• Saran81

Hjälp från andra med erfarenhet av TASS-metoden

Hej!

Jag har några frågor som jag gärna vill ha hjälp av andra som provat TASS-metoden med gott resultat att svara på. Jag har redan provat min egen variant av metoden när min tjej var ca 6 månader och till en början fungerade det bra. Sedan dess har hon somnat på egen hand i sin säng varje kväll! Men det kom ett bakslag efter några veckor då hon började vara väldigt ledsen på natten, så till den grad att jag bestämde mig för att hon fick komma upp och sova vidare hos mig. Och den senaste veckan har hon sovit endast 2-4 h i sin egen säng innan hon vaknar och är gnällig, kommer över till mig, ammas till sömns och sover sedan oroligt resten av natten och varken jag eller hon får särskilt bra sömn. Amningen som jag tidigare nästan slutat med på natten blir nu flera gånger per natt, bara för att hon ska kunna få ro och somna om. Nu är det dax att köra tassandet igen!! 

Men innan jag börjar vill jag ha svar på några funderingar jag har, så att jag är väl förberedd och vet hur jag ska göra när jag stöter på patrull.  
    1. När ska jag börja tassa på natten? Alltså, hur länge ska jag vänta när jag hör att hon vaknar och ev är gnällig/ledsen innan jag sätter mig vid sängen och visar att jag finns hos henne? Ibland får jag för mig att hon blir ännu ledsnare när jag kommer dit. 
    2. Är det fler som haft bakslag? När jag läser om det verkar det som att det funkar hur bra som helst för alla, att barnet sover hela nätter redan första veckan typ. 
    3. Är det bäst att sluta nattamma tvärt eller göra det mer succesivt genom att försöka dra ut på det lite varje natt? Och hur lång är en natt?? Konstig fråga kanske, men hur länge kan man vänta sig att en 7-månaders kan sova utan att äta? Ska jag tänka 7 timmar eller 12 liksom?
    4. Jag har hört någonstans att det är bra att skilja på dag- och nattsömn. Blir det konstigt och förvirrat för henne om jag söver henne på andra sätt på dagen, t ex i famnen, eller ska jag tassa även då? Det är ju viktigt med extra mycket närhet på dagarna!
    5. Ni som tassat under en längre period, hur är era nätter nu? Vad kan jag förvänta mig? Bra sömn 5 nätter av 7, är det ett rimligt mål? Man vill ju inte ha för höga förväntningar!

Hoppas på bra råd från er med erfarenhet!! Och lite uppmuntran att det snart ordnar upp sig, man är ju inte jättekaxig när man inte sovit mer än ett par timmar i stöten under några veckor!

• Svar på tråden Hjälp från andra med erfarenhet av TASS-metoden
  • Tristani

Vi hade en period mellan 5-10 månader som min dotter sov dåligt och oroligt, det var allt från tänder till separationfasen, det enda jag kan tänka mig att de hör till. Låter normalt att ett barn i den ålder börjar strula med sömn. Det kanske funkar en metod nu för att sen inte funka alls! Låt henne sova hos dig för att sen prova igen längre fram :) första året är upp och ner lite mer eller mindre :)

• ModestyBlaze

Hej,

jag tycker det låter som om ni är inne det som kallas för 8-mån ångesten. Det går att tassa då, men de är liksom inne i en enorm känslomässig utvecklingsfas och är då mycket känsliga. Många brukar rekommendera att man gör ingenting annorlunda denna tiden då de behöver trygghet och stabilitet.

Men är det liksom jättedåligt kan man ju faktiskt försöka sig på att Tassa igen. Jag är ju för att man bör göra samma på dagen som på natten då så de känner igen rutinen till 100%, det blir mera förutsägbart då är min åsikt. Du kan med fördel tassa den långa luren i sängen hemma gärna mörklagt, många sover bättre så har jag märkt. Oavsett hur du väljer att ha det är det viktigt att det du gör förmedlar trygghet, stabilitet och förutsägbarhet.   

Svar på tråden Hjälp från andra med erfarenhet av TASS-metoden