• Anonym

Skydda SGI efter 1 års dag

Hej!
    Jag vill veta hur jag ska skydda min sgi efter min dotter fyller 1 år nu i juni.
    Jag studerar halvtid fram till sommar 2014. Tar bidragsdelen. 
    Vad måste jag göra för att skydda, kan jag ta ut 3 dagar i veckan och jobba två? Om jag väljer att jobba två dagar, hur vet ni på försäkringskassan att jag jobbat två då? Skall man skcika in de?
    Jag har läst att man får behålla sin sgi om man tar ut 5 dagar, och att man kan få skyddad sgi óm man studerar men jag studerar bara på halvtid som sagt, så får inte rikigt kläm på de.

Mvh Josse 

• Svar på tråden Skydda SGI efter 1 års dag
  • Försäkringskassan

Hej!

Från det att barnet fyller ett år finns det olika sätt att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) på. Om du inte har återgått i arbete kan man skydda sin SGI genom att ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan. Om du har återgått i arbete på deltid så kan du skydda din SGI genom att ta ut föräldrapenning för de dagar du inte arbetar. När du i så falla ansöker om föräldrapenning kommer du att få fylla i hur du arbetar om du inte tar ut föräldrapenning fem dagar i veckan. Du kan även skydda dig genom att du får studiebidrag från CSN eller står som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Det viktiga är att man inte får ett glapp mellan de olika perioderna i olika sysselsättningar.

Hälsningar

Linda, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI efter 1 års dag