• Alva 1 år

Vill se ett ex av vb ansökan! Vill du dela med dig?

Ja som ni ser så vill jag ha någon snäll medmänniskas hjälp med att dela med sig av sin ansökan i Vårdbidrag för adhd. Jag har lusläst på fk hemsida, sökt här mm Men det är inte lätt att formulera och skriva ner när man inte sett en ansökan innan. Så nu ber jag om hjälp en sista gång. Min maijl adress är oloflinda@hotmail.com Om någon vill hjälpa mig... Med vänlig hälsning, linda

• Svar på tråden Vill se ett ex av vb ansökan! Vill du dela med dig?
  • DuTrorAttDuVet

De bryr sig inte så mycket om vad du skriver utan endast vad läkaren skriver och vad du berättar i telefonintervjun :) 

• sophiie

Kaffemamman, boken riktar sig mest åt autism. Har själv lånat boken från biblioteket. Hjälpte mig föga..

• Garderoben
    sophiie skrev 2013-03-19 11:28:06 följande:
    Kaffemamman, boken riktar sig mest åt autism. Har själv lånat boken från biblioteket. Hjälpte mig föga..

Stämmer, men den är ändå användbar då mkt av merarbetet som ingår inom autismspektrumtillstånd ingår även i merarbetet med ett barn med ADHD.

Nog för att alla barn kräver olika merarbete men det måste vara miltals skillnad i merarbetet mellan ditt barn och mitt med ADD/autism. Väldigt tråkigt att du kände att den inte hjälpte för dig. Kan ju tyvärr inte heller hjälpa dig eftersom det är mitt barn ansökan i boken handlar om.

Hoppar det löser sig för dig.  

• Alva 1 år

Jag använde mig av boken och den var till stor hjälp då det prickade in mycket på mitt barn med adhd

• Alva 1 år

Sen ska det ju bli intressant och se vad man får beviljat eller om man får något alls......

• pigglet
    sophiie skrev 2013-03-19 11:28:06 följande:
    Jag sökte för cp-skada, tyckte att boken hjälpte mig massor även om jag inte kunde använda mig av precis samma situationer. Men man kom liksom in i tänket.

• marienna

Det är väldigt viktigt att specificera merarbetet timme för timme och jämföra med jämnåriga barn i VB ansökan. De verkar ge 1/4 VB som standard nu. Fick det för dotter m utvecklingsstörning , adhd och autism + medicinska diagnoser och matallergi. De gillar att referera till föräldraansvaret är stort för ex 6 åringar. Måste påvisa varför ditt barn kräver mer än andra utan diagnos.

• lotta1

Självklart spelar det roll vad som skrivs i ansökan. Ett tips är att vara överdrivet specifik med vad du gör varje dag, alla dagar i veckan. Tänk som att du skriver dagbok... Det är inte svårt att skriva en ansökan MEN det är sjukt jobbigt eftersom man är tvungen att skriva ner alla saker som kan upplevas som negativa/tidskrävande med ens barn och helt och hållet utelämna det positiva.

Lycka till!

Svar på tråden Vill se ett ex av vb ansökan! Vill du dela med dig?