• Anonym (Linda)

Kan jag flytta hem igen?

Hej! Jag har lite funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med eller bara spåna lite kanske? Jag bor nu i Gbg men kommer från en stad i Skåne. Jag har mina vänner och familj där nere och längtar hem otroligt mycket. Jag och min sons pappa är separerade sedan sex år tillbaka och jag vill nu flytta hem igen. Jag har ensam vårdnad och pappan har umgängesrätt varannan ons-mån. Hur gör jag rent praktiskt? Han kommer inte att gå med på att jag flyttar kan jag ju säga med en gång. Gör vi upp detta mellan våra advokater innan? Eller kan jag ens flytta? Finns det risk att han istället får ensam vårdnad? Någon som kanske har erfarenhet av liknande situation?

• Svar på tråden Kan jag flytta hem igen?
  • Anonym

Har du ensam vårdnad så är det ju bara att flytta, han behöver inte godkänna en flytt i det läget. 

• Anonym (1)
    Anonym skrev 2013-03-19 09:19:24 följande:
    Har du ensam vårdnad så är det ju bara att flytta, han behöver inte godkänna en flytt i det läget. 
    Sanning med modifikation.

Man får flytta men man får inte förändra umgänget. Så hur Ts ska klara av att flytta till Skåne, med ett barn i skolåldern, och ändå se till att barnet får vara hos pappa varannan onsdag-måndag, kan jag omöjligt se. Vi har skolplikt i Sverige.

Om Ts flyttar så kan barnets pappa stämma henne och det finns möjligheter att han vinner boendet då han bor kvar i barnets trygga miljö.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (1) skrev 2013-03-19 09:27:00 följande:
    Sanning med modifikation. Man får flytta men man får inte förändra umgänget. Så hur Ts ska klara av att flytta till Skåne, med ett barn i skolåldern, och ändå se till att barnet får vara hos pappa varannan onsdag-måndag, kan jag omöjligt se. Vi har skolplikt i Sverige. Om Ts flyttar så kan barnets pappa stämma henne och det finns möjligheter att han vinner boendet då han bor kvar i barnets trygga miljö.

Sanning med modifikation. Man får flytta men man får inte förändra umgänget. Så hur Ts ska klara av att flytta till Skåne, med ett barn i skolåldern, och ändå se till att barnet får vara hos pappa varannan onsdag-måndag, kan jag omöjligt se. Vi har skolplikt i Sverige. Om Ts flyttar så kan barnets pappa stämma henne och det finns möjligheter att han vinner boendet då han bor kvar i barnets trygga miljö.

Ja, detta är precis min tanke också.
  • Anonym (petra)

Man får flytta men man får inte förändra umgänget. Så hur Ts ska klara av att flytta till Skåne, med ett barn i skolåldern, och ändå se till att barnet får vara hos pappa varannan onsdag-måndag, kan jag omöjligt se. Vi har skolplikt i Sverige.

Om Ts flyttar så kan barnets pappa stämma henne och det finns möjligheter att han vinner boendet då han bor kvar i barnets trygga miljö.
    Precis! TS, kolla upp vilka regler som gäller och vilka konsekvenser en eventuell flytt ger.
  • Anonym

Och hur många är det som bara flyttar trots gemensamvårdnad? Sålänge barnet har ansett sig hunnit rota sig på det nya stället så döms oftast boendet dit. 
    Vilket innebär att pappan måste vara rejält snabb med en stämning och han har inte ens gemensamvårdnad i dagsläget... alltså kan ts byta skola och barnet hinna rota sig på det nya stället.

Har ni en dom på umgänget? Om inte så är det ju ännu lättare att flytta.  
  • Anonym (Linda)
    Anonym (petra) skrev 2013-03-19 09:39:29 följande:
    Precis! TS, kolla upp vilka regler som gäller och vilka konsekvenser en eventuell flytt ger.

Var kollar jag upp det lättast?
    Anonym skrev 2013-03-19 09:40:00 följande:
    Och hur många är det som bara flyttar trots gemensamvårdnad? Sålänge barnet har ansett sig hunnit rota sig på det nya stället så döms oftast boendet dit.  Vilket innebär att pappan måste vara rejält snabb med en stämning och han har inte ens gemensamvårdnad i dagsläget... alltså kan ts byta skola och barnet hinna rota sig på det nya stället. Har ni en dom på umgänget? Om inte så är det ju ännu lättare att flytta.  

Ja det finns dom på det.
  • Anonym (1)
    Anonym skrev 2013-03-19 09:40:00 följande:
    Och hur många är det som bara flyttar trots gemensamvårdnad? Sålänge barnet har ansett sig hunnit rota sig på det nya stället så döms oftast boendet dit. 
    Vilket innebär att pappan måste vara rejält snabb med en stämning och han har inte ens gemensamvårdnad i dagsläget... alltså kan ts byta skola och barnet hinna rota sig på det nya stället.

Har ni en dom på umgänget? Om inte så är det ju ännu lättare att flytta.  
    Många förlorar boende och vårdnad också pga samma sak. En stämning med interimistiskt yrkande om boendet tar inte lång tid att få en förhandling om.
    Anonym (Linda) skrev 2013-03-19 09:45:41 följande:

Var kollar jag upp det lättast?
    Ja det finns dom på det.

När fick ni den domen? Stämde pappan dig?
  • Anonym (Linda)

Jag stämde från början och fick ensam vårdnad. Sen stämde han mig för utökat umgänge.

• Anonym (kanskekanskeinte)

Det går inte att säga något med säkerhet hur en rättstvist slutar. Du kan vinna, eller du kan förlora, och det går inte att veta exakt hur sannolikt det ena eller det andra är.

• Anonym (Linda)

Första gången stämde jag 2006, dom kom 2010. Andra gången kom vi överens med hjälp av advokaterna, det var kanske för ca 1,5 år sedan det beslutet fattades.

Svar på tråden Kan jag flytta hem igen?