• Anonym (Besviken)

Jag vill träna och äta rätt men jag gör det inte!

För att jag ska må bra och min kropp ska bli friskare borde jag helt klart tappa ganska många kilon och komma igång med träningen! Jag både vet att jag behöver det, vill göra det och har ganska bra koll när det gäller träning, mat osv men trots det så blir det ALDRIG av. Varje kväll är jag besviken på mig sjäv för att återigen ha tagit fel beslut när det gäller maten och ännu en gång skjutit upp den där promenade jag verkligen skulle behöva.

Hur tusan ska jag få mig själv att faktiskt gå och träna eller att skippa den där jävla extra portionen eller efterrätten? Istället för att gå ner i vikt känns det just nu som att jag snarare ökar och för varje dag blir jag än mer ledsen och besviken på mig sjäv men istället för att ta tag i det så blir det bara jobbigare och jag tar ännu mer dåliga beslut.

• Svar på tråden Jag vill träna och äta rätt men jag gör det inte!
  • Anonym (mindset)

Sluta leka offer och bestäm dig för att du KAN förändra ditt leverne. Inspireras av andra som lyckas. Intala dig att du är som dem. 

• Anonym (I samma sits)

Är i samma sits. Som någon skrev borde man sluta vara offer och bara göra det. Dock är det en aning lättare sagt än gjort... Men känner att jag måste tag i det nu.

• Elin 885

gör som jag, skriv ut din träning på facebook. så kan du inte komma undan.
    det brukar ta ett par månader att lägga till nya vanor.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • kalleman

Okej börja i ena änden. Gå en promenad varje(!) dag. På minst 6 km, det tar en timme lite drygt. Börja ha -EN- undantagsdag i veckan där du får äta vad du vill. (men kompensera med en lite längre prommenad kanske runt milen). 

Regnar det, är kallt, ruggit, är trött osv. tänk att du inte bara tränar kroppen utan även karaktären. 

• Elin 885

börja med att analysera dina svagheter i sammanhanget.
    min är att jag t ex inte kan gå hem emellan jobb och träning, då blir det inte av! (nu studerar jag visserligen men).
    så jag gick direkt efter jobbet.
    din svaghet är efterätter och sötsaker, okej.
    vad händer om du t ex gör muffins, äter en själv och fryser ned resten?.

har du snygga träningskläder, rätt skor och sport-bh (om du är kvinna) osv? det kan göra stor skillnad.
    bra musik i öronen fungerar också.

• Elin 885

brukar det lätt slinka ned en chokladbit när du handlar? handla inte hungrig.
    bestäm vad du ska äta under veckan, gör en veckomatsedel och handla sedan det som behövs.
    förbered på kvällen genom att t ex ta fram köttet, fisken osv och lägg i kylen över natten så har det tinat.

bor du själv? i så fall kan du göra som jag gjorde när jag bodde själv. jag lagade 3 rätter på söndagen som jag frös ned i färdgia matlådor och hade då lunch och middag för hela veckan.

ring till någon på morgonen eller skicka ett sms och säg att du ska träna, och be den personen avstämma sen på kvällen, då kommer du ju inte undan.

• Anonym

Börja med ett litet steg. Det kan bli litet överväldigande om man ska göra en ändring som blir permanent. Börja med att lägga in en promenad i veckan, planera för den. Prata gärna om den, om du tror att det är motiverande... Kanske kan bestämma tid med någon kompis att ni ska ut och gå tillsammans, så blir det svårare att hoppa över den. När du tagit den promenaden i ett antal veckor, och det förhoppningvis känns bra, så kanske det inte är så svårt att lägga in en till. Med maten: fundera över hur du kan göra för att minska intaget där. Kan du laga mindre mängd mat, så det inte finns extra portion att ta? Tänka att "åh, det här var gott, det får jag äta snart igen" och tänka att du kan få njuta av den maten snart igen, så du behöver inte ta en extra portion? Kan du försöka att laga mat som är god, men nyttigare? Kan du göra vissa nedskärningar i maten. Om du t.ex. inte från början ställer in dig på att "Jag ska inte äta efterrätt", utan kanske istället att "jag ska hoppa över efterrätten varannan gång, och de gånger jag äter ska jag bara äta hälften så mycket". Kan du göra efterrätt som är mer nyttig? T.ex. fruktsallad med en liten klick glass? Sorbet?

• Anonym (Besviken)

Mitt största problem är nog att jag hela tiden vill så mycket och planerar så mycket med träningen, maten osv. Lägger upp perfekta träningsschema, handlar hem och strukturerar upp maten men när det väl kommer till kritan så följer jag inte de jag bestämt mig för. Jag äter den hälsosamma maten men tar två portioner istället för en och så slinker det ner en liten macka någon timme senare.. Jag vet ju allt det ni säger men jag kan bara inte få mig själv att göra det rätta, känns som att jag försöker förstora för mig själv på alla sätt jag bara kan....  :/

• Elin 885
    Anonym (Besviken) skrev 2013-03-19 13:46:43 följande:
    Mitt största problem är nog att jag hela tiden vill så mycket och planerar så mycket med träningen, maten osv. Lägger upp perfekta träningsschema, handlar hem och strukturerar upp maten men när det väl kommer till kritan så följer jag inte de jag bestämt mig för. Jag äter den hälsosamma maten men tar två portioner istället för en och så slinker det ner en liten macka någon timme senare.. Jag vet ju allt det ni säger men jag kan bara inte få mig själv att göra det rätta, känns som att jag försöker förstora för mig själv på alla sätt jag bara kan....  :/
    hm.
    som anonym ovan skriver, börja i små steg. gör man allt på en gång så är det inte så konstigt att man inte orkar.

Svar på tråden Jag vill träna och äta rätt men jag gör det inte!