• Pepsi

Ett par frågor..

Jag har nu ätit pergotime ett par kurer och det har inte fungerat, så vi ska få pröva insemination.
    Min läkare ska skicka remiss så fort jag och mina sambo tagit blodprover för att påvisa att igen av oss har någon form av blodsmitta.
    Nu har jag några frågor till er som varit med om detta.

1. Hur lång tid tog det innan ni fick komma på er första insemination?

2. Hur går det till? Kommer jag äta pergotime som vanligt och sen vid en eventuell ägglossning bli inseminerad?

3. Hur många försök får man? Och hur mycket kostar det?

4. Hur gick det, blev ni gravida? Och isåfall hur många försök behövde ni?

Tacksam för svar! Vill ha så mycket info som möjligt, så har ni mer erfarenheter än svaren på frågorna så skriv även dom!

• Svar på tråden Ett par frågor..
  • PatKay83

Hej,
    allt beror på var i landet man bor. Det varierar visst rätt mycket med väntetider och tillvägagångssätt har jag fått lära mig. Vi går genom landstinget i Malmö och har fått vänta ca. ett halvår sen vi var på RMC första ggn. Nu är det äntligen dags för första insem(antagligen nästa vecka!) Om man gör makeinsem. så får man 3 försök gratis och sen går de över till 3 IVFförsök gratis om det skulle behövas.
     De har inte hittat ngt fel på varken mig eller mannen men jag ska ändå ta en massa läkemedel inför insem. Har tagit en tablett Pergo och ska ta två Gonal F sprutor och till sist en Ovitrellespruta dagen innan insem. De gör visst så med alla på RMC i Malmö men även det skiljer sig från stad till stad. Jag är också rätt ny på detta så har inte all info. Till oss har de sagt att det är mellan 15-18% chans att bli gravid på insem.

• Pepsi
    PatKay83 skrev 2013-03-19 10:41:09 följande:
    Hej,
    allt beror på var i landet man bor. Det varierar visst rätt mycket med väntetider och tillvägagångssätt har jag fått lära mig. Vi går genom landstinget i Malmö och har fått vänta ca. ett halvår sen vi var på RMC första ggn. Nu är det äntligen dags för första insem(antagligen nästa vecka!) Om man gör makeinsem. så får man 3 försök gratis och sen går de över till 3 IVFförsök gratis om det skulle behövas.
     De har inte hittat ngt fel på varken mig eller mannen men jag ska ändå ta en massa läkemedel inför insem. Har tagit en tablett Pergo och ska ta två Gonal F sprutor och till sist en Ovitrellespruta dagen innan insem. De gör visst så med alla på RMC i Malmö men även det skiljer sig från stad till stad. Jag är också rätt ny på detta så har inte all info. Till oss har de sagt att det är mellan 15-18% chans att bli gravid på insem.
    Heej!
    Ohh vad spännande! :)

Okej, jag måste ju äta pergotime redan nu så det är ju inget annorlunda för mig.
    15-18% Rätta mig om jag har fel! Men det låter väl rätt så lite? Eller?
    Känns inte som man har sådan jätte chans då...
  • PatKay83

Jag ser det som nästan 20% chans, en femtedel alltså :) När vi försöker hemma genom att ha sex så har vi bara 1% chans efter så lång tid så det är ju en avsevärd ökning.Glad

• Pepsi
    PatKay83 skrev 2013-03-19 15:42:55 följande:
    Jag ser det som nästan 20% chans, en femtedel alltså :) När vi försöker hemma genom att ha sex så har vi bara 1% chans efter så lång tid så det är ju en avsevärd ökning.Glad
    Jaha, man räknar så...då lät det ju mer positivt :D
    Tänkte mer att 15-18% av 100 inte var så jätte bra ... :P
    Tur att jag fick lite mer kött på benen nu ...Så det känns lite bättre :D
  • plopp76
    PatKay83 skrev 2013-03-19 10:41:09 följande:
    Hej,
    Hej!

Jag har en liten fråga :) Om man kör makeinsemination så skriver du att det är 3 + 3 försök, gäller det i alla landsting eller kan det variera?

Tack på förhand! 
  • PatKay83
    plopp76 skrev 2013-04-11 17:34:50 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga :) Om man kör makeinsemination så skriver du att det är 3 + 3 försök, gäller det i alla landsting eller kan det variera?

Tack på förhand! 
    Hej, det varierar. I Malmö är det så. Vet att vänner i Sthlm bara fick två IVF genom landstinget. Det går säkert att googla till sig det. Andra kommuner har det som lockbete för att man ska flytta till glesbygden tex. Har sett kommuner som erbjuder upp till 5 eller 6 gratisförsök om man bosätter sig där. :)
  • plopp76
    PatKay83 skrev 2013-04-11 19:47:28 följande:
    Hej, det varierar. I Malmö är det så. Vet att vänner i Sthlm bara fick två IVF genom landstinget. Det går säkert att googla till sig det. Andra kommuner har det som lockbete för att man ska flytta till glesbygden tex. Har sett kommuner som erbjuder upp till 5 eller 6 gratisförsök om man bosätter sig där. :)
    Ok! Tack så mycket för infon. Då ska jag kolla hur det är här där jag bor :)
  • Pepsi
    plopp76 skrev 2013-04-11 17:34:50 följande:
    Hej!

Tack på förhand! 

Min läkare sa att man får 2 chanser med insemination och sen går man på IVF.
    Och vi ska göra vår insemination i Östergötland. :)
  • plopp76
    Pepsi skrev 2013-04-12 01:00:50 följande:

Min läkare sa att man får 2 chanser med insemination och sen går man på IVF.
    Och vi ska göra vår insemination i Östergötland. :)
    Tack! 

Hur många IVF får ni då? Jag bor i Småland, skulle vara intressant att veta hur det fungerar här. Får nog ta och kolla upp det :) 
  • Pepsi
    plopp76 skrev 2013-04-12 10:38:41 följande:
    Tack!  Hur många IVF får ni då? Jag bor i Småland, skulle vara intressant att veta hur det fungerar här. Får nog ta och kolla upp det :) 

plopp76 skrev 2013-04-12 10:38:41 följande:
    Tack!  Hur många IVF får ni då? Jag bor i Småland, skulle vara intressant att veta hur det fungerar här. Får nog ta och kolla upp det :) 

Det vet jag faktiskt inte, vi har inte pratat så långt.
Svar på tråden Ett par frågor..