• cotton­grass
    Äldre 18 Mar 21:57
    1438 visningar
    5 svar
    5
    1438

    Anknytning twins

    Undrar om det är fler än jag som nojar över det här med anknytning? Lite tabubelagt, kan inte prata om det med de andra mammorna.

    Jag har ett barn som från början krävt mer av min uppmärksamhet, och jag känner att jag inte får tillräckligt med tid med det andra barnet. Det mer krävande barnet är dessutom lik mig till sättet (krävande?! ) så detta har resulterat i att jag känner att jag förstår det barnet bättre, och så är jag orolig över att det andra barnet inte knyter an till mig på det sätt som hade blivit om det bara varit vi två. Jag försöker få ensamtid med hen, och då känns det genast mycket bättre, men det blir så sällan vi får chansen.

    Jag tror inte det är ett problem på riktigt, men måste få lufta det lite. Mammahjärtat och det ständiga dåliga samvetet! Barnen blir snart ett år.

  • Svar på tråden Anknytning twins
  • Äldre 18 Mar 23:28
    #1

    Åh vet precis hur det känns! Har två som är drygt 10 månader och killen har alltid varit lite mer krävande och tjejen lite "mer" nöjd...är oxå rätt orolig ibland att jag får för lite tid med tjejen....men brukar ändå trösta mig med att det oftast blir så med småsyskonen...till första barnet har man ju haft hur mkt tid som helst och sen kommer syskon och dessutom två på ett bräde....

  • Äldre 19 Mar 11:32
    #2

    Precis så känner jag också. Den ena är lite mer gosig och sitter gärna i knät, och är svår att trösta på annat sätt. Den andra sitter bara och vrider sig i min famn, och är dessutom nöjdare med napp, så det blir mycket mindre tid i famnen för det barnet...

  • Äldre 21 Mar 23:43
    #3

    kände också så, men idag när de är strax över två år är det snarare den andre sem vill ha mamma, eller iaf hellst vill sitta på armen när han är trött osv =p
    Ha inte dåligt samvete för att den ene får lite mindre uppmärksamhet, det kan ta ut dig helt och hållet om du går runt och tänker på det för mycket.

  • cotton­grass
    Äldre 22 Mar 21:34
    #4

    Ibland tänker jag att det hade varit trevligt att lära känna barnen ett i taget. Men när de ler mot varandra, ger varandra kex eller kommer krypande som ett litet tåg - då är jag så lycklig att jag svämmar över. :) Tänk alla fina stunder vi får uppleva just för att det är två!

  • Äldre 22 Mar 22:30
    #5

    Ja trots allt extra slit så är det en ynnest art få två barn på en och samma gång! Och tänk vilken lycka för dom!

Svar på tråden Anknytning twins