukersättning för de timmar jag inte klarar av att arbeta. Just nu vet jag inte var min nivå ligger därav arbetsträningen. Får se om jag klarar av att jobba 75 % längre fram i tiden eller om 50 % är vad jag klarar av.

Jag tror att stödet för de inom autismspektrumet kan se olika ut beroende på vart man bor. Jag har då inte fått någon uppfattning att det skulle vara svårt för mig att få det stöd jag har rätt till.

Lycka till, Annelie!
Svar på tråden Vuxen och välfungerande-stöd?